TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Precis. Det kostar att hålla djur på rätt sätt. Om man "sparar" genom att inte sköta sitt djur får man alla kostader på en gång sedan...

Fast va? Om de inte skriver ut finns det troligen en anledning och sen är programmet till för att visa inspektörernas jobb, inte för att redovisa djurärenden.

Jg hade tyckt det var intressant att få se ett annat distrikt, blir lite mörkrädd över hur många djur verkar bo i skåne.

Och även om de upplyser så va gör det för skillnad? Det är ett omhändertagande, inget erbjudande man kan tacka nej till.

Tycker samma som du, jag vill veta vad händer nu liksom och hur har det gått efter de kollade. Har ägaren åtgärdat nåt?

Men det kan vara så att ägaren avbröt att medverka och bad kanske inte filma resten.

Men tv4 kunde åtminstone kanske berätta efter avsnitten var slut med text om vad hände sen..

Fast om ägaren inte vill medverka så ska de väl inte visa något alls? Här åker de runt i skåne och hittar massa magra hästar men inte ett ord om hur det går eller varför hästarna är så magra eller vad som kan göras för att hästarna ska må bättre? Passa på att utbilda både ägare och tittare om hur man bedömmer hull, hur man håller koll och vad som behövs (höanalys?, maskkontroll?, tandkontroll?) istället för att bara konstatera "Ja den var mager" :crazy: Vill inte ägaren medverka då visar man ingenting alls utan håller sig till de fall där man får veta hur det går.

Dåligt av TV4 :mad: är min åsikt

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Pages/djurskyddskontroller.aspx

Så, jag antar att nåt inte stämmer i vad du säger (eller vad sambon säger...) eller så har reglerna ändrats i nåt skede.

Du missade:
Kostnaden är 800 kr per timme och du får betala för minst 30 minuter. Därefter debiteras varje påbörjad timme. Både tiden för kontrollen på plats, restid, samt tid för förberedelse och efterarbete ingår i kostnaden.

Som sagt, 2.500kr. Nu är det här ett tag sen, men jag ska ringa på måndag och se om de har specifikationen kvar på hur många timmar en anonym anmälan som läggs ner tar.

Du missade:
Kostnaden är 800 kr per timme och du får betala för minst 30 minuter. Därefter debiteras varje påbörjad timme. Både tiden för kontrollen på plats, restid, samt tid för förberedelse och efterarbete ingår i kostnaden.

För befogade anmälningar samt uppföljningar gäller detta, ja. Man har även alltid möjlighet att överklaga ett avgiftsbeslut om man tycker att det är oskäligt.

Passa på att utbilda både ägare och tittare om hur man bedömmer hull, hur man håller koll och vad som behövs (höanalys?, maskkontroll?, tandkontroll?) istället för att bara konstatera "Ja den var mager" :crazy:

Fast det är väl veterinär,experter eller andra erfarna som isf ska ta den informativa biten och upplysa genom sina utlåtanden och vad man bör göra? Sen är det upp till folk att faktiskt ta sig till informationen också..

Inspektörerna gör ju bara bedömningen i om det är ok eller inte på plats/vid tillfället och sen så är de inte experter på alla djurslag de kontrollerar, därav att de inte heller gör vissa uttalanden utan tar in någon utifrån, oftast en veterinär för en mer exakt bedömning av läget.
Deras jobb är ju inte riktigt att ha föreläsningar om hur man precist ska sköta djur utan de talar om ifall det är bra eller dåligt efter det lagverk som finns när de möter miljöer djur lever i eller hur djuren ser ut att må och finns där tvivel på hälsan hos djuret så anlitas veterinär som får tala om för djurägaren vad som gäller

Det är ju ganska mycket eget ansvar att faktiskt ta reda på sånt själv som djurhållare anser jag och det finns massvis av information överallt..det är bara det att en del tycks oförmögna att engagera sig..Att en myndighet ska informera var och en av oss djurägare när vi skaffar djur hur vi exakt ska ta hand om djuren låter som en överdrift..den enda skyldigheten de har är att tala om vilka minimumgränser som gäller och vilka lagkrav som finns, rester är faktiskt upp till oss själva att ta reda på och skaffa den kunskap som krävs för att tillgodose djurens behov och ge dem ett tillfredsställande liv.
Jag skulle då inte vilja vara övervakad av en myndighet i mitt djurägande om jag sköter mig klanderfritt och det tror jag ingen vill.

Senast ändrad:

Nej, du missade:
En anmälan där brist inte hittats (obefogad anmälan): Ingen avgift

D.v.s. obefogad anmälan, så som din sambo menar att det var kostar noll kronor.

Om de hittar brister, så får djurägaren betala för det du nämnde.

Är du säker på att din sambo berättat hur det egentligen var? Kanske de påpekade några mindre brister som han fick fixa?

Jo det är sant men jag blir lätt irriterad när man inte får veta hur det har gått och lite mer runt omkring skulle jag gärna se. En av inspektörerna luktade väl tex på höet hos fårbonden och kommenterade att det luktade inte så gott? Och då tycker jag de tex kunde utveckla lite till, hur ska då ett bra hö lukta och vad luktade detta dåliga hö som? Inte exakt tala om vilket hö man ska använda men lite mer om vad som är ok och inte

För visst har varje djurägare ett ansvar att ta reda på vad djuret man har i sin vård behöver men det funkar ju uppenbarligen väldigt dåligt i många fall det ser man ju? Och inspektörerna gör ju detta för att värna om djuren och jag skulle gärna se att de då tog tillfället i akt när det nu visas i TV att upplysa tittare varför saker och ting inte är ok.

Men det är min åsikt, vad jag tycker, hur jag hade vinklat programmet, men jag jobbar inte med TV och det är kanske tur det ;) och framförallt vill jag veta hur det gick med de stackars magra hästarna. Jag gillar i och för sig inte dokusåpor och det här är väl kanske i första hand en dokusåpa? Jag ska kanske hålla mig till att titta mer på fakta serier istället :)

Senast ändrad:

Jag tror att programmet både ska vara informativt och underhållande, då ryms nog inte att man tar med exakt hur ett hö tex ska vara.
De allra flesta av oss vet nog dessutom hur det bör vara..de som inte vet eller inte vill veta/inte har tagit reda på det lär nog ändå inte upplysas så bra eller ta sig till informationen så bra av ett tvprogram utan där behövs nästan mer ingående information eller upplysning i verkligheten, både teoretisk samt praktisk kunskaper visas.
Ingen som är ointresserad av häst tex kommer ta sig till den informationen man isf skulle ta fram, eller om det gäller hund, katt eller vad som..Det krävs ett intresse för att ta reda på fakta och har man inte redan gjort det så är man inte intresserad

Vill man veta mer så finns det ju, man kontaktar aktuell länsstyrelse och begär ut handlingar.

Sen får man tänka på att det är första säsongen..allt är väl inte fläckfritt då heller. Eller så kanske det finns anledningar till att de helt enkelt inte fick ta med mer av fallen i produktionen av serien..

Senast ändrad:

Jag är säker, vi träffades strax efter.
Avgift och kostnader är väl 2 helt olika saker?

Nej det är nog egentligen inte ett program som faller i min smak men jag trodde att djurskyddisnpektörer även arbetade med rådgivning och förebyggande av problem? Men som sagt det ryms kanske inte eller kanske inte är intressant för den breda publiken men jag hade gärna sett mer av sådant :) Men uppföljning på de magra hästarna hoppas jag verkligen kommer

Ja rådgivning till den enskilda djurägaren möjligen i första hand, när de är på plats och om det finns brister så talar dem ju om vad ägaren ska åtgärda och vars de kan vända sig för mer information/rådgivning

För min del är programmet bra, då det öppnar upp ögonen för många att det finns faktiskt djur i vårt eget land som inte har det så himla bra. Många tror ju att vi är klanderfria till djurållningen men så är det ju inte..Vi må vara en av de ledande länderna inom djurvälfärd men det är långt i från bäst

Och ang den informativa biten kanske fler ögon öppnas upp att folk kanske uppmärksammar djur som inte har det så bra på ett annat sätt ist för att blunda/inte lägga sig i..även om somsagt okynnesanmälningar kanske ökar..men det har ju nämnts också flera gånger "tråkigt att folk inte pratar med djurägaren först"

Senast ändrad:

Exakt!
Jag har själv sett insidan av hemtjänstens helvete med att försöka få tiden att räcka till, vilket ibland resulterade i att jag fick rycka in när min mamma hade hemtjänst och det bara fanns en som kom (hon behövde 2 eftersom benen inte bar henne). Det hände att jag även åkte med till 2 andra vårdtagare när det var kris och det är INTE okej att ta in utomstående men vi resonerade som så, bättre det än att nån gamling bryter sig och hamnar på sjukan eller bårhuset i förtid.

Om hemtjänstpersonalen ska sköta djur också, tja jag får iallafall inte den ekvationen att gå ihop.

Fy vad förbannad jag hade blivit om hemtjänsten hade kommit med någon utomstående för att hjälpa mig. Jag hade inte ens släppt in dem och sedan hade jag bytt hemtjänstutövare omgående och anmält dem för att de brister i tystnadsplikten. Att brista så i tystnadsplikten gör man bara inte. Det är en sak att hjälpa sin egen mamma om hon tycker att det är okej men hemtjänsten ska verkligen inte låta någon utomstående åka med till andra för att hjälpa till hur behjärtansvärt det än må vara och hur väl man än känner personen som behöver hjälp. Varken min granne eller någon annan, inte ens min egen mamma har att göra med om jag har hemtjänst. Skulle någon fråga hemtjänstutövaren något om så bara om de ska till mig då när de träffas så ska de neka. De får alltså inte ens berätta att de åker till mig eller har varit hos mig och än mindre ta med sig någon utomstående hem till mig.

Vad gäller djurbiten så blir man i normalfallet beviljad socialtid och vad man gör på den tiden är upp till brukaren. Det är alltså inte så att gamle Olle kan skaffa sig en hund som hemtjänsten sedan får gå ut med. Det handlar om gamla Bertil som har en liten pudel som även den är på sin ålders höst och som personalen då går ut med några gånger om dagen istället för att sitta och prata med Bertil den tiden och att han tvingas avliva sin hund för att ingen kan gå ut med den med allt vad det innebär av förlust av livsglädje. Tro det eller ej så är det faktiskt så att även gamla och sjuka har rätt till att få må så bra de kan.

Jag har hjälp med mina hästar och det har jag på den socialatiden som jag är beviljad. När man är under pensionsåldern så anses det att man ska få en pytteliten chans att få en aning om hur man kan leva ett normalt liv trots att man är sjuk/har funktionshinder även om man inte är så sjuk att man kan få personlig assistent och det tycker jag är bra. Kan man inte klara sig själv så ska man ändå få leva någon form av liv. Man ska inte vara dömd till både sjukdom, smärta och elände och dessutom vara totalt avskärmad ifrån yttervärlden. Jag tror inte att så många friska i arbetsför ålder hade gått med på att få komma utanför dörren en gång i veckan utan då hade det skrikits väldigt högt. Jag fick kämpa för att ens få göra det. Jag fick gå hela vägen till länsrätten och tack och lov så gav de mig rätt. Jag har rätt att få se människor iallafall en gång i veckan och jag har rätt till att få chansen att prata med någon mer än min sambo några gånger i veckan. Att jag sedan väljer att lägga den tiden på hästarna så att jag kan ha dem kvar är upp till mig. Det ses nämligen som habilitering och det har man också rätt till. Iallafall så länge man är under pensionsåldern.

Senast ändrad:

Precis.
Ett bra sätt skulle ju vara att kommunerna höll i djurskötseln hos dom som inte orkar längre genom att anställa arbetslösa som brinner för djur så bla. Hästmannen kunde haft sina djur kvar. Nu är ju det ganska dödfött för djurägarna har ju ofta en ganska snedvriden syn på djurens krav och behov när dom blivit lite "rötna" i huvet och dom skulle aldrig gå med på att nån utomstående skulle "lägga sig i".

Vem menar du är "röten" i huvudet? De som behöver hemtjänst? Nog för att jag kan vara lite trög och visst tappar jag ord emellanåt pga sjukdom och mediciner men röten i huvudet vill iallafall inte jag kallas och det tror jag inte att någon annan vill heller. Du har en väldigt konstig syn på sjuka människor för att inte vara helt frisk själv.

Vem tror du anställs när det behövs mer folk för att människor behöver hjälp? Jo just det, arbetslösa. Den ena tjejen som jobbar hos mig var arbetslös innan hon började hos mig. Hon har ingen uska utbildning och hon behöver det inte heller hos mig men däremot har hon haft häst sedan hon var liten och hon är duktig på det och hon är bra på att ta människor och är trevlig och kan prata. Det räcker för att jobba hos mig.

Programidé är bra helt klart dock så är jag född skeptisk ;) och undrar lite, är det inte djurskyddet i Skåne(Kristianstad län) som fått väldigt mycket kritik senaste åren? Hade det inte varit bättre än följa arbetet i ett par olika län? Varför valde man just Skåne?

Tillägger nåt som jag tror kan vara viktigt att folk får upp ögonen för ang det här med att det är så många som tror att inget djur lider här i Sverige:..
Att folk kanske börjar tänka om tex gällande gatuhundar..det finns ju en hel del djur här som behöver nya hem pga de levt ett liv under missförhållanden.
Tror jag sett bla jordbruksverket upplysa i veckan om riskerna med detta, alla sjukdomar som kan föras in etc och att de vädjar om att vill man hjälpa till, ska man hellre skänka bidrag till hjälporganisationer på plats än att ta in en massa hundar i landet.

Jag tycker att man ska börja i den änden först, att hjälpa de som behöver hjälp här före vi börjar importera gatuhundar från andra länder.
Det som tyvärr är i mina ögon är att vi hjälper inte dessa länder att förändra sin djurhållning eller sin syn på djur enbart genom att göra så..de måste upplysas i första hand på plats och kanske ändra sina lagar och det kommer inte att hända bara för att vi tar några hundar därifrån tror jag, även om man ändå gör en väldigt god gärning genom att ge vissa individer en ny chans i livet..men det räddar för få enl mig när det kan rädda de flesta om man kan lyckas omvända djurens status i aktuella länderna

Senast ändrad:

Nu tycker jag inte att man ska få behålla flera stora hästar (det har man inte laglig rätt till) som husdjur, det finns lite mellanting mellan att inte alls få hjälp och att få en kvarts tjänst eller så för att ta hand om hästarna på äldre dar.

I vilken lag står det att man inte får ha häst för att man är sjuk? Det får man visst men däremot får du inte hjälp med att sköta in och utsläpp eller mockning och dylikt eller hjälp flera gånger varje dag. Det får du ordna privat om du inte längre kan ordna det själv men att borsta och på andra sätt få hjälp med att sköta dem och få hjälp med att rida är helt okej. Det får man hjälp med. Däremot får du ju inte en halvtidstjänst för att ta hand om hästar utan det läggs ju in i andra arrangemang som t ex socialtid och då handlar det om några timmar i veckan. Som jag skrev tidigare så har man rätt till habilitering när man är sjuk. Iallafall så länge man är under pensionsåldern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men i så fall får den väl flyttas på helt enkelt! :p Läste i tråden om grimma i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
2 911
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross