Två frågor

T

Thornbird

Fråga 1:
Min 1-åring är inte färdigregistrerad än, och nu ska jag skicka in ett gäng hårstrån från hästen till AQHA. De ska alltså göra ett DNA-test. Varför gör de det?

Fråga 2:
Min 1-åring börjar få underhals. Jag antar att det beror på att hon i boxen hela tiden sträcker sig över boxdörren/väggen för att se ut (hon når inte upp utan att sträcka upp halsen). Jag blir ju lite orolig att det kommer påverka hur hon håller huvudet när hon rör sig i hagen osv. Om hon börjar springa med huvudet i luften (vilket hon redan gör ibland), så kommer ju underhalsen bli ännu värre.
Vad kan jag göra åt det?
Är det lätt att få bort underhalsen sedan när man börjar arbeta henne?
Är det en nackdel att hon bygger underhals redan nu? (Är väl aldrig önskvärt med underhals, men jag menar om det kan påverka henne i framtiden).

Det räknas kanske som flera frågor :D
Men min lilla plutta som redan ser ut som ett rådjur kommer ju vara förvillande lik när hon har byggt på den där underhalsen :crazy:

Syns inte så mycket, men en liten antydan i alla fall:

Förresten, tror ni hon blir en reiner...

... eller en pleasurehäst?

Eller kanske rent av dressyrhäst? :rofl:

Sv: Två frågor

Ett svar på första frågan :)
Om din häst kom till på annat sätt än naturlig betäckning kräver AQHA att hästen DNA-testas för att bekräfta härstammningen, eftersom det finns en risk med t.ex insemination att fel sperma använts.

Ang. underhalsen:

"Där du finner ursprunget till problemet hittar du ofta lösningen" (Tror det är ett sitat från svenska ridsportsförbundet... kanske inte ordagrant dock... men... :idea: )

Underförstått, gör en lösning åt henne så hon kan titta ut utan att bygga underhals! :banana:

Kanonfin är hon förresten!:D (så försök undvik underhalsen) ;)

Hon blir nog vare sig reiner eller dressyrhäst.... :angel:
Hunter skulle jag tippa på.....

Försök få henne att sänka sig och sträcka fram näsan (tex med en repgrimma) när du går/arbetar med henne. Det ska vara natturligt för henne att alltid sänka huvudet. Kan du byta/sänka boxdörren på något sätt?

"Där du finner ursprunget till problemet hittar du ofta lösningen"

Ja, det är ju ganska så logiskt :)

wrangler: Nej, men hon ska ju bli reiner juuu! :angel:
Får väl se vad det blir då, hon har ju hunterpappa och reiningmamma...

Jag skulle ju kunna sänka eller byta ut boxdörren, men är lite rädd att hon ska få för sig att hoppa över istället... Ibland måste hon stå ensam i stallet, och då brukar hon bli lite orolig...
Jag brukar alltid försöka få henne att sänka huvudet när jag leder henne.

Hehe, joo jag förstod nästan det :p

Men allvarligt, ser man nån skillnad på en reiningstammad 1-åring och en pleasure/hunterstammad?
Och är det någon nackdel att ha en häst som min som är lite "allround"?

Man ser skillnad på dom redan som föl....

Din tycker jag är lite mer åt pleasure/hunterhållet men vill du rida allround på lagom nivå kommer det att gå jättebra, det är mer i högre klasser det spelar någon större roll om man inte har en alldeles renodlad häst åt endera hållet

Man ser skillnad på dom redan som föl....

Din tycker jag är lite mer åt pleasure/hunterhållet men vill du rida allround på lagom nivå kommer det att gå jättebra, det är mer i högre klasser det spelar någon större roll om man inte har en alldeles renodlad häst åt endera hållet

Jo, det var ju det jag misstänkte... Hon ser väl kanske inte ut som någon reiner, och egentligen är det reining jag helst vill hålla på med. Men eftersom hon har bra reiningstam på mammans sida så tyckte jag att det inte spelade så stor roll, och jag kommer väl inte tävla på högre nivå misstänker jag eftersom det är min första QH.
Och vem vet, jag kanske fastnar för pleasure/HUS sen, jag har ju faktiskt aldrig provat!

Linnzan: Tack så mycket! :)

*vill oxå va med* :devil:

Vad tror ni denna 2006:a kommer att passa bäst till då? Hamburgare?? ;)

Ca 2 månader gamla bilder på smutsig lösdriftsfröken med vinterpäls. Rör sig ganska stort och luftigt, än så länge bara drygt 140 cm hög.

http://www.pixbox.se/pic_show_id19546199.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id19546198.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id19546197.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id19546201.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id19546200.html

Stam här:
http://www.allbreedpedigree.com/meadows+sweet+vision

Definitivt Halter och allround.

Mycket Sonny Dee Bar-look! Syskonen efter Peyote står väldigt bra i halter också!

Definitivt Halter och allround.

Mycket Sonny Dee Bar-look! Syskonen efter Peyote står väldigt bra i halter också!

Vad glad jag blir!
Det var ju med tanke på detta jag köpte henne, men har ju inte världskoll på de linjerna.
Snäll och trevlig är hon iallafall å det är ju huvudsaken :bump:

okej! :)

oj det vette fåglarna, känns som att fröken tror att hon är en dressyrhäst, svepande luftig trav med schwung i steget :D
dock lös ;)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 069
Senast: valpköpare
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Hundträning Tjohooo! Nu börjar det dra ihop sig sig. Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
9 548
Senast: Brie
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka