Tvåspråkighet

mian1

Trådstartare
Min 3-åring förstår båda sina språk lika bra, men hon vill bara prata svenska. Hon kan säja ord på "pappa-språk", men det är ganska sällan hon gör det på eget bevåg och hon sätter i stort sett aldrig ihop meningar. Träffar hon sin farmor, som inte förstår svenska alls, så blir det lite problem när lillan förstår farmor, men själv bara pratar svenska.
Kan man på något sätt få henne att prata båda språken? Min man försöker ibland att "kräva" att hon svarar på hans språk genom att låtsas att han inte förstår annars, men hon vet ju att han förstår vad hon säger och möjligen kan hon svara med något enstaka ord på hans språk.
 
Sv: Tvåspråkighet

Min erfarenhet av tvåspråkighet är att barnet först lär sig mammas språk (oftast mamma som är huvudvårdare) och sedan provar andra språkets ljudsammansättningar.
Minns en trebarnsfamilj där mamma och pappa hade varsitt språk och de bodde här i Sverige som innebar ett tredje språk.
Där följde alla tre barn samma trend, mammas språk, svenska, pappas språk, pappan jobbade mycket borta och det gjorde troligen dagis/kompisspråket till nr 2.
De barnen växlar numera i samma samtal mellan tre språk obehindrat både i hörande och tal.
Så ge jäntan tid, det kommer, huvudsaken är att hon får höra språket.
Hon behöver ett modersmål som hon kan känna sig trygg i först innan hon tar nya ljud i sin mun.
 
Sv: Tvåspråkighet

Min pappa pratade ingen svenska med mig när jag va liten, jag förstod utan problem både mammas och pappas språk. Dock valde jag att bara svara på svenska tills dess att jag var 5 år. Ingen tvingade fram det utan en dag så började jag svara pappa på hans och mammas på hennes.

Nu har jag en kompis som har en 4 åring som är tvåspråkig och gärna pratar båda.

Nu minns ju inte jag ngt av det som hände när jag var liten men om hon förstår så kommer hon säkert att börja längre fram. Jag skulle inte vilja tvinga fram det hos mitt barn i alla fall.
 
Sv: Tvåspråkighet

Tvinga fram ska vi inte, men vi vill ju gärna uppmuntra henne att försöka. Hon har en 6-årig kusin som också är tvåspråkig, men med ett annat andraspråk. Han pratar inte annat än svenska alls. Han vet inte om att han kan två språk och verkar inte medveten om att hans mamma och pappa inte pratar samma språk.

mimmipigg: Min man var den som var hemma mest när dottern började prata så hon började faktiskt med hans språk. Hon var ganska sen med att prata, men de första orden var på "pappaspråk". Sedan hade hon en period när hon valde ord och använde de ord som var lättast att uttala. Då blev det en mix mellan språken. Sedan hon började på förskola har det blivit bara svenska. Och med en gruvlig västgötska som hon bara måste lära sig av med. Hon låter som en liten Skara-Bert
 
Sv: Tvåspråkighet

Man lär sig de språk man behöver! Just nu klarar hon sig utmärkt med den strategi hon valt!

Det viktiga är att pappa pratar på, hon lägger upp ett ordförråd trots att hon inte talar det. Hade pappa inte förstått svenska så ja, då hade hon med all säkerhet pratat hans språk ;)
 
Sv: Tvåspråkighet

Har en bekant som varit tvåspråkig hela livet så tillvida att mamman alltid pratat svenska och pappan finska. Dock har hon fram tills hon var ungefär 25 bara svarat på finska då hon pratat med sin mamma, eftersom finska varit det egentliga "hemspråket". Detta ångrar hon väldigt mycket idag eftersom hon förblivit halvspråkig när det gäller svenska.

Alla andra jag känner som är tvåspråkiga (och det är MÅNGA :D) har förr eller senare när de varit barn börjat tala båda språken.
 
Sv: Tvåspråkighet

Vilket språk pratar ni hemma? Vilket språk pratar du med din man?
Jag säger som de flesta andra här, ge det tid och ge henne tillfälle att prata det tex hemspråk när hon går i skolan. Läs böcker på språket osv.
 
Sv: Tvåspråkighet

jag har last en hel del i detta amnet pga av mitt barn kommer bli tre sprakigt :crazy:,experterna sager att det kommer losa sig med tiden.
Att barn med flera sprak utvecklas senare men det kommer med tiden..och nar det kommer kommer mycket pa en gang...:D
 
Sv: Tvåspråkighet

Min kompis förstår båda sina föräldrars språk men pratar bara pappans språk (Svenska). Varför vet jag inte men så har det varit hela livet, hon är 29 år nu. Mamman kan ju Svenska men med tydlig brytning och hon föredrar sitt modersmål. Jag har alltid undrat varför hon inte pratat sin mammas modersmål men hon har inte velat, kanske "pinsamt"? Om "alla andra" (tja förrutom fåtal släktingar/vänner till mamman) pratar Svenska kanske man väljer att inte prata det andra språket?
 
Sv: Tvåspråkighet

Den här tråden ringde direkt en klocka hos mig.
Jag vet en kompis som är uppvuxen med liknande problem.
Hennes mamma var svenska, pappan var utländsk. Pappan ville ha flickan att prata "Hans språk" så snart han hade besök ifrån sin familj eller bekanta. Han var svensk medborgare och bodde i Sverige under en lång tid. Nu bor han i utlandet.
Hur som helst, tvånget blev att tjejen blev negativ och ville inte lära sig mer än de artighetsord som blev då när hon var liten, vilket hon ångrar nu när hon är äldre och besöker honom i sitt ursprungsland. Då hon har svårt med grammatiken, vissa uttal osv. Hon förstår mer än vad hon kan prata efter alla sina besök nu, men det finns ändå svårigheter för henne. Hennes föräldrar var skilda när hon var liten, därav blev det lite knasigt också. Hon har en kusin som kunde svenska, "släktens båda språk" och något till.
Bor ni ihop och flickan lär sig båda språken så har hon ju rätt till hemspråksundervisning. Men blir språket ett tvång så kommer hon vara oerhört negativ till att lära sig språket under en lång tid, tills att hon kommer till en mognad och förstår att det är ju för hennes skull som det är bra att kunna.
 
Sv: Tvåspråkighet

Språket är inget tvång, men det känns trist om hon inte vill prata pappas språk alls. När hon faktiskt förstår och vi har hela tiden lagt ner en hel del möda på att hon ska få båda sina språk. Och hon uppmuntras att prata pappas språk och får beröm när hon gör det. Hon pratade mer av båda språken när hon var yngre.
Vi bor ihop och pratar svenska med varandra. Jag förstår det mesta av makens prat med dottern, men kan inte själv prata hans språk.
Många av våra kompisar, som har var sitt språk, lär inte sina barn deras andraspråk och det tycker jag är tråkigt.

I påsk ska min man och dotter för första gången resa ner och hälsa på dotterns farmor. Jag hoppas att språket kan släppa lite när det inte pratas svenska alls på en hel vecka.
 
Sv: Tvåspråkighet

För henne blir det ju svenskan som pratas mest och då faller sig naturligast som "modersmål".
 
Sv: Tvåspråkighet

Min syster, som är svensk, är gift med en tysk man och de bor i USA. Gissa om mina syskonbarn blir språkbegåvade. Syrran pratar enbart svenska med dem och hennes man enbart tyska. Sedan har de en amerikansk nanny som pratar engelska med dem. Sedan tror jag att de mest pratar engelska med varann så barnet pratar mest engelska men förstår alla 3 språken (minsta är för liten för att prata). Syrran säger ofta ..vad heter det på svenska.. och då pratas det lite svenska också.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 956
Senast: Elendil
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 603
Senast: Tassa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 658
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 760
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp