Ja, det är verkligen jättesmidigt.Gör likadant, då jag aldrig fick kläm på koka på andra sättet. Kommer fortsätta, smidigt och lätt lyckas med riset
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är verkligen jättesmidigt.Gör likadant, då jag aldrig fick kläm på koka på andra sättet. Kommer fortsätta, smidigt och lätt lyckas med riset
Basmatiris blir väl inte kladdigt och klumpar sig? I alla fall inte om man kokar enligt metoden i massor av vatten som man häller bort....Det ska inte vara kladdigt och kleta sig fast i klumpar, aka "fluffigt", därmed är detta inte ett problem så det så
Varken basmati eller jasminris får hamna i min kastrull
Jag har faktiskt inget bra svar på det.Varför tvättas inte riset som steks med kryddor?
Nä kladdigt och kletigt är inte fluffigt, det är… kladdigt och kletigt. Fluffet är just det, lätt och luftigt ris som INTE klibbar ihop.Det ska inte vara kladdigt och kleta sig fast i klumpar, aka "fluffigt", därmed är detta inte ett problem så det så
Varken basmati eller jasminris får hamna i min kastrull
Men klibbigt är ju inte fluffigt, det är ju raka motsatserHåller med dig, fy tusan för klibbigt ris.
Det är lätt hänt!Har för mig att en tidigare tråd spårade ur lätt när diskussionen började handla om grad av fluffighet och andra mer avancerade aspekter Men, var om inte i den här tråden!
Det är en jordbruksprodukt som skördas på fuktiga fält, torkas och tas in på stora lager. Sen har vi en väldigt hård livsmedelspolitik inom Eu när det gäller pesticider, baktanalys och alla andra analyser. Men jag sköljer ris, frukt, grönsaker.Är det alltså något i hur riset hanteras som du menar nödgar sköljning? Vad?
Det här är ju precis den info jag behöver, TACK! Kan man hitta vettigt ris i vanlig svensk butik, typ Willys brukar ha massa olika eller måste jag till en asiatisk butik?Det finns olika typer av ris och sedan olika kvaliteter. Basmatiris långkornigt klibbar inte. Jasminris klibbar. Kvalitet anger i bla broken dvs hur många trasiga korn. Ju mer trasiga desto billigare. Young crop samt old crop. Young crop är billigare då den inte tar upp samma mängd vatten , blir lättare kletig då man tar för mycket vatten. Så bra kvalitet lönar sig om man vill ha ett gott ris. Köper bara Basmati de dyra sorterna inget broken , old crop.
På vilket sätt innehåller de mindre arsenik?Men jag använder alltid jasmin eller basmatiris som redan från början innehåller mindre arsenik så jag tröstar mig med det
Jag gissar att de som tycker basmatiris klumpar sig tycker om uncle Bens parboiled, det är som små hårdytade gula ärtor med sträv yta som ligger spridda över fatet. Till och med Basmatiris har ju mer sammanhållning än det. Tex kan du lägga en hög av basmatiris på tallriken. När det gäller Uncle bens kan det inte vara i en hög, jmf ärtor igen som inte ligger i högar så lätt, utan kollapsar och har lite sämre sammanhållning än storkornig bulgur eller matvete och mycket sämre än makaroner.Basmatiris blir väl inte kladdigt och klumpar sig? I alla fall inte om man kokar enligt metoden i massor av vatten som man häller bort....
Har för mig att jag läst att det kan hjälpa om man låter riset stå i vatten ngn timma eller över natten o häller av vattnet innan man kokar det, gör det ibland. (kortare koktid)Nyfiken så googlade. Från en artikel i Washington Post från 2022 som i sin tur länkar till FDA (ej följt länken).
"Rinsing or washing rice removes that excess starch, resulting in grains that are more separate when cooked. (There’s the added benefit that rinsing rice before cooking can reduce the level of arsenic, but FDA research shows that the impact is minimal on the cooked grain.)"
Det är därför de blir så gamla i Japan, arsenikkonserveradeMen om det är så farligt med arseniken för oss som äter ris bara ibland, hur mår egentligen halva Asiens befolkning...?
Ja riskakorna var också värst i arsenikinnehåll även jämfört med normalkokt ris.Det uppmärksammades för några år sedan bara, att det var väldigt höga halter och man ska inte äta ris/risprodukter varje dag, särskilt inte barn. Riskakor som var jättepoppis blev ju typ paria, numer finns det nästan bara majskakor i butikerna!
Typ Willys kanske har, eftersom de inte bara har egna varumärket oftast?, och vissa ICA, inte alla rissorter i alla asiatiska butiker tycker jag är bra, vissa luktar superunderligt på ett för mig ovant sätt.Det här är ju precis den info jag behöver, TACK! Kan man hitta vettigt ris i vanlig svensk butik, typ Willys brukar ha massa olika eller måste jag till en asiatisk butik?