Tvätta bäbiskläder innan de används?

Vad menar du med att du inte är känslig? Miljögifter samlas i dina fettvävnader och det bästa sättet att göra sig av med dem är att amma. Då går gifterna över till barnet. Ett annat bra sätt är att gå ner i vikt. Då går gifterna ut i blodet. Det handlar inte om nojjor, det är vetenskapligt fastslaget att vi omges av gifter i vår vardag som vi inte har någon endaste aning om hur de påverkar kroppen. Varenda levande varelse på jorden har i dag gifter i kroppen.

Jag fick nya kläder i gåva till mina barn häromdagen. Tvättade dem och hälften av färgen var borta efter första tvätten. Hur äckligt som helst.
Sanning med modifikation. Ja, amning är en kemisk cocktail men när barnet föds (dvs innan amningen) är det redan tokladdat med kemikalier enligt det senaste jag hörde. Själv känner jag att det är lite för mycket för att skydda sig mot så att säga. Jag tvättar kläder innan jag klär barnet i det, samma med mig själv. Köper helst begagnat av flera skäl,bland annat kemikalier.

Jag som normalt inte är särskilt känslig av mig tvättar allt nytt till dottern, och gör fortfarande. Kanske inte alla ytterplagg men allt annat.
Trodde faktiskt att alla gjorde det..?

Jag tvättar alla nya kläder till barnen som är 4,5 resp. 1,5 år gamla. Dock ej ytterkläder typ overaller och sånt som inte kommer i kontakt med huden.

Kanske "inte så känslig" är fel uttryck, men jag är överlag sådan att jag inte tar larmrapporter eller "det finns kanske, eventuellt, möjligen en risk men vi vet inte"-rapporter på så blodigt allvar innan det faktiskt kommit något konkret ur det. Det är så jag väljer att leva, andra väljer ett annat förhållningssätt.

Hur konkret måste det vara?
Forskning talar för att kemikalier påverkar barn negativt. Vårdguiden rekommenderar tvätt av kläder.
Det konkreta samband du efterfrågar är nog svårt att bevisa, av den enkla anledningen att det är oetiskt att utsätta barn för kemikalier i forskningssyfte.

Kanske "inte så känslig" är fel uttryck, men jag är överlag sådan att jag inte tar larmrapporter eller "det finns kanske, eventuellt, möjligen en risk men vi vet inte"-rapporter på så blodigt allvar innan det faktiskt kommit något konkret ur det. Det är så jag väljer att leva, andra väljer ett annat förhållningssätt.

Det är kemikalieindustrins hållning också. Varför vidta försiktighetsåtgärder innan man vet hur skadligt någonting är? Problemet är bara att när vi väl vet konsekvenserna är det försent.

Jag hade bättre förstått ditt förhållningssätt om det hade handlat om kostråd. Men nu handlar det om gifter som påverkar hormonerna i kroppen och det finns mig veterligen ingen som menar att dessa ämnen är bra för oss. Det är bara fråga om hur skadliga de är. Då verkar det ju snarare lite nonchalant att resonera som du gör.

Ni som tvättar kläderna innan användning för att undvika kemikalier, men som använder (parfymerat) sköljmedel, är inte det att göra jobbet lite ogjort? Känns för mig som att tillsätta kemikalier igen.

Allt som doftar bör man undvika, om man ska undvika onödig exponering för kemikalier. För mig är det enkelt eftersom jag är överkänslig mot dofter.

Nej, det lär jag nog inte göra (om jag inte märker att knodden reagerar på något vis när hon använder nya kläder). Jag tvättar överhuvudtaget inte nya saker innan de används, förutom möjligen handdukar och badlakan eftersom de ibland har sämre uppsugningseffekt innan de tvättats eller om grejerna luktar mystiskt.

Jag är helt enkelt inte särskilt känslig eller orolig varken för att någon annan ska ha pillat på grejerna innan eller att det ska finnas "skit" i kläderna.

Jag är likadan, så kul är det inte att tvätta...

@Sedna @Hiddeous

Jag skrev i första inlägget att jag nog inte kommer att tvätta kläderna innan, det är inte en avgjord fråga åt något håll. Jag förklarade också mitt förhållningssätt till olika larm överlag, jag skrev inte att jag struntar i allt som sägs och skrivs.

Om min magkänsla eller fakta eller för all del sambon säger att vi borde tvätta innan, då kommer jag att göra det. Det är liksom ingen principfråga för mig varken eller ena eller andra hållet.

Allt som doftar bör man undvika, om man ska undvika onödig exponering för kemikalier. För mig är det enkelt eftersom jag är överkänslig mot dofter.

Själv gillar jag bara inte för mycket dofter så lika enkelt då. Jag är mest nyfiken på resonemanget om att vilja slippa kemikalier för att sedan tillsätta dem.

Ni som tvättar kläderna innan användning för att undvika kemikalier, men som använder (parfymerat) sköljmedel, är inte det att göra jobbet lite ogjort? Känns för mig som att tillsätta kemikalier igen.
Själv avstår jag sköljmedel för att slippa spola ner ytterligare skit i avloppet i hopp om att bidra till rent vatten i några år till. Ska göra ett försök att tvätta kläderna med såpa sen när tvättmedlet är slut och se om doften är något jag kan leva med men där är vi inte än. Rent vatten, mindre kemikaliebomber för barnet etc ;)

Jag tvättar allt nytt om gar att tvätta till hela familjen, undantag ytterkläder.
Vi använder parfymfritt tvättmedel och inget sköljmedel (jag har aldrig köpt en flaska sköljmedel och inte min mamma heller).

Har aldrig någonsin använt sköljmedel. Använder oparfymerat tvättmedel. Det värsta jag vet är när kläder stinker parfym.

Jag har aldrig tvättat något till barnen eller mig innan användning. Jag orkar inte riktigt vara rädd för allt man ska vara rädd för. Det kan hända att jag inte ger mina barn en optimal uppväxt men de kan nog leva ett bra liv för det.

Behövs det? Hur resoneras ni? Finns det mycket "skit" i kläderna när de är nya?
Jag tvättade allt, jag tvättar allt fortfarande - även till oss vuxna...
Jag får kanske inte bort "skit" som använts vid tillverkning, men jag får iallafall bort överskottsfärg och ev. smuts från andra människor som hanterat kläderna och det som tillkommit vid transport och lagring.

Har aldrig tvättat nya saker till mig själv, bara det begagnade. Har inte ens tänkt på att man borde göra det till bebisar :o

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
720
Senast: Görel
·
Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 189
Senast: Anna
·
Hemmet Sambon och jag är båda hopplösa på att få tvätten från hängställningen till garderoben/byrå med lådor... Vi har inte torktumlare så...
2
Svar
23
· Visningar
1 156
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka