Två föl gick igenom isen

Sv: Två föl gick igenom isen

Det undrar jag med, tyvärr är det inte säkert att de var utom fara, trots att de fick upp dem ur vattnet, stackars små pållarna.

Skickar en extra varm kram till fölen och dess ägare!

Vilken hemsk situation, hoppas verkligen de klarar sig utan men av händelsen.

Det framgår bara att "dom lämnat hagen" men inte anledningen till att så skett.

Många focususerar på hur synd det är om hästar som kommer ur sina hagar och därefter olyckor sker. Finns det ingen som börjar fundera på varför så många hästar "lämnar hagen" och senare förolyckas,, eller det tvingas sättas in ett massivt räddningspådrag som bekostas av dagens skattebetalare???

Jag vet att det i samband med trafikolyckor alltid sker en utredning om hästägaren brustigt i ngt avseende och hoppas man börjar göra detta inom övrig räddningstjänst så kostnaden hamnar på rätt bord.

Det stod i lokaltidningen idag att de fick in dem i stallet och värmde dem med bl.a. värmelampor. Veterinär tillkallades för att kolla dem, men det stod inget mer om det så de var nog helt ok. Ägaren sade också att de t.o.m. hade småbusat när de kommit in, så det var nog ingen större fara med dem.:)

Hejsan! Arwen och Aragon mår bara bra nu. Vi värmde dom med lampor, massage och täcken i lager med halm emellan. Vi tog in mammorna och mjölken gjorde nog susen.
Det var lite krisigt ett tag eftersom dom legat så länge, minst 30 minuter. Men en guldinsats gjordes av stalltjejerna, kan faktiskt inte begripa hur dom lyckades! Dom fick själva upp den första nästan helt innan räddningstjänsten kom. När jag kom ner till stallet var det 6 stora brandmän som försökte få in den ena i stallet så hur tjejerna orkade kan jag bara inte begripa! Som en av dom sa efteråt, det finns nog inga som är så tuffa som stalltjejer :-) Vilka klippor!!!
Nåväl, när dom väl var inne och Aragon började försöka äta, då föll verkligen en sten och jag tänkte att nu är det lugnt, nu klarar dom sig! Dom står fortfarande inne med mammorna och vi planerar att släppa ut dom imorgon för nu är dom pigga och glada :-)
Iallafall, stora stora tack till tjejerna! Även stort tack till Aragons mamma (som ju naturligtvis inte förstår det ;-)) att hon varnade stallägaren, det är en väldigt klok gammal dam och dessutom min favorithäst i alla lägen! Jag är dessutom snart ägare till Aragon som är den goaste lilla plutt som finns!

Självklart ska det vara bra staket oh liknande men då borde ju oxå den som glömt spisen på eller hade fel på sin elanläggning tex oxå betala om ett helt hus brinner ner, det kostar mycket mer pengar då branmännen och de andra måste vara där mycket länge stunder ofta minst ett dygn.

Åh, vad roligt att du hittade hit och kan berätta att det är bra med fölen! :bump:
Vilka fina namn de har och vad är det ras och hur gamla är de?
Visa gärna bilder på sötnosarna.

Stora kramen, Maya

Hej igen!
De är halvsyskon och sju månader nu ungefär. En lite orginell korsning, pappa är frieser och mammorna är islandshästar. Jättetrevliga i psyket, men Aragon har allt en lite "full i fan-blick". Nog därför jag föll pladask för honom :-)
Aragon blir nog väldigt snygg tror jag, han verkar välproportionerlig och det ser lovande ut. Han får nog också en himla man ser det ut som. Arwen är supertrevlig.
Bägge visar tölt i hagen och med frieserns lyft kan det bli spännande, Arwen visar mkt tölt, Aragon töltar nån gång så den finns där. Mitt mål med Aragon är att få en trevlig säker välriden hobbyhäst :-)
Fördelen med den här historien är väl att dom nu blir väldigt mycket hanterade och vana vid saker, inte alla hästar som åkt släde efter bandvagn omringad av 8 orangeklädda brandmän t.ex. Sen har det ju varit mycket med täcken av och på, hinkar, lampor och tusen saker, dom finns sig glatt i det dom små liven och är faktiskt väldigt gosiga, pussiga och busiga just nu :-) Känns skönt och helt okej att dom ska få komma ut och busa loss lite snart!

Vad de har redan hunnit med i livet och vad skönt att de verkar ta allt med ro.
Intressant korsning, har aldrig träffat på den kombinationen förut, vad spännade och se hur de kommer att bli som vuxna. :)

Kram, Maya

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst gick på måndagsförmiddagen genom isen på en sjö utanför Katrineholm. Trots ett räddningspådrag gick inte hästens liv att rädda.
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst gick genom isen i Älvasjön utanför Varberg på måndagen. Hästen befann sig cirka 100 meter ut i vattnet och räddningstjänsten...
Svar
0
· Visningar
723
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Räddningstjänsten fick hacka sönder isen för att få upp den nödställda hästen som under måndagen gick igenom isen på en liten sjö i...
Svar
0
· Visningar
584
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar