Blueberry

Trådstartare
"Debatt på Kvällsöppet på måndag kväll 23.00, TV 4.

Debatt om hundträning där Anders Hallgren & Natasja Ravenklint möter Fredrik Steen & Bengt Rödseth. Äntligen blir det en debatt om bestraffningsträning resp belöningsträning. Det finns mycket bättre träningsfilosofier än att sätta hunden i en situation där den kommer att göra fel - så att man kan bestraffa den. TV borde vilja lära människor om inlärning, hur man effektivt utan våld kan träna sin hund, sin häst, m m ...... Fram för belöningsbaserad träning i TV!
Programmet kommer även på tv4play för den som inte kan se det på måndag"

Sv: TV-tips!

Var det inte Natasja som för ett par år sedan satt i nån TV-studio med den där skåningen Jeppe?
Det var liksom bara paj-kastning på megalåg nivå.

Nä precis, Det blir ofta en polarisering av enbart två träningstyper; antingen så kräks hunden av alla köttbullar på parkeringen när den ska hem. Eller så har den märken efter strypet och föraren har skav i händerna efter alla ryck.

Det är som om det inte fanns något mellanläge.

Har ett svagt minne av det, och ja, pajkastning var ordet. Men, jag hoppas att kvällens program kan ge något iaf!

TS, tackar för tipset :)

kl

Oavsett är det ju roligt att man sänder en sådan diskussion, och försöker visa på variationen som finns inom hundträning. Hoppas att det blir bra!

Hur var det, nån som såg?

Jag tycker det är mode i hur media vinklar det hela, förr var det fjanteri att använda mjuka metoder (hundar ska inte daltas med blabla), nu är man djävulen själv om man använder ordet nej- säger man nej är det = att slå hunden gul och blå hela dagarna.

Blir så trött.

I min drömvärld visar man på att olika metoder kan fungera bra på olika hundar, att det inte finns en one-fits-all-metod. Vissa måste man hejda lite och vara lite mer sträng mot, andra behöver man bygga upp. Det behöver inte innebära att man stoppar hunden full med mat nonstop och det behöver heller inte innebära att man är sadist och slår hunden. Men det är ju där debatten ofta hamnar.

Bengt Rödseth var den största tomte jag sett i TV på länge. Steen kommer inte långt efter.

/Migo

Det var som det oftast är, och som någon skrev tidigare - lite pajkastning. Inget blir egentligen sagt och inget vettigt kommer fram. Natasja hade iallafall en vettig åsikt i att media måste visa mer än bara CM, Barbro B och liknande för att få en mer nyanserad bild och öka förståelsen.

Jag å min sida tycker väl inte att Dogge sa så mycket vettigt heller, vi kan inte lösa alla problem med kärlek och tid....

Man kan ju inte bli annat än spytrött på Anders Hallgren som vänder kappan efter vinden. Han för inte alldeles för länge sen satt och förspråka stackel och kastkedjor gick in för hur man skulle korrigera med dessa hjälpmedel o.s.v. Det sålde böcker då.

Nu sitter gubben och talar om att alla problem går att lösa utan dominans , slit ryck och gapande. För det säljer böcker i dag för det har blivit en modefluga att dalta och mata bort hundproblem idag.

Nej skulle ge tjejen och Anders en tok aggressiv rottweiler som vill äta upp folk se hur han löser det problemet inte fan går det som han säger det kan jag garantera.

Sen säga att det är quick fix att korrigera för bettendet kommer tillbax öööh det är ju helt tvärt om daltar man bort problemet det är quick fix. för hunden tänker både 2 o 3 gånger om han får obehag .

Den som stod för de vettigaste inläggen i "debatten", var Dogge Doggelito. Han var å andra sidan den ende som representerade hundägare.

Jag är benägen att hålla med. Även om inte allt kan lösas med kärlek (och hundar måste inte skälla för att dom är hundar). Det han sa var för mig självklart och "på pricken". Han la inte in någon vetenskap eller fakta på det planet utan sa bara egentligen vad varje hundägare borde känna till och tänka på när de umgås med sin hund.

Man kan ju inte bli annat än spytrött på Anders Hallgren som vänder kappan efter vinden. Han för inte alldeles för länge sen satt och förspråka stackel och kastkedjor gick in för hur man skulle korrigera med dessa hjälpmedel o.s.v.

I min värld är det bra att folk kan ändra sig och se saker på ett nytt/annorlunda sätt. Det bästa är om man har flera olika sätt att lösa problem med sig i bagaget så att man kan plocka fram ett lämpligt när en sådan situation uppstår, antingen som privat hundägare eller instruktör.

Nu har inte jag följt AH från början, men som jag har fattat det så var det bra längesen han frångick ex stackel.

KL

Flera nämnde att man bör anpassa sin träning efter hunden och göra det som passar hundägaren, vilket jag tycker är det viktigaste dom kunde säga egentligen.

Nu har inte jag följt AH från början, men som jag har fattat det så var det bra längesen han frångick ex stackel.

har också uppfattningen att det var länge sen. Det är dessutom inget han hymlar med utan han brukar berätta om detta när han föreläser (har iallafall gjort det när jag lyssnat).

Absolut men han ändrar sig så fort trenden vänder så han kan skriva nån bok och bara tjäna pengar.

Tittar man på det Fredrik gjorde i filmen är ju löjligt i jämnförelse men hur många skulle lösa det där problemet och det reagerar dom så starkt på. Nej ge dom en tok aggressiv hund. Så får jag en popcorn påse och en cola så ska jag njuta och se på hur dom löser det problemet utan dominans och förbud utan matar bort det. kan bara bli roligt att se på ;-)

Mig veterligen så frångick han det redan på 70-80 talet och var bland dom första i Sverige, så nja...

Jag har sett "mjukisfolk" vända "tokaggressiva" hundar med klicker. Sen vad du exakt menar med "tokaggressiv" får du gärna förklara.

Jag kan ju också tillägga att även jag tycker att det som hände i filmen inte var något att öht nämna. Stryphalsbandet såg inte ens ut att vara kopplat för att kunna strypa/ryckas i. Modigt (läs korkat) av honom att suga tag i kunden på hunden när den betedde sig så. Hade det varit min lapske så hade han fått räkna fingrarna sen.

Senast ändrad:

Har läst en del och varit på en föreläsning och håller med, han var väldigt tydlig med att han också kastade saker efter hundar och dängde i backen förr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka