Sv: TV-tips!

Sen om du läser mer av vad jag skrivit så ser du att jag skrev att man slåss inte med hundar som gillar att slåss, alltså utåtagerande hundar för det ökar snarare bara än att man får bukt på problemet men kan vara bestämd och en fast hand utan att ge den obehag. Men fortfarande så måste man vara dominant och visa hunden att det är du som är ledaren och inte vika på principer och ståndpunkter annars faller ju allt ändå.

Varför behöver man vara dominant? Dominans förekommer bara inom arten och jag är ingen hund.. Är du? För övrigt så har vilda hundar ingen strikt rangordning så som vargar har, när de lever i frihet. Inte heller lever de i flock på samma sätt som vargar. Vilda hundar lever i löst sammansatta grupper, där hundar kommer och går som de vill, och det finns ingen tydlig ledare. Det är väldigt tråkigt att läsa sånt här, då det finns forskning som visar på motsatsen. Jag rekommenderar att du läser Coppingers bok Dogs. Där tas just det här upp.

Skärpa är hur fort hunden blir arg. Försvarslust är hundens vilja och förmåga att försvara. Viss skärpa och försvarslust bör finnas hos tex polishundar, men hundar utan detta och stor social kamplust fungerar också som polishundar. Skärpan ger en svårstyrd hund då en arg hund är svårare att nå fram till. Vad man vill ha hos en tjänstehund är bra dådkraft och nerver, samt en hund som är miljöstark och social med bra spårintresse.

KL

"Under ett kundbesök i Stockholm träffade jag en person som var under utbildning i hundbranchen. Jag fick frågan om vilken utbildning jag har och jag svarade, 40 år med hund. Jag fick frågan en gång till för tydligen räknades min erfarenhet som utbildning. Naturligtvis räcker det inte att leva med hund i 40 år för att man skall tro att man begriper något men i vårt fall så påstår vi att vi kan mer än de flesta som gått teoretiska utbildningar. Gunilla och jag har alltid ifrågasatt det vi gör för att hitta bättre lösningar och vi har i alla år försökt lära oss att förstå hundarna och dess instinkter för att ge dem ett balanserat liv.
Jag gjorde en mycket försiktig beräkning och kom fram till att vi studerat tik med valpar i 3000 timmar och summan för hundar i övrigt hamnade på 25000 timmar. Som sagt är det väldigt lågt räknat och jag misstänker att det ska tas gånger 2 för att komma i närheten av verkligheten.
Den här personen hänvisade till forskningen och att det var den man skulle förlita sig på i sitt arbete med hundar. Låter väl vettigt men tyvärr är forskning bara hypoteser och det innebär inte att det finns några bevisade sanningar.
När etologerna skall förklara skillnaden mellan hundar och vargar hänvisar de ofta till ett experiment som visar att hundar följer handtecken i avsevärt större utsträckning än hundar. När jag nu läser boken Wolves, skriven av bl.a David Mech (världens mest erfarna vargforskare) så sågar man detta experiment totalt. Hundarna i försöket levde bland människor och vargarna för sig själva i ett hägn. Försöket uppfyller inte några kriterier för att vara vetenskapligt korrekt.
Det finns mer forskning som vi, med vår erfarenhet, kan säga är lika felaktig. Det finns också beteenden hos hundarna som ingen tycks förstå eller ens har lagt märke till. Darwin konstaterade att "om ett beteende finns i naturen så har det en funktion, allt i naturen har en mening annars finns det inte" (fri tolkning). Det är kanske dags för dagens teoretiker att ta sig en fundering över detta eller är det så att man tror sig stå över denna berömda man?
Debatten i TV kan jag skriva hur mycket som helst om men ett par kommentarer kan jag inte låta bli att göra.
Jag förstår att Dogge tycker att det räcker med kärlek. Vilken go kille! Eftersom han är den han är så kan hans hundar inte vara annat än trygga med honom.
Madam mittemot undrade hur man kan vara hundkonsult utan att kunna teorierna bakom inlärning och på det vill jag svara:
Jag kan allt om ämnet men jag vet också att detta inte gör en hund trygg. Jag skulle aldrig komma på tanken att behandla hundar så som hon gör.
Läser man i hennes vebbtidning så skriver hon att deras hundar inte fungerar eftersom de inte har tid!!!!!???? Teoretikern i Stockholm sa också att hennes hundar inte uppförde sig perfekt därför att det var svårt med egna hundar!!!??? Hur f-n (ursäkta)hade det varit om ni bevisade att det ni pratar om verkligen fungerar.
Detta gäller också de troll (Ni vet de där ligisterna som anonymt härjar runt på nätet. Troll kommer från fiskets Trolling.) som nu fått fnatt. Kom hit med era hundar, utan koppel, utan att de skäller och lever om, släpp in dem i vår flock utan att de är rädda eller aggressiva. Gå in i hönshuset utan att hönsen blir uppätna och visa desutom att hundarna inte är det minsta osäkra tillsammans med oss. Ni får inte öppna munnen och ge era hundar ett enda kommando för då är ni diskvalificerade.
Kan ni det, så ska jag lyssna på er, annars är det bara att konstatera, TROLL LEVER OCH VERKAR I MÖRKRET MEN KOMMER DE FRAM I LJUSET SÅ SPRICKER DE."
http://www.gyllerbodahundcenter.com...cesar-blogg/utbildning-kundertroll-och-debatt

:rofl:

Nu finns det ju komparativ forskning mellan hund och varg där vargvalparna har levt med människor dygnet runt från 4 veckors ålder som också visar på tydliga skillnader i beteende mellan hundar och vargar. Visst kan man ifrågasätta om det går att jämföra vargar som blivit tagna från sin mot vid 4 veckors ålder med valpar som levt med sin mor till minst 8 veckor, men tyvärr måste man ju plocka vargvalpar tidigt från tiken om de ska tämjas. Det finns stora skillnader i tex. hur länge vargvalpar respektive hundvalpar är öppna och nyfikna på nya objekt.

Det finns många vetenskapliga bevis som visar på att hunden har anpassat sig till människan och vice versa. Hundar kan tolka människans kroppsspråk än vargen och människor (även sådana som aldrig har levt med hundar) kan förstå hundars ljud utan att se dem. Co-evolution kallas det. Något som människa och varg saknar, men som hund och människa har sedan minst 10000 år tillbaks i tiden. Nya fynd visar att det kanske tom. kan handla om över 100000 års co-evolution.

Visst har du rätt i att en teoretiker inte automatiskt är bra tränare. Det krävs praktik, men idag har vi ju hundtränare som har båda delarna. Dels en gedigen etologisk (eller motsvarande utbildning) samt lång erfarenhet av hundträning. Även på elitnivå. Det är synd att ingen av dem var med i Kvällsöppet. Det finns ju ett par stycken som lätt hade sopat banan med alla som nu deltog.

Att basera sitt arbete med djur på evidensbaserad kunskap är inget negativt, men det måste kompletteras med erfarenhet av djuret. Är vetenskap bara hypoteser? Vetenskap handlar om att testa hypoteser. Se om de går att förkasta eller ej. Vetenskap ger en kunskapsgrund, men ingen absolut sanning men denna kunskapsgrund kan vara alla till nytta.

Sedan håller jag med Natasja om att det är märkligt att man kan kalla sig hundcoach/tränare utan att kunna ens den mest grundläggande inlärningsteorin. Visst går det att köra trial and error genom hela livet, men det är inte särskilt schysst mot de djur man arbetar med. Lite hum om vad man gör behöver man. Och hur ska man kunna förmedla kunskapen till ägaren om man inte vet själv varför något man gör funkar? "Tja, det funkar så fortsätt så."

Vallhund citerade en blogg, jag tror inte att inlägget speglar dennes personliga åsikter.

/Migo

Viss skärpa och försvarslust bör finnas hos tex polishundar, men hundar utan detta och stor social kamplust fungerar också som polishundar.

Fungerar hundar med nästan enbart social kamplust lika bra då jämfört med de som också har en dos försvar/skärpa? Är det inte svårt för sådana hundar att agera på ett snabbt hot/överfall som inte sker enligt intränat mönster på tävling, om de nu inte har en naturlig försvarslust som väcks vid ett hot.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka