Tvätt av "pillevippen", hur göra?

Sv: Tvätt av "pillevippen", hur göra?

ok. men när vi hade en val. med medicinska problem så vart det just lactasyd tvål som veterinären sa att man ska använda.

Min förra valack rengjorde inte sig själv och fick stora smegmaklumpar i skapet. Han kissade även med indragen snopp ibland. Vetrinären rådde mig till att "gräva ut" det värsta (luktar inte godis...) då och då.
En bekants valack fick en infektion i skapet som blev väldigt allvarlig men de flesta valacker "rengör" sig själv.

Har haft valacker förr och aldrig behövt "göra rent". Risken att skada är så stor och då får man problem...om det vill sig illa.

Lugn Lakrits...ute på tävlingsplatserna är det inte det man tittar på, vet du;)

Hahaha.......förvisso, det är ju ingen "finaste snopp tävling" men tänkte att folk kanske skulle reagera om de fick se den.

Förmänskliga inte din häst! Det finns ingen anledning, förutom om det finns medicinska skäl, att hålla på och tvätta.

Hm...tror nog du ska läsa igen vad jag skrivit.
Jag förmänskligar inte min häst för fem öre. Som jag skrev så har jag ingen tidigare erfarenhet av valacker speciellt mycket och hade inte en aning om ifall man behöver tvätta/rengöra eller inte.
Hade jag vetat hade jag nog inte startat tråden.

Förmänskliga....hm..är det så det heter om man vill hästen väl?

Har du inte sett "den lille" förrän nu så kan jag nästan lova dig att han Inte kommer att hänga ut den på tävlingsplats. ;)

Med tanke på hur ofta jag sett den de här dagarna så vet man aldrig :D.
Vi får väl hoppas att det är lite kyligare på tävlingsdagen :rofl:

Lugn, bara lugn Lakrits
! Min har samma problem, och JA han hängde ut den vid prisutdelningen i höstas :o. Jag såg det inte då, utan på korten efter, och ja då var det ju redan för sent :D.

Jag har haft flera valackar tidigare och ingen har sett "ofräsch" ut, men denna gör det. Han är ändå unghäst - jag trodde det var sviter från hingstiden, men såg häromdagen att den fortfarande inte hade blivit bättre (varmt och skönt och vädra den nu :D)
Har haft funderingar på att försöka göra rent, men låter väl bli då när det verkar vara det allmänna rådet här :idea:

Så ses vi på tävlingsbanorna så är du INTE ensam om problemet :p

Hahaha........vad bra...då kanske vi har två "pillevippar" på luftning nästa gång vi tävlar på samma ställe ;)

Förlåt men jag trodde att du pratade om en pojkvän :rofl:

:rofl: Det hade vart nåt det du...snacka om trist förhållande.

Nä...det är ju ett hästforum i grund och botten och det här är "hästvård". Hade den legat på "senior" så kanske det kunde handlat om "andra grejer" :D;)

ganska avancerade ord ni kör med här XD lite skrattanfall av att läsa :P

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 103
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka