Tvåfärgade pudlar...

Sv: Tvåfärgade pudlar...

Ja. Jag såg en annons om tvåfärgade pudlar för 1-2 år sedan.
 
Sv: Tvåfärgade pudlar...

min mamma har en tvåfärgad, svart och silvergrå teckning
 
Sv: Tvåfärgade pudlar...

Det var ju hur fint som helst! Fick en helt annan syn på pudlar när man såg dom 2-färgade, synd och varför är dom inte godkända här??
 
Sv: Tvåfärgade pudlar...

Har aldrig sett förut... jag brukar faktiskt inte tycka att pudlar är så fina, men de där var det. :)
 
Sv: Tvåfärgade pudlar...

finns säkert flera olika förklaringar, men hursomhelst är dom inte godkända..
vet att svenska pudelkennlar gör sig av med tvåfärgade valpar direkt vid födseln för att minska "risken" för att det kommer fler (dock ligger ju genen inuti de enfärgade syskonen ändå så)

men jag skulle gärna ha den där brunvita med tvåfärgad svans.. hur fin som helst :love:
 
Sv: Tvåfärgade pudlar...

Tycker att det är hemskt att man "gör sig av" med valpar pga fel färg!!! Gillar inte heller pudlar vanligen, men dom var ju jättefina! :)

Min jack russel hade "fel" färg på nosen! Hon var vit med bruna fläckar och bruna ögon, och nosen borde varit svart, men den matchade resten av hunden och var brun!!! Den uppfödaren tyckte att valparna kunde ju bli lika bra sällskapshundar ändå och sålde dom genom bekanta till bekanta (alltså inte till totalt okända människor, för dom fick inte avlas på) för 1 kr stycket!! vi fick lova att aldrig avla på henne och mamman togs troligen ur avel direkt (genen kom från henne). Ronja var en hur fin sällskapshund som helst! Ett praktexemplar på Jack russel, fick många gånger höra att, förutom nosen, var hon hur fin som helst enligt rasstandard!! Varför inte avla på temperament och friskhet istället??
 
Sv: Tvåfärgade pudlar...

Ja, det verkar så - fast den här sidsn är holländsk, tror jag. De har nog importerat sina hundar från USA, vad det verkar.
Okej. Såg ett certifikat som var från USA, tänkte inte på varifrån sidan kom.

Är det ofta så att det kan se olika ut i rasstandarden mellan olika länder?
 
Sv: Tvåfärgade pudlar...

Att USA har lite allt möjligt för sig vet man ju - tänker bl a på de "miniaussies" jag såg för ett tag sen - men Holland trodde jag gick efter FCI? Nån som vet?
 
Sv: Tvåfärgade pudlar...

Oh spooky med en tvåfärgad pudel :eek: Fast det skulle nog va lite gulligt om det fanns sånna också
 
Sv: Tvåfärgade pudlar...

Silver-aprikos flammig valp -83

Jag har haft en underbar silvergrå mellanpudeltik. Jag tog valpar efter
henne bara en gång. Då silverpudlar føds ær dom kolsvarta, så det syntes
inte att en valp skulle få fel færg. Dærfør registrerade jag honom också. Han
blev køpt før halva priset av en familj som bara ville ha en sællskapshund. Jag ringde
till min tiks uppfødare, hon visste ingenting. Ringde sedan till en kennel som avlade
på samma blodslinje och fick veta att tyværr, det føds en felfærgad valp ibland!

Om uppfødningen inte fræmst handlar om att tjæna pengar, så tycker jag det inte
borde spela någon roll om det bara ær en och annan som har ett skønhetsfel. Håller med ovanstående om att alltannat ær viktigare. "En sund sjæl i en sund hund"!
 
Senast ändrad:
Sv: Tvåfärgade pudlar...

men hur kan man ta 12 000kr för en hund som inte får ställas i sverige?? och dom upplyser inte om det i annonsen heller att färgen inte är godkänd i sverige.. :crazy:

Man kan ta så mycket för att folk betalar det...

Att hundarna inte är reggade i SKK borde ge ett tips om att man köper något som räknas som blandras. Det märkliga är inte hur folk kan ta betalt - det märkliga är hur folk kan betala :crazy:

Jag hade en gång i tiden en felfärgad pudel, och han var reggad. Han var resultatet av en tjuvparning mellan en svart och en silver. Han var reggad svart, men var grå på insidan av benen. Ingen i den kullen kunde ställas ut, men stamtavla hade de.

Jag leker med tanken att para min enfärgade cockertik med en klartecknad hane. Den färgkombinationen ger störst risk för feltecknat, men naturligtvis skulle även feltecknade valpar reggas och få leva. De skulle få säljas med rabatt till valpköpare utan utställningsambitioner. Men egentligen skulle man väl skriva "ovanligt tecknade" och ta ett par tusen till istället....:angel: :idea:
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 244
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 652
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 024
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 858
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp