Två katter i en etta?

maria85

Trådstartare
Blir det för mycket? Är en rätt stor etta (ca 60 kvm), men det är ju ändå bara en etta. Finns tyvärr ingen balkong heller.
Jag bor här tillsammans med min pojkvän och ibland har vi hand om schäfern Arro, så vi är ju redan några som delar på ytan.
Saknar så himla mycket att ha en katt att mysa med i soffan, men vill inte skaffa katt om jag inte kan ge den/dom ett bra hem...

Sv: Två katter i en etta?

Jag tror av egen erfarenhet att två katter är det bästa, vi hade en katt hemma ett tag men han fick nippran av att vara själv. Nu bor han med sin brorsa och slipper tvångströjan.

Hellre två än en, och även om det är en etta går det ju att göra olika "kattutrymmen", tex genom att bygga en liten koja under soffan, en ovanpå bokhyllan etc. Enda skillnaden för oss var att vi behövde en till låda när vi skaffade katt nr 2 (katt nr 1 har inga problem med att dela, men den lilla nya damen vill inte använda "smutsiga" lådor)

Jag säljer inte som ensamkatt, även om det är en relativt liten bostad.

Det är inte utrymmet utan vad man erbjuder på utrymmet som är intressant. Sen är två katter bättre än en!!
Jag har bott på 53 kvadrat med två katter tidigare, det var en tvåa och det gick jättebra. Klösträd och krypin önskar katterna, coh ställen där man kan klättra och klänga .. :)

Jag har 2 rexar (mycket aktiva katter) i en etta på 27 kvm å dom stormtrivs, periodvis bor även min riesenschnauzer här oxå men vi får plats bra ändå:D Bodde förut i en 2a på 65 kvm med balkong men katterna trivs faktisk bättre här i lilla lägenheten:) Tänk kubik å inte kvadrat!

Jag har tidigare bott med mina båda kissar i ettor, varav den ena låg på ca 30 kvadrat och den andra på 50 och de har trivts jättebra.. Jag säger som flera sagt tidigare, utrymmet är inte lika viktigt som att de har en kompis om man är borta under långa dagar.. Jag bodde själv med min äldsta katt i nästan ett år och då vantrivdes han som bara den, sen när jag köpte min lilla katt blev allt helt annorlunda.. Så länge man bara vänjer dem vid att bo på liten yta medan de är kattungar brukar det för det mesta lösa sig.. Lycka till!

Smultronagnes skrev:
Det är inte utrymmet utan vad man erbjuder på utrymmet som är intressant.

*hålla med*

jag bor i en etta på 39kvm de trivs jättebra!
går med dem i sele 1 gång om dagen me :)

jag bodde i en etta på 47m2 katternas första halvår och det var inga problem, de behövde inte så mycket höjd då :D
Idag bor vi i en 2:a på 62m2 och där är de högt och lågt och full fart framåt

Skönt att höra att det fungerar så bra för er som bor på liten yta! :)
Då är det bara att vänta på att ekonomin stabiliserar sig lite, så blir jag med katt sen :D . Vill ju helst inte ha en ensam katt, så det blir nog två stycken när det blir, och troligtvis från katthemmet här i Örebro.

När jag läser detta blir jag mer orolig för att min lille Sixten som jag får hem om några veckor kommer känna sig ensam som ensamkatt i en etta på 34 kvadrat. :confused:

Jag förstår inte riktigt åsikten som verkar finnas i denna tråd om att det är viktigare att ha 2 katter om man bor litet :confused:

Katter är ju som sagt inga flockdjur, vissa gillar sällskap andra inte. En anledning att ha mer än en katt är väl isf om man är borta mycket eller av andra anledningar inte har tid att ägna mycket uppmärksamhet åt katten (då undrar jag iofs varför man ska ha katt alls... ). Men i denna tråden låter det som om det har med storleken på lght att göra, eller har jag missuppfattat totalt??

Själv tycker jag att min katt verkar må bättre som ensamkatt, hon bodde tillsamman med sin son i 13 år och var då ganska reserverad både mot honom och mot människor. Dom slogs aldrig "på riktigt", men småbråkade en del och blängde och fräste åt varandra etc. Nu när hon bor ensam är hon lugnare och mycket mycket gosigare!

Nej, det var inte så jag menade iaf. Vad jag anser är att det viktigaste är att katten har kattsällskap, inte att den har en stor bostad. Ganska ofta säger kattungespekulanter att de bara tänkt ha en katt eftersom de inte bor så stort.

Säljer jag en unge vill jag att man antingen har en katt sedan tidigare eller tänkt skaffa en ganska snart. Att behålla hona med unge är dock oftast en sämre idé, honan blir ofta (absolut inte alltid) grinig på ungen fast hon kanske hade tyckt om att ha annat sällskap. Vissa gamla katter tycker att ungkatter är jobbiga också.

Min gamle älskar att ha en pigg galning att leka med, men hon hade troligtvis haft mer utbyte av en yngre och livligare de första året åtminstone.

Har man redan en vuxen katt så får man ju pejla läget lite. Min har ett förflutet som agressiv mot vissa andra katter, och svartsjuk. Ändå passade det honom bra att få en kattungekompis. Jag hade aldrig tagit in en vuxen katt här, och tänker inte heller ha fler vuxna katter än de jag redan har så länge han finns kvar.

Ok, då förstår jag bättre :)

Jag fick det till att man skulle skaffa en kompis som "kompensation" för att man bodde trångt, ungefär...

Jag håller med om att det är skillnad om man bestämmer sig för att skaffa två katter direkt (då funkar det säkert oftast) eller om man plötsligt släpar hem en vandal till kattunge till sin redan hemmastadda katt! :cool:

Men, anser du att det ALLTID är att föredra att ha 2 katter? Jag anser väl mer att det är individuellt och att man inte kan avgöra från den ena till den andra katten om den kommer bli gladare av att ha en kattkompis eller inte.

Nu ska vi flytta med vår ensamtant till en etta och min gissning är faktiskt att hon kommer gilla det! Hon har nämligen blivit så extremt social och kelen på äldre dar, att hon hela tiden vill vara nära både sambon och mig. Är vi i två olika rum blir hon bara nervös och får beslutsångest om vart hon skall vara :p

en kompis och hennes sambo har 4 katter i sin etta. vet ej hur stor , men den är kanske 40-45 kvadrat (utan att veta).

Jag vet inte om det var menat till mig eller hela tråden eftersom du svarade på mitt inlägg men kan förklara hur jag menade med att jag blev lite orolig... omd et var menat till mig.

Hela grejen är att sen jag hittade min lille sixten så har jag hört fler och fler människor som säger att det är smartare och bättre för dom flesta katter (självklart inte alla) att ha en kattkompis om det är så att man skulel börja jobba mer eller av någon anledning inte är hemma lika mycket... därav min oro.
Och iom att jag bor i en liten etta så tänker man ju oftast på om man "får plats" med en elelr två katter.

Njae, det var väl snarare menat som nån slagt "tröst" till dig, att jag inte alls tror att en ensamkatt behöver känna sig ensam :)

Jag tror som sagt att det är individuellt, vissa trivs bäst som ensamkatter andra med sällskap!

Jag skulle aldrig rekommendera någon att utgå ifrån att katten ska vara ensam. Jag har sett många människor och deras katter, och i 99% av fallen har katterna blivit lyckliga av av en kompis, även katter (som min) som man trodde skulle ha svårt att acceptera en nykomling.
Jag kommer aldrig säga något annat än att innekatter bör vara två eftersom jag har sett många problem lösas genom att skaffa en kompis till katten, och ärligt talat aldrig sett något fall där det gått toksnett. (Tre eller flera katter är en annan sak, stora kattbestånd kan vara stressande och kräver lite kunskap och planering för att pussla ihop)
Givetvis måste det inte vara synd om katten för att den är ensam, men som sagt, två har roligare.

Vänner :love:

En till...

Så söta :D

Jo, skulle jag ha en yngre katt och bo större/mer permanent så skulle jag nog fundera allvarligt på att skaffa en katt till. Jag blir såå sugen när jag träffar små söta kattungar :love:

Nu finns det lite olika omständigheter som gör att det inte känns aktuellt, förutom det faktum att jag inte tror tanten skulle acceptera en nykomling. När vi tog hem henne (flyttat från mina föräldrars hus pga allergi...) så kunde vi "egentligen" inte ha katt av flera olika anledningar, så att skaffa en till som kommer leva kanske 20 år känns ännu dummare. Jag ångrar dock inte en sekund att vi tog hit henne, fattar inte hur jag kunde leva 5 år utan katt hemma :love:

Japp, 4 i en etta på 45 kvm. =)

Nr 4:a var inte alls planerad, sambon hittade henne jamandes på natten och vi bestämde oss för att ta in henne. Dagen efter satte vi upp lappar i närheten och annonserade senare i två tidningar, ringde polisen och satte upp lappar i matvaruaffärerna och på annonserade på flera ställen på internet.
Hon har varit här sen 20/8 nu och ingen som saknar henne har ringt, men andra som saknar andra katter har ringt och mailat. =/

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 590
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 396
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 722
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024