Tvätt temperatur för att bli av med ringorm?

L

Lampi

Som rubriken lyder, hur varmt måste man tvätta kläder och utrustning som varit i kontakt med en ringorms smittad häst för att ringormen ska dö? Har hört 60° men då tvättar man ju sönder många grejor. 40° går det mesta att tvätta i men försinner smittan?

Sv: Tvätt temperatur för att bli av med ringorm?

En i det senaste stallet jag stog i fyllde badkaret med ca 60-70 grader varmt vatten och lade ner sakerna i och lät det ligga ett tag,och sen trättade för hand,det slits inte lika mycket då som att tvätta i maskin,och inge mer ringorm vart det heller!

Sen hade hon en blomspruta med virkon i som hon sprayade på uppställnings kedjor och allt,snabbt och enkelt,och ingen mer häst i stallet fick smittan!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
807
Senast: Albatross
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
  • Artikel Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
884
Senast: svea
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka