Två hästar med olika foderstater

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Elviramax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 351
E

Elviramax

Hur gör man när man fodrar mycket ute, och hästarna har olika foderstat vad gäller grovfoder. Har en 3-åring som skall ha ca 8 kg hö/dag och en äldre ponny som ska ha ca 5 kg hö/dag. (Har vanligt hårdpressat hö)

En del av mitt dilemma är egentligen att jag ännu inte fått skaffat mig en fodergrind till middagsfodringen, så "middagen" får dom senast 17:30 när jag kommer hem från jobbet, eller om nån i familjen är hemma tidigare så får de redan kl 15:00. Morgon och middag äter de alltså ute medan kvällsmaten får de inne i stallet.

Hur skulle ni delat upp de olika givorna?
Morgon: 2+2 kg ute
Middag: 2+2 kg ute
Kväll: 4+1 kg inne

eller

Morgon: 2+2 kg ute
Middag: 1+1 kg ute
Kväll: 5+1 kg inne

eller

Morgon: 3+3 kg ute
Middag: 1+1 kg ute
Kväll: 4+1 kg inne

Inget av det känns optimalt. Önskar jag kunde öronmärka maten i hagen men det fungerar ju inte så. Enda alternativet är att låta dom äta inne innan jag släpper ut dem, men eftersom jag släpper ut dem redan kl 0600 för att hinna mocka innan jag åker till jobbet (för att förhoppningsvis hinna rida el tömköra på kvällen) så är inte det heller nåt jag gärna vill göra.

Hoppas någon av er kloka bukefalister kan komma med tips. Hur gör ni själva? Hur skulle ni gjort? Tack på förhand!

Sv: Två hästar med olika foderstater

Vad är det för ras på treåringen? Tycker spontant att det låter som ganska lite grovfoder för en växande 3-åring om den är av halvblodstyp. Har du analys? Annars har jag inget råd annat än att ge större delen av höet inne för att vara säker på att var och en får sitt alternativt spärra av hagen i två delar vid middagen till kvällen

Rent spontant så skulle ju jag ge hästarna den största högivan på kvällen

Jag skulle inte vilja lämna ponnyn inne över natten med bara ett kilo hö. Bortsett från det låter väl alternativ 1 ok. Måste de verkligen få så lite grovfoder? Finns det inget kraftfoder man kan dra ner på så ponnyn kan få lite mer hö på kvällen?

Vi har hästar som får mat ute som egentligen skulle ha olika mycket, men det funkar inte så länge vi har dom i samma hage, så det viktigaste är att ge dom så att den som måste ha mest får i sig så mycket den behöver, så får dom som egentligen inte behhöver ha så mycket lite mer än dom skulle.
Alltså om tre hästar i hagen skulle behöva ha 5 kg + 4 kg + 3 kg, så får dom ca 15 kg i hagen.

Det framgår inte vilken typ av häst treåringen är, men om den är större än ponnyn kan du lösa det genom att lägga höt så ponnyn inte kommer åt det.
Min häst går med glupska små ponnyer, och de får sitt hö i en sådan här höhäck:

gmad2.jpg

Då kan hon glufsa obehindrat uppifrån, medan ponnyerna måste dra ut ett par strån i taget genom gallret = stora hästen får mycket mer mat.

Annars är nog det enda att ge unghästen mer till natten, även om det inte är optimalt.

Vi "balanserar" upp givan på kvällen i boxen. Den som skall ha mycket får sitt "extra" då och den som skall ha mindre får också halm som extra grovfoder för att åtminstone ha något att tugga på.

Det är ju rätt många timmar på natten också, så stora givor grovfoder då bekymrar inte det minsta.

jag har haft tre hästar med olika grovfodergiva som fått alla mål utom kväll i hagen. Det har fungerat bra. De två stora har fått lika mycket i hagen ponnyn lite mindre. Ponnyn åt också långsammare än de stora så till tex lunh lade jag ut 5 kg och då åt de stora ca 2 kg var och den lilla 1 kg. Sedan reglerade jag kvällsfodergivan så det passade alla. den ena fick 5 kg, den andra 3 kg och ponnyn 2 kg på kvällen.
Sen beror det lite på hur rangordningen ser ut i hagen. Ponnyn hos mig var lägst i rang och fick han en hög med 1 kg så kunde han ändå inte äta mera för de andra släppte inte fram honom till sina högar om han skulle vara klar före dem.
Vem bestämmer i din hage? Ponnyn eller unghästen?

Man kan också komma ihåg att en mindre häst plockar i sig mindre av höet på samma tid som en större. Det är ju inte direkt så att den lilla äter 5 kg hö på samma tid som den stora gör det...
Du kan alltså räkna med att den större hästen äter en större andel av det hö du lägger ut.

Jag har inte haft några problem med att shettisarna äter för mycket ute, trots stora mängder hö ute i hagen, de 15 år jag har haft shettis och halvblod ihop i hagarna.
Senaste året har jag haft hösilagebal i hagen som alla delar på.
Jag har visat den förr, men jag visar den igen:
hohack2.jpg

Och som sagt, OM det behövs så är det bästa att reglera fodermängden på kvällarna, när de fodras individuellt.

Senast ändrad:

*svarar alla*

Tack så väldigt mycket för alla goda råd, tankar och nya ideer!

3-åringen är av halvblodstyp och ponnyn är en NF. Det är ponnyn som bestämmer. Samtidigt (såg jag idag) att han äter inte upp 2 kg lika snabbt som hon äter 2 kg. När han börjar bli mätt så händer det att han delar med sig av "sin" hög, så det är nog så att hon får i sig mer hö än honom när vi fodrar ute. Annars skulle jag ju kunna lägga ut 3 högar.

Det låter som ett intressant alternativ att dra ner på kraftfodret lite för ponnyn, och istället ge mer grovfoder, tycker inte heller det känns bra att lämna honom med bara 1 kg. Iofs strör jag med halm så han kan ju plocka lite av det men... Han är 20+ så han växer ju inte längre heller.

Tyvärr har jag ingen analys av höet, det är skördat mycket sent (som så många fått göra i år) så det är väl inte världens bästa näring i det. Innan skörden hann det dock växa upp en del "nytt grönt" emellan så det är inte bara "övermoget" i det.

Kan det vara så att 8 kg är för lite grovfoder till 3-åringen? Hon är ca 1,55 och ganska grov i typen. Jag har påbörjat inridning, men det är ingen fysisk "träning" att tala om ännu. Dom är båda två fortfarande lite runda efter sommarbetet, inte överfeta men lite extra hull.

Senast ändrad av en moderator:

Vilken bra lösning!:) Är den hammagjord eller något man kan köpa?

Tror själva 'korgen' fanns färdig, sen beställde stallägarna en ställning till den från någon som svetsade.
Sedan fick vi slå ner staketstolpar för att den skulle stå stadigt.

Jag skulle definitivt ge mer grovfoder till unghästen, är det dessutom lite snålt med näring i höet är det ännu viktigare. I den åldern tycker jag att unghästar ska ha i det närmaste fri tillgång på grovfoder så länge den inte blir ohållbart fet.

Jag skulle nog ge lite mer hö till båda. Mycket trevligare och bättre för psyket att stå länge och plocka med höet än att snabbt slänga i sig ett eller 2 kg och en släng kraftfoder och inget mer. Hästarna är ju inte som vi att de går och lägger sig på kvällen och sover i ett streck till morgonen, utan det blir väldigt många sysslolösa timmar på tom mage med så lite hö på kvällen. 4-5 kg grovfoder till en stor häst låter bra tycker jag inför natten, och minst 2-3 kg till ponnyn skulle jag ge. Sedan får man anpassa kraftfodret efter det så de inte blir för tjocka. Så jag skulle nog lägga på ett par kilo hö var på dagsgivan.

Om du ger tex 9 kg till stora och 6-7 kg till lilla kan de få samma mängd i hagen utan att det blir helt knasigt:
2+2
2+2
5 + 2-3

Senast ändrad:

5kg hö till en NF? Tycker det låter väldigt lite. Det ju vad mina shettisar får

jag har ju också en stor och en shettis men måste säga att det funkar väldigt bra. har fri tillgång på hö ute och shettisen äter inte hela tiden som jag var rädd för. skulle nog inte oroat mig så mycket för det utan vill du absolut väga så lägg ut det du tänkt att bägge ska ha ihop och så får du se lite grann hur det funkar, tror dom delar upp det ganska bra.

Uppdaterar tråden genom att berätta hur jag löst det (om nu nån är intresserad :angel:)

Tack än engång för alla infallsvinklar :bow: det har varit till mycket stor hjälp för mig!

Har gjort så här:
Morgon 3+3
Middag 2+2
Kväll 4+2

Eftersom gammelmannen äter något långsammare än 3-åringen så uppskattar jag att hon får i sig 10 kg grovfoder och gammelmannen 6 kg.

Ökar alltså grovfodergivan något, drar ner lite på kraftfodret på 3-åringen. Har kört snålskjuts på f-d ägarens foderstat, kanske dags att göra en egen :idea:

Känns mycket bättre att ge dem mer på morgonen än jag gjort tidigare, eftersom middagsgivan kan komma väl sent ibland (medveten om det, löser det när jag får råd att köpa fodergrind).

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 060
Senast: CaisaCax
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 037
Senast: corzette
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 931
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka