Sv: TV-tips!

Mig veterligen så frångick han det redan på 70-80 talet och var bland dom första i Sverige, så nja...

Jag har sett "mjukisfolk" vända "tokaggressiva" hundar med klicker. Sen vad du exakt menar med "tokaggressiv" får du gärna förklara.

Jo alla har sett det ena och det andra . Tror det när jag ser det först själv. De allra flesta har inte ens sett en hög aggressiv hund...

KL

Flera nämnde att man bör anpassa sin träning efter hunden och göra det som passar hundägaren, vilket jag tycker är det viktigaste dom kunde säga egentligen.

Det håller jag absolut med om! Det är ju individer det handlar om.

Hur aktivt har du letat för att kunna se?

Det var inte svaret på min fråga.

Har varit aktiv på klubbar i 11år nu hållt på med tjänstebiten i 4år nu. Hållt med skydd och tjäntstedressyr i 10år så jag har varit i den delen där det finns hundar som har det lilla extra. Dessutom har jag hållt med problemhundar när andan fallit på. Räcker det sökandet?

Ja men det fattar väl vem som helst vad en hög aggressiv hund är? , givetvis den som vill slåss till sista hårtuss inge lite dominans handling.

Senast ändrad:

Just inom de kretsarna kanske det inte är vanligt att man använder sig av "mjuka hjälpmedel", vill man hitta sådana exempel får man bredda sig och söka på annat håll - men det innebär ju att man måste vara intresserad av att få ta del av hur de jobbar. Därför säger du emot dig själv lite när du säger att du inte sett detta.

Alla fattar inte vad du menar med en högaggresiv hund, det är en definitions fråga.

Har varit aktiv på klubbar i 11år nu hållt på med tjänstebiten i 4år nu. Hållt med skydd och tjäntstedressyr i 10år så jag har varit i den delen där det finns hundar som har det lilla extra. Dessutom har jag hållt med problemhundar när andan fallit på. Räcker det sökandet?

Det beror ju på om någon tränat där har haft förmågan att med hjälp av positiv förstärkning har haft tajmingen att förändra hundens känslor och uppfattning om en negativ sak (som den känt sig manad att ta till aggression mot) till något positivt.

Om du har tränat hund i 10 år med människor som gör exakt likadant år efter år med hund efter hund så har du ju ringa erfarenhet av hur mångsidigt det kan vara. Förtydligar att jag inte menar att det är så, utan tar det som ett exempel eftersom det finns dom som som har antalet år med hundträning som referens, när det i själva verket inte behöver betyda någonting i fråga om hur kunniga dom är.

Ja men det fattar väl vem som helst vad en hög aggressiv hund är? , givetvis den som vill slåss till sista hårtuss inge lite dominans handling.

En högst onödig kommentar då olika människor har olika uppfattning om vad en "högaggressiv" hund är och vad denne gör för att klassas som det.

olala, vilken bra debatt *ironi*
Blir alldeles för mycket svart-vitt.

Antagligen förstår jag inte sättet hon uttrycker sig på men Natascha verkar vara värsta tomten (sen har jag lite svårt för folk som titulerar sig hundpsykolog...) Har hört mycket negativt om Steen tidigare och har själv ingen kunskap om hans metoder men fick en rätt positiv bild av honom här, sa endel vettigt ex skillnad mellan inlärning och uppfostran.

Senast ändrad:

Tycker det var en konstig samling folk... Vem fasiken är Natascha..???

Kunde de inte tagit in lite folk som liksom har presterat, jag tänker typ Inki Sjösten. Sen har vi ju BB som också står som föredömme för hela Jägarförbundets kursutbud. Rödseth har väl ändå inte varit aktuell på många år, då hade det varit bättre med Landin.

olala, vilken bra debatt *ironi*
Blir alldeles för mycket svart-vitt.

Antagligen förstår jag inte sättet hon uttrycker sig på men Natascha verkar vara värsta tomten (sen har jag lite svårt för folk som titulerar sig hundpsykolog...) Har hört mycket negativt om Steen tidigare och har själv ingen kunskap om hans metoder men fick en rätt positiv bild av honom här, sa endel vettigt ex skillnad mellan inlärning och uppfostran.

Hur är det skillnad på inlärning och uppfostran? Uppfostran handlar ju om inlärning. Att lära hunden vilka beteenden som är önskade och inte, eller?

Natascha driver "Hundens Österlen". Har kurser, skriver böcker, anordnar föreläsningar osv. Finns i Tomelilla.

En fundering kring det för mig är att folk skiljer på det eftersom dom tar in "cirkuskonster" i ordet inlärning och "du ska inte hoppa/dra i kopplet" som uppfostran. Det är egentligen samma sak för mig. Man lär hunden att göra si eller så. Dock uppfattar jag att de flesta ser till att inlärning av cirkuskonster (fotgående, inkallning, rutan osv) ska vara så lustfyllt som möjligt, medans när det gäller att få hunden att sluta dra i kopplet lika gärna kan läras in med ett obehag (ryck).

För mig är inlärning ex när man lär hunden att "hit" betyder kom till mig nu, sen när hunden vet vad det betyder men anser att den söta lilla vaggande ankan är roligare så är det uppfostran (typ olydnadskorrigering). I inlärning används såklart ingen bestraffning/neg.korrigering men skulle hunden hellre jaga anka än komma på kommando skulle jag bli lite lätt förbannad.

För mig är inlärning ex när man lär hunden att "hit" betyder kom till mig nu, sen när hunden vet vad det betyder men anser att den söta lilla vaggande ankan är roligare så är det uppfostran (typ olydnadskorrigering). I inlärning används såklart ingen bestraffning/neg.korrigering men skulle hunden hellre jaga anka än komma på kommando skulle jag bli lite lätt förbannad.

Skillnaden ligger alltså i dig och inte i hunden eller inlärningsmekanismerna? Då förstår jag mer vad man syftar på men för hunden är det ju detsamma. Inlärningsmekanismerna är desamma. Oavsett om man lär hunden stå på två ben och snurra eller att stå kvar hos matte/husse när den ser en anka handlar det ju om samma grundläggande inlärningsmekanismer. Man lär in det önskade beteendet (och befäster det).

Att du blir lätt förbannad är ju ditt problem, inte hundens. Hunden ska inte bestraffas/korrigeras för att du inte kan hålla känslorna i styr för att du har satt hunden i en situation den inte är tränad att kunna hantera.

En fundering kring det för mig är att folk skiljer på det eftersom dom tar in "cirkuskonster" i ordet inlärning och "du ska inte hoppa/dra i kopplet" som uppfostran. Det är egentligen samma sak för mig. Man lär hunden att göra si eller så. Dock uppfattar jag att de flesta ser till att inlärning av cirkuskonster (fotgående, inkallning, rutan osv) ska vara så lustfyllt som möjligt, medans när det gäller att få hunden att sluta dra i kopplet lika gärna kan läras in med ett obehag (ryck).

Så trots att det handlar om samma inlärningsmekanismer anser en del att det ena ska läras in med uppmuntran och det andra med bestraffning? Gud så härligt ologiskt logiskt.

Du läser ju som fan läser bibeln ;)
Läs om, läs rätt och lägg inte in saker som inte står.

(är det oklart vad "skulle jag bli lätt förbannad" har som undermening så menar jag att jag skulle visa mitt missnöje genom bestraffning/neg.korrigering, trodde det var glasklart med tanke på tidigare i meningen)

Du läser ju som fan läser bibeln ;)
Läs om, läs rätt och lägg inte in saker som inte står.

(är det oklart vad "skulle jag bli lätt förbannad" har som undermening så menar jag att jag skulle visa mitt missnöje genom bestraffning/neg.korrigering, trodde det var glasklart med tanke på tidigare i meningen)

Ja, du blir förbannad (för att du har satt hunden i en situation den inte är tränad att klara av) och bestraffar hunden istället för att helt sonika erkänna för dig själv att du har ställt ett orimligt krav på hunden och börja om.

Problemet ligger hos dig, inte hos hunden. Hunden blir bestraffad pga. att du inte har ställt rimliga krav på hunden. Hur är det rättvist mot hunden?

Rent inlärningsmässigt fungerar ju inlärning lika oavsett vad du väljer att kalla det. Du kan straffa in trick lika gärna som det du kallar uppfostran. Eller, du kan lika gärna använda positiv förstärkning för att uppfostra som när du lär in trick.

Nej, förlåt men jag orkar inte ha en diskussion med någon som lägger in saker hos andra som de aldrig sagt/skrivit och inte heller läser ordentligt. Blir bara irriterad så väljer att ignorera.

Men hur du agerar beror alltså på ditt känslotillstånd? Varför är det annars öht relevant att prata om att du blir "lite förbannad" eller "irriterad"?

Ditt känslotillstånd ska ju inte styra hur du tränar din hund.

Eller är det så att du anser att din hund kan saker och låter bli att lyda "bara för att" och att du i de fallen blir förbannad och korrigerar? Det är ju mer förståeligt men fortfarande fel.

Sol, du skriver väldigt bra saker, värt att tänka på!

Natasja Ravenklint ger även ut en gratis hundtidning på nätet, som jag tycker är mycket bra och informativ. Bra träningsråd och faktaartiklar. Alla nummer finns att läsa på nätet. Vet inte om jag får skriva ut namnet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka