Tvätta mocka

lizzie

Trådstartare
Jag har en gammal mockajacka som behöver fräschas upp. Min fundering är ifall det funkar att tvätta den i vatten och tvättmedel kavalclean som är tvättmedel för läder.

Eller sabbar jag hela jackan??

Tacksam för råd och tips!

/Lizzie

Sv: Tvätta mocka

Nej nej!

Du sabbar den sannolikt för all framtid. Vill du ha den ren så rekommenderar jag att du lämnar in den någonstans. Fråga på någon skinnaffär vad de rekommenderar för ställe.

Svarar alla:

Tack för svar! Då får det bli kemtvätten. Nog för den har 10 år på nacken, men är hel och jag vill inte förstöra den.

/Lizzie

Tvättmaskin går bra! 30C och grönsåpa körde jag mina mockachaps i enligt instruktioner från nätet nånstans. De blev som nya!

Nix, jag körde med vanlig grönsåpa, men enligt den HÄR sidan så går det bra med vilket som. Dessutom rekommenderas högre tvätttemperatur än vad jag använde.

Tack för länken!

Så även om det står "ej vattentvätt" på skötselråden i jackan, så går det alltså atttvätta mocka i maskin... :)

/Lizzie

Jag hade inte gjort det, lite annan kvalité i jacka än i chaps. Jag tvättar mina mockachaps i maskinen, men skulle inte ens drömma om att ta jacka.

Så även om det står "ej vattentvätt" på skötselråden i jackan, så går det alltså atttvätta mocka i maskin... :)

Jag hade inte gjort det, lite annan kvalité i jacka än i chaps. Jag tvättar mina mockachaps i maskinen, men skulle inte ens drömma om att ta jacka.

Jag har aldrig ägt en mockajacka så jag vet inte hur stor skillnad det är. Kanske går det att köra på något ylleprogram eller liknande? De brukar väl vara ännu mer skonsamma än vanlig 30C-tvätt?

Aldrig, aldrig, aldrig mockajacka i vatten. Det kommer att sluta med att den tunna, fina mockan torkar och spricker. Ofelbart.

Så en rejäl regnskur skulle innebära att jackan är förstörd? I så fall ska jag definitivt se till att jag fortsättningsvis inte heller äger någon mockajacka.:D

Ganska lustig egentligen, mina hellånga mockachaps köpte jag just för att skydda mig mot regn och de blir bara bättre och snyggare(tycker jag) ju mer jag sliter på dem. Med den erfarenheten hade mockajacka känts som ett bra val, men jag tror inte det håller mig till andra material på jackor.

Jag hade inte vågat slänga in den i tvättmaskinen!

Har för mig att kromgarvat läder funkar att köra i tvättmaskinen. Vegetabilgarvat läder går inte att köra i maskin, det blir förstört för all framtid.

Står det i jackan att den inte bör vattentvättas så tål den antagligen inte en runda i maskinen.

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 173
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 513
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka