TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Jag tror inte man får göra så. Det blir inte rättssäkert.

Vill/kan man inte ta hand om sina djur, eller behöva stå för kostnader när man åker dit för det, får man se till att avliva djuren innan det går så långt.

I tråden har jag inte läst annat än rykten. Begär ut de signerade medgivandena från TV4 istället innan du säger att folk tvingats vara med...

TV dök upp en gång på min arbetsplats och filmade mig och mina arbetskamrater. Jag sade då ifrån att jag inte ville vara med i det som de sedan visade i TV, och det respekterades.

Jag vet att det finns det, eftersom inspektörerna själva berättat det. Vilken är din källa på att det inte finns medgivanden?

kl
Jag tyckte gårdagens program var jättebra. De drack kaffe i ca tio sekunder av hela programmet, klart godkänt :D Spännande att se filmer inifrån ett slakteri, det har jag själv aldrig sett innan. Var positivt överraskad över hur lugna djuren var.

Många är hemmablinda och har ingen koll på hur illa det är, ska de dessutom sättas i vissa fall enorma skulder som de aldrig kan betala? Lider djuren mindre för att ägarna blir skuldsatta? Det är ju ofta folk utan pengar iaf så det kommer inte samhället eller djuren tillgodo.

Förstår inte varför djur måste rehabiliteras till nästan varje pris, det är ju ingen brist på djur precis.

Samla bevis för ett åtal hinner man ju göra innan ett beslut om omhändertagande el avlivning tas.

Jag vet att det finns det, eftersom inspektörerna själva berättat det. Vilken är din källa på att det inte finns medgivanden?

kl
Jag tyckte gårdagens program var jättebra. De drack kaffe i ca tio sekunder av hela programmet, klart godkänt :D Spännande att se filmer inifrån ett slakteri, det har jag själv aldrig sett innan. Var positivt överraskad över hur lugna djuren var.

Min källa är att jag känner människor som har varit med i dylika program o fått sina liv förstörda , räcker det ?

Gårdagens borzoiuppfödare påstår iallafall att de inte har gett sitt medgivande att vara med i TV.

Enligt länsstyrelsen så gäller detta:
Samtliga som har filmats har gett sitt samtycke (inklusive inspektörerna) till produktionsbolaget. Vid filmningen gavs information om att det skulle bli ett TV4-program. Personerna har haft möjlighet ångra sig att i efterhand genom att kontakta produktionsbolaget. Om de hade velat vara mer anonyma, eller inte med alls, så hade de kunnat göra det. Samtliga som filmats är vuxna människor som kan ta ansvar för sina beslut.
http://www.lansstyrelsen.se/skane/S...ill-att-privatpersoner-visas-sa-har-i-tv.aspx

Sen i vilken form det har skett är ju inte helt klart, man tycker ju att produktionsbolaget åtminstone borde lämna ut skriftlig information med kontaktuppgifter så att de medverkande kan ångra sig i efterhand eller bara få mer info om det blivit för mkt vid själva inspelningsögonblicket.

Enligt länsstyrelsen så gäller detta:

http://www.lansstyrelsen.se/skane/S...ill-att-privatpersoner-visas-sa-har-i-tv.aspx

Sen i vilken form det har skett är ju inte helt klart, man tycker ju att produktionsbolaget åtminstone borde lämna ut skriftlig information med kontaktuppgifter så att de medverkande kan ångra sig i efterhand eller bara få mer info om det blivit för mkt vid själva inspelningsögonblicket.

Jag fattar överhuvudtaget inte hur man kan godkänna att det ska visas på tv? Oavsett om anmälan saknade grunder. Stora risker att bli hotad känns det som.

Jag håller med om att det vore rimligt att lämna ut skriftlig information som personerna kan ta del av i efterhand och också i efterhand ska godkänna.

Jag tror att när man står där i en utsatt position anklagad för att missköta sina djur så vill man nog inte börja gaffla med ett produktionsbolag - det skulle inte se särskilt bra ut. Och frågan är om man ens är kapabel att ta in särskilt mycket information (oavsett om anklagelserna är motiverade eller inte) just där och då. Dessutom vet man ju inte på förhand vilka delar som produktionsbolaget lyfter fram och vilka delar som de klipper bort.

Min källa är att jag känner människor som har varit med i dylika program o fått sina liv förstörda , räcker det ?

"Dylika program", misstänkte det. Jag diskuterar det aktuella programmet tråden handlar om :)

kl

Vilken "kennel" alltså. De yngsta hundarna var nio månader, och det fanns flera.

I mina ögon är det inget annat än en hundsamlare.:crazy:

"Dylika program", misstänkte det. Jag diskuterar det aktuella programmet tråden handlar om :)

Spelar roll, fanns inte medgivanden där heller. Tror du verkligen folk går med på att visas upp för hela Sverige när dom får boter ??

kl

Vilken "kennel" alltså. De yngsta hundarna var nio månader, och det fanns flera.

I mina ögon är det inget annat än en hundsamlare.:crazy:

Fast dom tävlade/ställde ut med hundarna väl? Och sen vet vi ju inte om det var valpar på gång.

Som tidigare har skrivits så har de gett samtyckte och även kunnat kontakta produktionsbolaget i efterhand (allt i programmen spelades in våren 2013 så de har haft jäkligt gott om tid på sig!). Har personerna ångrat sig efter att programmet sänts är det nog inte så mkt att göra. Vill de vidta åtgärder mot produktionsbolaget får de väl göra det men kan bli svårt att driva sitt case om de så att säga ångrar sig först nu när det varit på tv..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men i så fall får den väl flyttas på helt enkelt! :p Läste i tråden om grimma i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
2 911
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar