två eller tre hundar

falukorw

Trådstartare
Har lite löst funderat på att skaffa ytterligare en hund, har ju två stycken dv.schnauzrar nu och vill ha en till att ställa ut då det känns lite onödigt att åka iväg med endast en hund på utställningar (min ena är av diverse anledningar ingenting att ställa ut). Men hur mycket mer jobb är det att ha tre jämfört med två hundar? Dock kommer det dröja minst ett halvår till då jag tycker att Leia ska bli lite äldre först men lika bra att vara ute i tid.
Ni som har tre eller flera: vilka för/nackdelar ser ni med att ha så många?
 
Sv: två eller tre hundar

Jag har ju numera fem hundar, men jag tycker faktiskt att tre är det perfekta antalet! De blir en liten "flock" på ett annat sätt om de bara är två, tycker jag. Jag tycker att det verkar bli ett mer naturligt "hundliv" för dem när de är tre... om de som mina kommer bra överens, vill säga. Dessutom är det ju mer praktiskt att kunna ta med sig en när man ska iväg o träna t ex, så kan de andra vara hemma en stund och har sällskap av varandra. Jag ser nästan bara fördelar med tre, men om jag ska fundera på nackdelar så blir det nog:
*Svårare att få hundvakt till tre
*Bökigare om man måste ta med sig alla tre någonstans
*Mer hundhår
*Dyrare
Hmm... sen kommer jag inte på fler nackdelar:)
 
Sv: två eller tre hundar

Det där med att man kan lämna de själva om man har tre är bra. Tar jag med mig ena hunden blir det konsert hos den som blir hemma själv.

Hundhår slipper ju jag då de inte fäller. Skulle vara att det blir yttreligare en hund att trimma.

Ingen annan som kan komma med några positiva/negativa saker?
 
Sv: två eller tre hundar

Jag har fyra dvärgschnauzer och en beauceron.

Härligt!

Men skulle jag vara tvungen att gå ut med dem i koppel flera gånger om dagen skulle jag nog bli tokig.

Tre dvärgar går utmärkt att ha och rasen fungerar ju alldeles utmärkt i flock.
 
Sv: två eller tre hundar

Alltså, det är ju inte så jättestor skillnad. Jag har 4 och det känns som jag lika gärna kunde haft 2...

*Dock tar det mer tid
*Mer pengar
*Mer smuts

*Men man får mer kärlek;)
*En individ till

Sen en stor nackdel jag kan se är ju om det skulle bli så att en blir "utanför". Mina äldre gillade inte alls min unghund när hon kom, och har aldrig gjort. Men sen skaffade jag min fjärde, så nu har jag 2 "grupperingar" i huset i stället för en stor grupp eftersom de inte tycker sådär jättemycket om varandra.

//E
 

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: igbest
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp