tvåspråkig

... själv pratar jag sällan svenska öht längre endast då jag skypar med föräldrarna några ggr om året eller när jag är hemma och hälsar på.

Så var det för mig också innan barnen, pratade mer tyska hemma då. Eller vi blandade egentligen ganska vilt, vilket vi slutade med när sonen föddes för att undvika förvirring. Jag tycker det är roligt att prata svenska och framförallt att sjunga alla gamla barnsånger och sånt som man kommer ihåg sen man var liten... Men det är samma för mig som för @Sunshine, jag märker att jag är fast i 2001 års svenska + att jag gör en del konstiga direktöversättningar från tyskan.

För utomstående låter det kanske lite konstigt när vi pratar hemma, eftersom jag och min man alltid svarar varandra på motsatt språk så att säga. Men vi gör det automatiskt numera, fick tänka lite i början. Sonen blandar aldrig språken och pratar i stort sett alltid rätt språk med rätt person.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka