Tvätta utan tvätt- och sköljmedel?

Hannissa

Trådstartare
Hej hej :)

Jag planerar att köra en tvätt utan sköljmedel för miljöns skull, och spånade vidare på om det går att ta bort tvättmedlet med. Mina kläder är ju inte jättesmutsiga direkt, är vardagskläder som jag använt ett par dagar. Men jag tänkte att jag testar i alla fall, i värsta fall får jag ju köra tvätten en gång till och det är väl inte hela världen :) Men till min fråga (som kanske är något korkad); Är det bara att köra igång tvättmaskinen som vanligt och bara inte hälla i tvättmedlet? Fungerar det?

Tack tack :)

Sv: Tvätta utan tvätt- och sköljmedel?

Bara att köra igång tvättmaskinen det:). Har aldrig tänkt på att inte använda tvättmedel faktiskt! Sköljmedel använder jag aldrig, fattar inte varför man har det riktigt.

Okej, tack så mycket! Tänkte att det kan vara värt att testa, vattnet gör ju trots allt mycket själv och vardagskläder blir ju inte så värst smutsiga egentligen :)

Spännande! Skriv gärna här igen om det blev rent.

Om inte tycker jag att det bästa man kan göra är att köpa miljömärkta tvättmedel och minska användningen av dem rejält. Jag använder typ 1/4 av den rekommenderade dosen och mina kläder blir ändå rena. Har tvättat med så lite som en tesked flytande tvättmedel utan skillnad i resultat. Sköljmedel använder jag inte alls.

Bara att köra igång tvättmaskinen det:). Har aldrig tänkt på att inte använda tvättmedel faktiskt! Sköljmedel använder jag aldrig, fattar inte varför man har det riktigt.

Jag använder aldrig sköljmedel under sommarhalvåret, och försöker verkligen undvika även under vintern men mina kläder blir så himla statiska. Jag tar mindre än rekommenderat och endast när jag tvättar kläder som verkligen behöver. Hur ska man annars få bort det statiska?

Jag använder inte sköljmedel och mina kläder blir aldrig statiska.

Inte mina heller. Eller jo, en stickad tröja jag har som var riktigt billig och man känner att den inte håller särskilt hög kvalitet eller är i bra material.

Har aldrig någonsin använt sköljmedel. Använder oparfymerat och miljömärkt tvättmedel till mycket smutsiga eller illaluktande kläder, men i mycket mindre mängder än vad paketet anger. Vanliga kläder tvättar jag med tvättmedel kanske var fjärde gång jag tvättar dem. Använder lite bleksalt till vitt.

Använde tvättnötter ett tag, var inte helt ovanligt att jag glömde lägga i dem. :angel:

Tvättmedlet gör ju att lorten inte fastnar igen i dina kläder (väldigt kort förklarat) Testa att diska en handdisk utan diskmedel och se vad som händer. Det är tex svårt att få fett att inte fästa på disken igen. Diskmedlet gör att fettet inte återvänder till disken. Har du mycket fett måste du ha mycket diskmedel för att "mota bort" fettet, är det lite fett behövs bara lite.

Samma när du tvättar kläder, är det mycket lort behövs mycket tvättmedel och är tvätten i princip ren så behövs bara pyttelite. Bara precis för att ta hand om tex fett även i tvätten.

Så det går jättebra att skölja och vaska av tvätten med bara vatten, men du har ju igen smutsen i kläderna igen.

Men köra utan sköljmedel behöver du inte fundera på alls. Sköljmedel klarar du dig jättebra utan. Helt onödigt enligt mig. Jag har aldrig använt sköljmedel men skulle kunna använda det till enstaka specialplagg.

Sköljmedel är ju inte något som behövs (själv använder vi det aldrig) men att helt ta bort tvättmedlet känns inte som en höjdare. Har du något principiellt emot tvättmedel går det ju att prova ex.vis såpnötter men annars hade jag hellre rekommenderat att du anpassar mängden tvättmedel efter hur nedsmutsad (och vilken mängd) tvätt du ska tvätta. Det behövs mindre än man tror.

Tvättmedel uppfanns ju nån gång för evigheter sen för att det var ett behov av det. Så jag tror nog att lite behövs men inga stora mängder.

Använder aldrig sköljmedel heller, mina kläder blir inte statiska

Vill du vara miljövänlig men inte tycker kläderna blir rena utan tvättmedel så finns det ju tvättnötter, kanske något du kan kolla upp

KL

Jag tvättar ibland kläderna med vanlig grönsåpa. Miljövänligt och kläderna luktar gott. Känns inte så fräscht att inte använda något rengöringsmedel alls.

Vill du vara miljövänlig men inte tycker kläderna blir rena utan tvättmedel så finns det ju tvättnötter, kanske något du kan kolla upp

Det är nog ingen bra idé. Råd & Rön har testat dem och de kom fram till att:

"Bollar och nötter som ska ersätta tvättmedel påstås vara bra för både plånboken och miljön. Råd & Röns test visar att det är pengarna i sjön, eftersom de är helt värdelösa."

"Bollar och nötter som ska ersätta tvättmedel påstås vara bra för både plånboken och miljön. Råd & Röns test visar att det är pengarna i sjön, eftersom de är helt värdelösa."

Jag testade nötterna för många år sedan, och kom fram till samma sak.

Poängen med att använda tvättmedel är väl samma som poängen med tex tvål och diskmedel: medlen löser fler typer av smuts än vad vattnet ensamt löser.

Men man kan naturligtvis laborera med att minska mängden tvättmedel om man vill.

Sköljmedel ser jag som helt onödigt och har nog aldrig använt.

Sköljmedel eller inte tycker jag beror på hur hårt vatten man har i området. Skulle jag inte använda något sköljmedel (vilket händer då och då) kan kläderna stå för sig själva när jag har torkat dem. Fruktansvärt stela och obekväma. Frottéhanddukar river man sig på och jag upplever att mörka kläder tappar färgen snabbare.

Rent generellt så tvättas kläder oftare än vad som är nödvändigt. Kläder som inte has direkt mot kroppen och inte har direkta fläckar kan lika gärna skakas och hängas ut för vädring för att fräscha upp dem :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 448
Senast: Helly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Jag har redan börjat kolla på hund nr 2s ras fastän det är LÅNGT fram i tiden och jag vet inte ens om jag kommer vilja ha ytterligare en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 246
Senast: machafuko
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 572
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka