TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Det är milsvid skillnad på en PA och hemtjänsten. En PA har en person att ta hand om, jobbar du i hemtjänsten har x antal personer som bor på olika ställen. En PA ska göra det brukaren vill, hemtjänsten ska utföra det brukaren har fått beviljat på exakt uträknad tid.

En brukare med PA har ett begränsat antal folk kring sig, en med hemtjänst kan få träffa nya om inte dagligen så varje vecka.

Som PA har man dessutom som arbetsuppgift att se till att kunden/brukaren ska kunna leva sitt liv så fritt som möjligt. Man har inte riktigt samma uppdrag inom hemtjänsten. Inom hemtjänsten har du rätt strikt tilltagna uppifter som du ska sköta och det räknas på minuten hur lång tid du ska utföra dessa uppgifter på.

Jag måste säga att jag förstår allt filmande på fikande, musik i bil osv. Även om jag tittar på programmet och tycker att dte är intressant så känner jag samtidigt att det är ganska äckligt att man gör underhållning av människor och djurs tragik, och det behöver säkert brytas av med lite "flams" även om det är svårt med vad som är lagom. Liksom att jag kan tänka mig att vissa tror att djurskyddsinspektörerna gillar att "slå undan benen på folk", o det är säkert det som de försöker belysa med alla de här "rensa huvudet"- inläggen.

Bra! Det är inget lätt jobb, det berör och är jobbigt.

Jag tycker det är kul att se när de sjunger och fånar sig, men så känner jag ju en av dem :p Blir alltid så glad av att höra henne skratta och skoja, det värmer! Men det är väl som sagt för att jag associerar det med trevliga tider från skolan.

I slutändan är det inte komunen som avgör biståndsnivån, överklagar man och får rätt så får den rätta sig efter det.

Kan berätta att de flesta djurägare som blivit filmade inte gett sitt medgivande varken till filmningen eller till att de får använda materialet till Tv-serien "Djurskyddsinspektörerna". Finns mängder med mail om detta men Länsstyrelsen hänvisar till Tv4 o tar inte sitt ansvar.

Fast det är klart, en av delägarena till produktionsbolaget som gjort serien är ju tydligen fd landshövdingen, dvs djurskyddsinspektörernas fd chef...

Undrar varför djurskyddsinspektörerna inte berättade för honom att han skulle få en faktura på 2750 (tvåtusensjuhundrafemtio) kr om DAGEN för uppstallning samt transport 13750 exkl ev veterinär o övriga kostnader såsom avlivningar, maskmedel osv? Vilken chock fick inte han när den fakturan kom som ska betalas på 30 dagar?

Undrar varför djurskyddsinspektörerna inte berättade för honom att han skulle få en faktura på 2750 (tvåtusensjuhundrafemtio) kr om DAGEN för uppstallning samt transport 13750 exkl ev veterinär o övriga kostnader såsom avlivningar, maskmedel osv? Vilken chock fick inte han när den fakturan kom som ska betalas på 30 dagar?

Det kan väl inte komma som en överraskning för någon att man får betala för de omkostnader man orsakar via sin vanvård av djur, eller? Vem annars tycker du ska betala? Ska omkostnaderna betalas med skattemedel?

Som djurägare är du SKYLDIG att känna till lagen och följa den. I lagen står också att kontrollmyndigheten tar ut avgifter för sitt arbete. Hade det inte varit några problem med djuren hade det inte kostat djurägaren en krona. Vem tycker du skulle betala för missförhållandena?

Instämmer..självklart får man betala för sina egna djurs vård..och kan man inte göra det på ett vettigt sett ens eller inte tagit hand om sina djur på ett bra sätt före någon kommer på kontroll..ja, då ska det kosta..allra helst svida riktigt ordenligt

Den som fått för sig att bla veterinärens omkostnader skulle vara skattemedel...vakna upp!

Det man kanske kan fundera på är rimligheten i vissa kostnader när det gäller omhändertagandet. Och kunskapen hos just den som omhändertar, det har ju diskuterats förut med ponnyerna från Önnarps. De var inte vackra efter att ha varit omhändertagna i flera månader.

*kl*

Att få betala för oanmälda besök, är det något nytt?? Fick en anmälan på mig för snart två år sen, men inspektören konstaterade att inget fanns att anmärka på, fick utskriven rapport skickad, men betalade inget för det???

*kl*

Att få betala för oanmälda besök, är det något nytt?? Fick en anmälan på mig för snart två år sen, men inspektören konstaterade att inget fanns att anmärka på, fick utskriven rapport skickad, men betalade inget för det???

Om inget finns att anmärka på behöver djurägaren inte betala ett öre. Inget har ändrats där.

De var ju inte vackrare innan de omhändertogs…

Gissar att de endast "förvaras" och fodras upp samt får nödvändig vård när de är omhändertagna i väntan på försäljning, tror inte att någon jobbar med att muskla dem osv.

Omhändertar man djur så borde ägaren rimligen få summan presenterad och då ta ställning till om man klarar av det eller om man exempelvis vill avliva djuret/djuren. Ja det låter hemskt men vill det sig illa så stå man både med notan för omhändertagandet och avlivning om djuret inte går att omplacera.

Ja det kan jag tycka är rimligt, men inte att det inte skulle kosa nåt alls, eller vara billigt..jag förstår bara inte hur man ens kan tro det

För mig är det att likställa med böter..sköter du dig och gör rätt blir det inte så oväntat kostsamt heller

Det man kanske kan fundera på är rimligheten i vissa kostnader när det gäller omhändertagandet. Och kunskapen hos just den som omhändertar, det har ju diskuterats förut med ponnyerna från Önnarps. De var inte vackra efter att ha varit omhändertagna i flera månader.

Det är ju något som djurskyddsinspektörerna inte styr över. Det är polisen som verkställer omhändertaganden och som har avtal (om faller under den offentliga upphandlingsprincipen gissar jag) med anläggningar som tar hand om djur. Då är det pris och kunskapsnivå som styr och tyvärr ställer ju lagstiftningen rätt låga krav på vad som behövs för att få driva tex. hundpensionat eller motsvarande.

Det finns väl ingenting som hindrar någon från att anmäla en anläggning som har hand om omhändertagna djur?

Fodrades upp var nog inte rätt beskrivning. Jag fick hem en som hade ätit ett par månader redan :/

Här fodrades den upp och lämnades tillbaka välmusklad. Utan att någon gjort något med den. Mer än gett den rätt mat i rätt mängder.

Men så vitt jag vet så är kostnaderna för att ha de där de var inte rimliga i proportion till hur de tas om hand.

Har väl inte skrivit att det ska ligga på inspektörerna? Har bara ifrågasatt nivån på avgiften för omhändertagandet.

Omhändertar man djur så borde ägaren rimligen få summan presenterad och då ta ställning till om man klarar av det eller om man exempelvis vill avliva djuret/djuren. Ja det låter hemskt men vill det sig illa så stå man både med notan för omhändertagandet och avlivning om djuret inte går att omplacera.

Djurägaren kan alltid välja att avliva djuren. Dock är det ju svårt för djurskyddsinspektörerna att ge en siffra på vad ett omhändertagande kommer kosta. När djuren väl är omhändertagna kan det dyka upp sjukdomar och skador som inte syntes vid en första inspektion. Som djurägare har man väl något slags hum om vad det kostar att hålla djuren man har så man bör själv kunna höfta fram en siffra om vad bara hållningen av djuren kommer kosta.

Jag vet vad det kostar att sätta mina katter på ett kattpensionat så jag kan nog rätt lätt bedöma om jag har råd att betala för ett omhändertagande eller inte.

Har väl inte skrivit att det ska ligga på inspektörerna? Har bara ifrågasatt nivån på avgiften för omhändertagandet.

Vad tänker du dig är en rimlig summa på ett omhändertagande? Inspektörer ut, länsveterinär ut (eller distriktsveterinär), beslut om omhändertagande, polis som verkställer, transporter, personal från stället som ska ta emot djuren, omhändertagandet kanske sker på en helg osv.

För mig är det rätt självklart att det landar på höga kostnader. Betydligt högre än om man hade gjort samma sak i egen regi.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men i så fall får den väl flyttas på helt enkelt! :p Läste i tråden om grimma i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
2 911
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.