Tvätt temperatur för att bli av med ringorm?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lampi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 237
L

Lampi

Som rubriken lyder, hur varmt måste man tvätta kläder och utrustning som varit i kontakt med en ringorms smittad häst för att ringormen ska dö? Har hört 60° men då tvättar man ju sönder många grejor. 40° går det mesta att tvätta i men försinner smittan?

Sv: Tvätt temperatur för att bli av med ringorm?

En i det senaste stallet jag stog i fyllde badkaret med ca 60-70 grader varmt vatten och lade ner sakerna i och lät det ligga ett tag,och sen trättade för hand,det slits inte lika mycket då som att tvätta i maskin,och inge mer ringorm vart det heller!

Sen hade hon en blomspruta med virkon i som hon sprayade på uppställnings kedjor och allt,snabbt och enkelt,och ingen mer häst i stallet fick smittan!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 775
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
838
Senast: Albatross
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka