Tvätta bäbiskläder innan de används?

Jag var supernoga med första bebisen. Andra bebisen har ju ärvt det mesta så de kläderna är tvättade flera gånger, men jag är inte lika noga med nya kläder nu. Tänker att om vi nu köper kläder av eko-bomull borde det inte vara så mycket skit i de kläderna.

När jag var 3-4 år fick jag ett nytt påskakansset av mamma och pappa.

Jag ÄLSKADE det och packade upp det på en gång.

Det slutade med en natt på akuten pga en rejäl allergisk reaktion. Och sen en vända till från dagis.

Ja, jag tvättar ALLT innan användning. Det är säkert mindre skit i kläderna nu än för 30 år sedan men jag får utslag av att prova kläder.

Jag som normalt inte är särskilt känslig av mig tvättar allt nytt till dottern, och gör fortfarande. Kanske inte alla ytterplagg men allt annat.
Trodde faktiskt att alla gjorde det..?

Nej, jag tvättade allting nytt första året. Jag tvättar inte allting nytt till mig själv och inte längre till barnet.

Första året får de nytt hela tiden och är väldigt känsliga. Nu blir det ju några nya tröjor i halvåret eller så och själv får jag ngt nytt plagg i halvåret, det känns inte som en lika stor grej.

(Använder inte sköljmedel, men gärna tvättmedel med parfym till mig själv.)

Nya lakan tvättar jag däremot.

Senast ändrad:
Vi tvättar alltid allting nytt till alla i hushållet, förutom ytterkläder. Tvättar med tvättsåpa, inget sköljmedel.

Tvättar nya kläder och lakan innan dottern använder dem i samma tvätt och sköljmedel som vi hade innan. Glömde dock tvätta ett påslakan och örngott (från IKEA) innan dottern sov i det, efter 2 nätter hade hennes ögon blivit igenmurade av gul gegga. Lakanen tvättades och geggan försvann. Sen dess är jag noggrannare med att nya grejer verkligen tvättas.

Tänker att om vi nu köper kläder av eko-bomull borde det inte vara så mycket skit i de kläderna.
Ekologisk bomull berättar bara om hur bomullen odlats. Det säger ingenting alls om vad som sedan tillsätts i tyget vid tillverkningen.

Jag har ju i många år sålt kläder för Lingon och Blåbär (som tyvärr inte finns längre :cry: ) där samtliga plagg och textilier har varit ÖkoTex-märkta. Det innebär att det inte har använts några skadliga kemikalier under tillverkningsprocessen och det är en större garanti för giftfrihet än att bomullen är ekologisk.
ÖkoTexmärkta kläder tvättar jag aldrig före användning, men ALLA andra textilier tvättas. Det man kan hitta i "vanliga" kläder när man köper dem är t.ex antimögelmedel och diverse konserveringsmedel. Det sägs att det tar 10 tvättar att tvätta bort detta helt och under tiden så delar plagget med sig av kemikalierna till övriga plagg i tvättmaskinen också...

Här används för övrigt aldrig något sköljmedel. Dels för att det inte behövs och dels för att det känns otrevligt att lämna kvar en massa jox i tygerna efter tvätt.

Spjälskyddet går utmärkt att tvätta.

Med min son var jag jättenoga med kläderna första två åren, nu händer det ibland att vi struntar i att tvätta innan.

Till oss vuxna tvättar vi inte innan.

Sängkläder däremot tvättar jag alltid, man känner ju riktigt på dem att de är dränkta i nåt skit.

Säkert borde man tvätta alla kläder, har förstått att de är både antiskrynkel-behandlade och antimögel-behandlade. Plus alla som provat och tafsat i affären... :meh:

Det är jag fullkomligt medveten om. Mitt resonemang handlar mycket om att jag vet att sköljmedel är dåligt ur miljöhänsyn, och bara det är en anledning att avstå, hur kan det då vara bra för barn?

Jag förstår. Jag är nog lite överkänslig mot användandet av ordet kemikalie, som alltid används som skällsord mer eller mindre.

Jag fattar heller inte varför man använder mjukmedel, men jag skulle tro att det inte är lika giftigt som det man hittar i nya kläder.

Tvättar allt nytt. Bomull är väldigt indränkt i olika gifter för att inte mögla under transport och det känns onödigt att dränka in min bebis i det.

Knapp

Jag tvättar alla nya kläder minst en gång innan användning. De flesta av barnens kläder är begagnade (mina med för den delen..) med de tvättas ändå en gång innan användning i parfymfritt tvättmedel (inget sköljmedel) för att få bort ev rester av parfym-tvättmedel/ sköljmedel från föregående användare.
Köper jag kläderna själv så köper jag aldrig något med plasttryck på, men det händer ju att man får av andra och då gäller samma sak - tvätt innan och dessa kläder används inte lika mycket som andra kläder, helt enkelt.

Man vill ju, som flera andra skrivit, gärna få bort lite kemikalier från kläderna innan de sätts på kroppen. Man får i sig tillräckligt från alla andra ställen, så det känns ganska självklart att försöka dra ner på kemikalierna och allt vad det är så gott man kan.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
720
Senast: Görel
·
Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 189
Senast: Anna
·
Hemmet Sambon och jag är båda hopplösa på att få tvätten från hängställningen till garderoben/byrå med lådor... Vi har inte torktumlare så...
2
Svar
23
· Visningar
1 156
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka