Gör likadant, då jag aldrig fick kläm på koka på andra sättet. Kommer fortsätta, smidigt och lätt lyckas med risetNej. Jag kokar det i rejält med vatten, utan lock, och häller sedan bort det överflödiga vattnet istället.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gör likadant, då jag aldrig fick kläm på koka på andra sättet. Kommer fortsätta, smidigt och lätt lyckas med risetNej. Jag kokar det i rejält med vatten, utan lock, och häller sedan bort det överflödiga vattnet istället.
Har för mig att en tidigare tråd spårade ur lätt när diskussionen började handla om grad av fluffighet och andra mer avancerade aspekter Men, var om inte i den här tråden!Men alltså… ni som kokar i mycket vatten och häller bort, det kan ju inte bli speciellt gott? Hur får ni till fluffet? Obs, på basmati eller jasminris alltså, parboiled blir ju inte fluffigt oavsett.
Varför tvättas inte riset som steks med kryddor?Vanligt ris att koka tvättas
Ris till risotto tvättas inte
Ris som steks med kryddor innan kokning tvättas inte.
Stärkelse visst, men framför allt arsenik är det man vill tvätta bort.Jag sköljer ibland, ibland inte. Det beror på typ av ris och maträtt. Det är väl stärkelse man tvättar bort, och ibland vill man ju ha den.
Jag har aldrig hört talas om det. Alltid bara in terms of stärkelse. Det kan inte vara särskilt stora mängder?Stärkelse visst, men framför allt arsenik är det man vill tvätta bort.
Nyfiken så googlade. Från en artikel i Washington Post från 2022 som i sin tur länkar till FDA (ej följt länken).Jag har aldrig hört talas om det. Alltid bara in terms of stärkelse. Det kan inte vara särskilt stora mängder?
Nej, det är väl bara om en äter väldigt stora mängder ris, lite som att plocka smultron vid vägens kant typ. Men ändå. Hur klibbigt riset blir tycker jag man påverkar på andra sätt - som att köpa olika typer av ris till exempel.Jag har aldrig hört talas om det. Alltid bara in terms of stärkelse. Det kan inte vara särskilt stora mängder?
Det ska inte vara kladdigt och kleta sig fast i klumpar, aka "fluffigt", därmed är detta inte ett problem så det såMen alltså… ni som kokar i mycket vatten och häller bort, det kan ju inte bli speciellt gott? Hur får ni till fluffet? Obs, på basmati eller jasminris alltså, parboiled blir ju inte fluffigt oavsett.
Håller med dig, fy tusan för klibbigt ris.Det ska inte vara kladdigt och kleta sig fast i klumpar, aka "fluffigt", därmed är detta inte ett problem så det så
Varken basmati eller jasminris får hamna i min kastrull
Hur tycker ni?
Det uppmärksammades för några år sedan bara, att det var väldigt höga halter och man ska inte äta ris/risprodukter varje dag, särskilt inte barn. Riskakor som var jättepoppis blev ju typ paria, numer finns det nästan bara majskakor i butikerna!Jag har aldrig hört talas om det. Alltid bara in terms of stärkelse. Det kan inte vara särskilt stora mängder?