Tvångsomhändertagande av hundar

S

Sara-Ida

Ni som har erfarenhet eller kunskap om detta, krävs normalt utredning innan djur konfiskeras från en ägare? Vem gör i så fall den? Vad krävs för att hundar ska tas från sin ägare av vanvårdsskäl utan utredning?

(obs - inte mina djur det handlar om;) )

Sv: Tvångsomhändertagande av hundar

Omhändertagande av hundar m.m.

11 § För att hindra att en hund orsakar skada eller avsevärd
olägenhet får polismyndigheten, om inte andra, mindre
ingripande åtgärder anses tillräckliga, besluta att den skall
omhändertas.

12 § Om en hund har omhändertagits med stöd av 11 §, får ägaren
eller innehavaren inte förfoga över hunden utan tillstånd av
polismyndigheten. Polismyndigheten får, efter utredning,
besluta att hunden skall säljas, skänkas bort eller, om hunden
utgör en fara för människor eller djur eller om det annars
finns särskilda skäl, avlivas.

13 § Om det inte längre finns skäl för omhändertagandet, skall
polismyndigheten besluta att detta genast skall upphöra.

Hela alltet gå att hitta på följande sida http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2007:1150

Djur kan omhändertas omedelbart med följande lagstöd:

Djurskyddslagen 32 §: Utan hinder av vad i 31 § 1 föreskrivs om tillsägelse och rättelse skall länsstyrelsen, en tillsynsmyndighet eller polismyndigheten besluta att ett djur som är utsatt för lidande omedelbart skall omhändertas om

1. det bedöms utsiktslöst att felet blir avhjälpt,
2. ägaren till djuret är okänd eller inte kan anträffas, eller
3. det i övrigt bedöms oundgängligen nödvändigt från djurskyddssynpunkt.

Om beslutet har meddelats av någon annan än länsstyrelsen, skall beslutet underställas länsstyrelsen, som snarast skall avgöra om det skall fortsätta att gälla.
Omhändertagandet skall ske genom polismyndighetens försorg. Lag (2002:550)

Tex när jag och min kollega omhändertog ett gäng vanvårdade hundar för en liten tid sedan lämnades beslutet till polis i direkt anslutning till inspektionen på fredag eftermiddag. Hundarna hämtades på lördagen.

Tusen tack!

Det jag undrade var om polisen behöver meddela ägaren orsaken till förbudet, och det tycks så här.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 162
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka