Tvätta fårskinn

Sandra78

Trådstartare
Har för mig att det ska funka att tvätta fårskinn med såpa, stämmer det eller bör man köpa svindyrt fårskinnstvättmedel?

Sv: Tvätta fårskinn

Man ska definitivt INTE använda såpa! :eek: Det använder man när man tovar ihop ull till tjock filt!

Haha, oj då! Visste i alla fall att det var nåt man gjorde med ull och såpa... Då ska jag slå den idén ur hågen.

Huruvida skinnet är tvättbart eller inte beror på hur det är garvat.

Tvättbara skinn kör man i maskin på ullprogram med fintvättmedel. Torkas med ullsidan nedåt. Bör masseras och borstas efter torkningen.

Tvättmedlet Y3 går bra att använda till fårskinn om nu fårskinnet är tvättbart vill säga. Är det inte tvättbart så blir skinnet helt förstört.

Jag har handtvättat fårskinn (hästens gjordtunnel) med Kavalclean. Det är ett flytande tvättmedel tänkt för skinnskodda ridbyxor. Det gick bra.

Man använder såpa till att tova men det går att tvätta ett skinn med också, även om det
finns bättre alternativ. Såpan ska helst tvättas ur med ett ulltvättmedel eller diskmedel för
den förkortar ullens livslängd med några år.
För att det ska tova ihop behöver man dels gnugga ordentligt men också ha en "klippt" ände
på ullfibern.
Jag gjorde en "veganfäll" för några veckor sen och där är det bara de klippta ändarna som
tovat fast.
Vad är det för skinn, dyra eller bensinmacksmodellen?
Bensinmacksskinnen brukar jag tvätta i maskin med ulltvättmedel från barnbutiker, skinnsidan
blir lite hård men det går över efter lite användning.

Liknande trådar

Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
306
Senast: Happimess
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
356
Senast: cili
·
Hemmet Hur tvättar man det på bästa sätt för att få det ordentligt rent? Överdrag till soffdynorna kan tas av och tvättas i maskinen, men...
Svar
6
· Visningar
347
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Finns det något vettigt alternativ till bomull (tussar, pads osv) när man ska badda t.ex huden med någon vätska? Bomullsproduktion är ju...
Svar
5
· Visningar
467
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka