Tvångsmata

Sv: Tvångsmata

Är det Fia? I så fall kanske man måste inse att det inte går, Monika. Du måste hjälpa henne nu.

Vad bra! Men äter hon inte lär det där pigga vara snabbt övergående. Och tvångsmatning är ju ingen särskilt långsiktig lösning.

Jag håller tummarna för att det ska gå bra för Fia, på ena eller andra sättet.

det går nog inte, det enda är ju att sätta dom på dropp isåfall....fast det är nog svårt det också...

Dricker hon nagot??? Tvangsmata ar i princip omojligt med en katt, daremot kan man halla i dem lite vatska. Tycker du ska ringa vet. o fraga hur du ska gora.....

trostkramar...

Dricker gör hon, så vätskeersättning behövs inte. Men hon behöver få i sig mat. Jag har hört att man ibland får tvångsmata igång katter, men jag vet inte hur jag ska göra.

Hon är för pigg för dropp, hon är vaken och uppe och går. Jättekonstigt att jag inte ser henne äta nått, för hon är MYCKET piggare än igår morse bara.

var det den katten som spydde o hade sig som vet inte hittade fel på??

ingen tröst, men jag hade en hund som var sån, han började magra ur och vi hittade inge fel på honom, men vi SÅG ju att nåt var galet....gav honom dropp och han böev piggare en period sen var det samma igen, till slut så spydde han upp vattnet t om som han drack...la in honom på djursjukhuset men hittade inngea fel på blodprov eller kontraströntgen eller nåt, o hunden var fakiskt pigg ändå...men sen sövde vi honom och gick ner o tittade i magen på honom och där var det nästan katastrof, ett stort magsår/tumör hade han och det var nog inte dagar om att göra innan det spruckit och han hade självdött...vi tog bort honom i narkosen......
det jag har mest ångest för var att jag lovat honom att komma snart.......men jag kom aldrig....iofs så står hans urna på våran öppna spis härhemme......

Ja, men vi har inte varit inne till vetten än, dom tyckte det lät som magsjuka och tyckte det var onödigt.
Jag vet ju att det kan vara njurarna, men jag hittar ingen logik i att hon blir piggare utan att äta? Hon åt några små bitar fläskkotlett igår och lite gele från en Pussipåse, kanske räckte det?

Jag lyckades med konststycket att tvångsmata en av våra kattor.

För ett år sedan ungefär var den kissen riktigt dålig. Låg inne på klinik en vecka och fick dropp, pg av att hon inte åt eller drack. Själv trodde jag hon varit hos grannarna och kanske slickat på nåt frätande, bilbatteri t.ex. och fått en frätskada i munnen. Men det trodde inte veterinärerna, de ansåg hon hade fått nån konstig virus med bla otäcka blåsor i munnen. Oavsett orsak så svalt kissen och höll på att torka ihop så inläggning var nödvändigt.

När jag sen fick hem henne var små bitar av nyskalade räkor det enda hon åt och hon drack lite om vi spetsade vattnet med lite grädde. Skaffade den där "näringspastan" på burk Hills a/d. Till att börja med så fick jag tvångsmata henne genom att spruta i henne maten. Det har ju en sån koncistens att det gick bra att mosa ut det med vatten. Använde en gammal Banminth avmaskningsspruta som jag "töjde" ut pipen lite mer på (tryckte genom en sån där stålsticka som man kan använda när man kollar om potatisen är kokt).

Så småningom började hon att självmant slicka i sig av näringspasten. Inte blev det så stora mängder, men tillräckligt för att efter ett tag få upp aptiten lite mer. Steg två var att hon även började slicka lite på mousse med tonfisksmak, de där små burkarna "Gourmet Gold". Efter 10 dár ungefär började jag kunna få i henne några kulor av Hills kattungemat och sen kom aptiten mer och mer.

Nu var ju min kisse en från början frisk katt och det har jag förstått att din inte är. Det är ju svårt ta ställning till vad som är rätt att göra. Det viktiga är att man skall tänka på djurets bästa i första hand och inte på sina egna känslor, men det är jag säker på att du gör.

Jag hoppas jag gör det iaf. Hon äter fortfarande dåligt, även om hon är piggare. Jag har dessutom inte sett henne kissa på 2 dygn, vilket jag inte alls gillar.
Så imorgon ska jag ringa veterinären och försöka få akuttid så snart det går. Sen får vi se. Min ena syster kommer och håller mig sällskap, jag vill inte vara själv hur utgången än blir.
Just nu har jag inga förhoppningar, men är inte pessimistisk heller. Är totalt tom inuti och saknar bara tiden innan hon blev dålig. Det jag är mest rädd för nu är att veterinären vill ta prover som jag inte kan få svar på direkt. Jag vill för allt i världen inte åka hem, för att några dagar senare få höra att det inte finns nått att göra. Så jag hoppas dom kan kolla njurarna på stört när vi är där, ska hon ta sbort vill jag göra det direkt. Annars kommer jag bli tokig.

Sen är jag superglad över att jag har dom andra 2, speciellt Yoga som är frisk. Skulle Fia behöva vandra över regnbågsbron så kommer det vara extremt jobbigt (såklart, vilken matte/husse tycker inte det?) men jag vet också att jag kommer få hjälp både från min familj och mina 2 hårbollar här hemma. Ovissheten jag lever i nu är värre än nått annat, tas hon bort så behöver jag inte oroa mig för att hon ska lida nått.

Så vi får se vad veterinären har för åsikter, jag återkommer när jag vet mer.

Och tack för allt stöd, jag hoppas jag är en sån djurägare som jag vill vara och detta kommer bli den stora prövningen.

Håller tummar och tassar för att det löser sig på bästa möjliga vis, det är ingen lätt situation för någon, kanske har hon redan "gett upp"?
När Hanoo var deppig i vintras blev han handmatad med avocado, smör, äggula och annat "godis" med vill de inte äta så är det ju också svårt. Han var dessutom kärnfrisk från början.

*krama*

Ska tänka på dig i morgon, Monika.

Prover är ju redan tagna. Om du noggrant beskriver Fias symtom, och berättar exempelvis att hon inte kissat på två dygn, då behöver de förmodligen inte veta mer. Det låter inte alls bra.

Stor kram till dig, jag vill bara dig och Fia väl även om du tycker att jag är hård.

Jag förstår det, ingen fara. Man vill kanske ta nya prover för att se om värdena ökat.
Det är så svårt jag har ju inte koll på henne 24/7 så jag vet ju inte om hon kissat eller ej. Jag tror inte det, men hon kan ju varit på toa när jag varit borta eller sovit.

Jag har nog inte fattat än, eller inte riktigt velat acceptera. Och det tänker jag inte göra förrän jag fått slutgiltiga besked från veterinären heller. Hon har varit pigg och verkat glad både lördag och söndag nu, så är det ändå ingen idé så känns det ändå som jag har fått träffa den riktiga Fia en gång till. Hur jag ska klara mig utan henne är dock ett mer osäkert kapitel.

Jag vet inte. Hon har ju varit nästan som vanligt hela helgen, så helt gett upp har hon inte. Tvärtom. Men vad den oväntade piggheten kommer ifrån vet jag dock inte, det är ett mysterium. Antingen är det sista rycket, eller också är det för att hon håller på att bli bättre. Hade hon bara ätit hade ju allt verkat bra. Men nu gör hon ju inte det... Mer än gele.

En tanke bara: har du möjlighet att kolla hur hon ser ut i munnen? Monique beskriver ju nåt sånt - och Fia äter gelé som är lättätet.

Jag hade en katt innan som jag fick tvångsmata ibland. Jag tog en liten sked och la mat på och drog den längs hans kindtänder. Det gick faktiskt bra...

Jag får kolla det sen när hon kommer fram, nu ligger hon inne i en garderob och sover. Men hon åt köttbit igår. Iofs inte helt utan problem, men katter är ju inte gjorda för att tugga heller. Ska titta när hon vaknar.

Liknande trådar

Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
32
· Visningar
1 447
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
469
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 761
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka