Tvätt av "pillevippen", hur göra?

lakrits

Trådstartare
Min kille kom till mig i september och jag har väl sett hans "pillevipp"
förräns nu. Jag antar att han "vädrar" den nu när det är så underbart väder ;).

Nåja, min fråga är i alla fall hur man ska gå tillväga för att tvätta den "lille rackarn"?
Det är ju svårt att be han slänga ut den på kommando liksom.
Vad ska jag använda för att få rent den?

Sv: Tvätt av "pillevippen", hur göra?

Följer denna tråd med intresse då jag själv har undrat samma sak rätt länge:D

Hm...ser att jag skrev lite galet, det ska vara att jag inte sett "den lille" förrän nu ;)

det bästa är att låta den vara så länge hästen inte har något specifikt problem. den är "självrensande" ;)

skulle man behöva tvätta pga. medicinsk anledning så brukar lactasyd och ljummet vatten funka fint.

Vad ska jag använda för att få rent den?

Vatten..??
Om det över huvud taget behövs tvättas så är det i första hand skapet som behöver tvättas och sällan själva penisen, är skapet rent så räcker det oftast. Inte alltid, men har du inte sett den på hela denna tiden och det inte har varit några problem så har han förmodligen inga större bekymmer?
Om du behöver tvätta tvätta i första hand med vatten, eventuellt med lite mild tvål. Är det mycket klet o smegma kan det behövas lösas upp med fett, förslagsvis olja, och därefter tvättas bort.
Rota och fixa inte för mycket bara om hästen inte har några problem, då gör det mer skada än nytta. Om hästen t ex har överproduktion av smegma och är irriterad och behöver hjälp (som min), måste man givetvis göra något, men då hade du förmodligen märkt det redan. Som redan nämnts tidigare är den "självrengörande" normalt sett.

Ok, tack för ditt svar.
Jag har aldrig haft en valack, eller jo men en unghäst som inte hunnit smutsa ner sin ;), så detta är nytt för mig.

Nej, jag har inte sett den tidigare och tyckte den såg "snuskig" ut (hmm...hahaha...lägligt ord) och tänkte att den kanske behövde göras ren. Har sett snoppar förut som varit renare nämligen och trodde hans behövde en rengöring.

Men om jag tvättar skapet lite grann då kanske? Utan att gräva och tar "kanterna" lite?

Inte så trevligt om han slänger ut den på tävlingsplatsen och den är alldeles äcklig.

Har haft valacker förr och aldrig behövt "göra rent". Risken att skada är så stor och då får man problem...om det vill sig illa.

Lugn Lakrits...ute på tävlingsplatserna är det inte det man tittar på, vet du;)

Förmänskliga inte din häst! Det finns ingen anledning, förutom om det finns medicinska skäl, att hålla på och tvätta.

Har du inte sett "den lille" förrän nu så kan jag nästan lova dig att han Inte kommer att hänga ut den på tävlingsplats. ;)

Jag har tänkt som så med min valack att jag pillar inte där i onödan.
Om han får jättemycket flagor, så tar jag bort det värsta vid tillfälle, men jag vågar nog inte börja tvätta och så för det känns som att balansen (pH och bakterieflora) i deras underliv också lätt blir förstörd.

det bästa är att låta den vara så länge hästen inte har något specifikt problem. den är "självrensande" ;)

skulle man behöva tvätta pga. medicinsk anledning så brukar lactasyd och ljummet vatten funka fint.

Lactacyd har fel PH för hästar och torkar ut deras hud.

ljummet vatten och mjuk trasa/handduk..

en valack på ridskolan hade problem och vi tvättade honom 2 ggr i veckan, när jag praktiserade där fick jag åka på skitjobbet :o

ibland hade han ut hela, annars tvättade jag bara kanterna och insidan av skapet ca en dm in.. och magen då.. och så smörjde vi med lite decubal eller någon olja runt öppningen bara för att vattnet inte skulle torka ut huden igen..

problemet han hade var att han hade småsår på skaftet gansla lånt ut och han tyckte förmodligen att det gjorde ont att trycka ut snoppen genom skapets hål då det lätt blev fnasigt där.. så när han kissade så tog han inte ut den utan kissade inne i skapet och urinen sprutade åt alla håll och på magen och benen.. :( så det blev ju inte mindre fnasigt..

Har inte hästen problem så låt det vara.
Vi har haft flera olika vuxna valacker nu och ingen av dessa har haft något problem med smuts eller dylikt, och vi har aldrig rört.

Som de andra skrivit, rengör inte i onödan :).

Jag har en häst i stallet som jag får rengöra skapet på ganska ofta, då det fastnar mycket äckel på honom av någon anledning. Man märker när det behövs, för då springer han omkring och biter sig själv i flankerna och på bakbenen :crazy:. Det tog ett tag innan jag kom fram till varför han gjorde så..

haha, vilka härliga ord du använder :rofl:

för att komma tillbaka till ursprungsämnet så tror jag inte du behöver göra något. och om det blir ngt problem så tror jag att man bara ska använda vanligt vatten.

Ok, tack för ditt svar.
Jag har aldrig haft en valack, eller jo men en unghäst som inte hunnit smutsa ner sin ;), så detta är nytt för mig.

Nej, jag har inte sett den tidigare och tyckte den såg "snuskig" ut (hmm...hahaha...lägligt ord) och tänkte att den kanske behövde göras ren. Har sett snoppar förut som varit renare nämligen och trodde hans behövde en rengöring.

Men om jag tvättar skapet lite grann då kanske? Utan att gräva och tar "kanterna" lite?

Inte så trevligt om han slänger ut den på tävlingsplatsen och den är alldeles äcklig.

Lugn, bara lugn Lakrits
! Min har samma problem, och JA han hängde ut den vid prisutdelningen i höstas :o. Jag såg det inte då, utan på korten efter, och ja då var det ju redan för sent :D.

Jag har haft flera valackar tidigare och ingen har sett "ofräsch" ut, men denna gör det. Han är ändå unghäst - jag trodde det var sviter från hingstiden, men såg häromdagen att den fortfarande inte hade blivit bättre (varmt och skönt och vädra den nu :D)
Har haft funderingar på att försöka göra rent, men låter väl bli då när det verkar vara det allmänna rådet här :idea:

Så ses vi på tävlingsbanorna så är du INTE ensam om problemet :p

Jag tvättar aldrig. Däremot kan jag borsta bort skräp om han hänger ut drulen när jag ryktar.

Min veterinär rekommenderade att luktar det inte "onormalt" om snutten så ska man låta den vara. En del valackar kan ju få problem med skit som fastnar i "hålet" där den fälls in. Man kan ju känna där så det inte sitter smuts som har blivit hårt och skaver.Annars ska man bara låta det vara. Har inte behövt tvätta min valack på 10 år.
( Vilken smutsgris.. :o )

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 103
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka