Två frågor.

T

Tjalfe

Den första är kan jag kompletera draglinor och baksele till en "vanlig" bröstsele alà börjes och hööks? Eller måste jag köpa en "ordentligt" komplett med en gång? Har precis börjat intressa mej för körning och vet inte hur länge det håller i sej. Om jag fastnar för det och kommer börja köra ordentligt så har jag tänkt kosta på mej en riktigt ordentlig sele fram igenom. Men kan jag kompletera den jag redan har till att börja med?
Fäster man isåfall skakel och draglina i samma ring?

Min andra fråga.
Hur brukar en häst som aldrig har haft baksele på sej reagera första gången?(självklart är det individuellt). Och hur vänjer man den vid det om den skulle reagera?

/Tjalfe som har ny shettis på gång:bump:

Sv: Två frågor.

Tycker du ska köpa en bra med en gång det kostar ändå en del att köpa draglinor och en baksele. Eller det kanske redan har baksele och draglinor?

Jag har det inte nu men kan köpa begagnat(mycket fint skick) utav min kompis väldigt billigt.

Okej du kan ju börja med den. och sen om du vill och känner att du vill ha en annan sele så kan du ju bara sälja den gamla:)

Det var precis så jag hade tänkt:D
Men kan man fästa både skakel och draglina i samma ring? För det finns ju bara ett ställe att sätta fast i på den här selen. Kastar in en bild på selen där den sitter på min nuvarande shettis(OBS! Tömkör bara med både selen och hästen!)
SNV30473.jpg

Skakeln hamar för lågt... Det bästa du kan göra är att sätta på ett par skakelhållare högre upp, ta bort fastsättning mellan brösta och däckel så att bröstan blir lös. Ett bra däckelunderlägg också så fungerar det nog iaf tillfälligt till lättare körning!

Vart får man tag på skakelhållare och hur fäster man dom? Ska jag sätta i en ny ring i bröstan då så att jag kan fästa draglinorna där?

Hade jag vart som dig hade jag köpt en ny med en gång, är man inte en hejjare på att bygga om selar så är det nästan mer jobb än vad det är värt...

Kolla in denna selen:
http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=1267&SKID=3
Om den inte är för liten är det ju en bra sele för de pengarna.

Eller denna (lite större):
http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=1247&SKID=3

Det är ingen kanonsele men den har allt man behöver och till ett bra pris, ska du inte köra jätte hårt så duger den bra :)

Eller om du kan tänka dig att lägga lite mer så tycker jag att denna är kanon:
http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=1269&SKID=3

3000:- för en sele tycker inte jag är farligt, tänk vad en sadel kostar...

Senast ändrad:

Ja den andra som du länkade till kanske kan vara något. nej jag tycker inte heller att 3000 kr är mycket för en sele men eftersom jag inte vet om intresset håller i sej och min plånbok är inte den tjockaste.
men ska sälja en sadel, så då får jag ju lite pengar där ifrån. Vad skulle ni satsa på för storlek till en nätt shettis som är 107cm i mankhöjd?

Shettisen på bilden är också i den mankhöjden men lite grövre och hon har ponny på sin. Ska jag ta shettis elller ponny till den nya?

Ann Pagmar säljer ju fina selar till bra priser.
www.jaboruder.se kolla shettisshopen hennes selar kostar 2.800 kompletta. Finns billigare också.

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 372
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 740
Senast: spinxx
·
Körning Vi har ett russ som går på travet och tanken är nu att han äntligen ska få en ordentlig sele att dra rockarden med här hemma. Vår tanke...
Svar
9
· Visningar
2 900
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V