Två veckors vila

Widerberg

Trådstartare
Pga av sjukdom och div andra orsaker har min häst fått två veckor
oplanerad vila hux flux och bara skrotat i hagen, men imorn då jäklar :D:banana:
Men jag undrade en grej, hur mycket märks den vilan egentligen? (på
ett ungefär liksom) Alltså kondisen och sådär.

Sv: Två veckors vila

Hur va konditionen innan?

Har h*n normal/bra kondis och muskler innan så brukar inte två veckor påverka speciellt mycket.
Skulle kanske inte börja med ett super hårt pass men ett "lagom" pass med skritt, trav och ev lite galopp.

Förresten är de hästen eller du som vart sjuk?

Är det hästen kanske man får ta det lugnare.....beroende på vad som hänt.

Det är jag som varit sjuk ;)
Hennes kondis var väl ganska bra, inte kass men kunde varit bättre :D

2 veckor påverkar i princip ingenting. efter 6 veckor brukar man prata om att musklerna bryts ner - konditionen brukar börjar dala efter 4 veckor. Beror dock som andra redan sagt lite på hur konditionen var innan vilan - men var den i OK kondition så påverkar det som sagt väldigt lite.

Håller själv på att bygga upp min hästs kondition, hon hade rejält med mugg och var halt i 7 veckor hos förra ägaren precis innan jag köpte henne (december 2005) har tagit det lugnt fram tills nu men nu jäklar får hon jobba på

Men då beror det mycket på hur konditionen var innan! Hyggligt men sporadiskt motionerad och konditionen kan gå ner ganska drastiskt på två veckor!

Konditionen är ju lättare att kontrollera med flåset på hästen, värre är det med musklerna. Tror att det är ganska individuellt men helt klart, har jag inte min häst i bra muskulatur och ställer av honom i två veckor så syns det. Det blir till att bygga muskler igen.

Ja, som du ser i mitt inlägg har jag skrivit att det också beror på hur konditionen var innan, ja......;)

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 687
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.