TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Min sambo fick en anonym anmälan och som sen länsstyrelsen kom på oanmäld kontroll. De hade ingenting att anmärka på, fallet avskrevs. Detta kostade honom 2.500:- fakturerat av länsstyrelsen för kontroll.

Så ska det inte gå till. En av anledningarna till att djurskyddet flyttades över till Länsstyrelsen var för att djurskyddet skulle bli likvärdigt över landet (statligt, inte kommunalt). Om det stämmer det du skriver skulle din sambo ha överklagat avgiften.

*kl*
Finns en sida på facebook som heter "Stoppa hundsmuggling & oseriös handel med hundar" där man kan läsa _fakta_ om "Tjeckien-importören" & att LS dessutom överklagat beslutet om att upphäva förbudet. Menar _inte_ att göra reklam (det är inte min sida öht), men man kan hitta LS-dokument där etc. Tänkte bara om någon var nyfiken då många tycks tro att LS vinklat det, jag vet inte hur det varit i övriga fall i programmet, men just det är till & med fan värre än vad tv4 visade. Så... ja... Jag tycker också att det finns en viss tveksamhet ang. om programmet är bra eller ej & jag tror att det kan göra mer skada än nytta när det gäller djuren (på så sätt att folk som redan misstror myndigheter misstror ännu mer, köper att det är vinklat, stödjer dålig djurhållning etc etc etc) men ja... finns en hel del info iaf. Men är som sagt tveksam till själva programmet...

Fast nu var ju tanken att man då kunde välja avlivning på en gång istället för att få alla kostnader i samband med omhändertagande.

Programidé är bra helt klart dock så är jag född skeptisk ;) och undrar lite, är det inte djurskyddet i Skåne(Kristianstad län) som fått väldigt mycket kritik senaste åren? Hade det inte varit bättre än följa arbetet i ett par olika län? Varför valde man just Skåne?

Har de? Mig veterligen är det ett av ställena där de faktiskt kollar upp anmälningarna och det finns som sagt rätt mycket djur här och med det kommer djurägare som inte uppskattar kontrollerna.

Jag bor själv här och anmälde för några år sen en hästägare som jag kände. Hon hade en häst som gick helt ensam, ute utan skydd 24/7 med obehandlad fång. Jag anmälde anonymt, men kunde följa proceduren eftersom jag kände personen. Veterinär tvingades ut omedelbart, några veckor senare fick även hästen åka till klinik och röntgas (då var den ganska bra) och hästägaren fick också välja mellan att flytta hästen eller skaffa en till. Kontrollanterna var mycket nitiska, men enbart på saker som är sunt förnuft för de flesta.

Jag vet en djurägare, köttbonde om jag inte minns fel, som varit mycket kritisk i media. Jag har också hört att hans kritik inte riktigt varit befogad...

I vilken lag står det att man inte får ha häst för att man är sjuk? Det får man visst men däremot får du inte hjälp med att sköta in och utsläpp eller mockning och dylikt eller hjälp flera gånger varje dag. Det får du ordna privat om du inte längre kan ordna det själv men att borsta och på andra sätt få hjälp med att sköta dem och få hjälp med att rida är helt okej. Det får man hjälp med. Däremot får du ju inte en halvtidstjänst för att ta hand om hästar utan det läggs ju in i andra arrangemang som t ex socialtid och då handlar det om några timmar i veckan. Som jag skrev tidigare så har man rätt till habilitering när man är sjuk. Iallafall så länge man är under pensionsåldern.
Jag har hela tiden skrivít om hemtjänst som främst riktar sig till pensionärer och nej jag tycker inte att samhället ska betala för att någon ska kunna behålla sin hästar när kroppen inte orkar med längre pga ålder. Ingenstans har jag påstått att det finns någon lag mot att sjuka ska få ha häst, var har du fått det ifrån?

Inspektörerna måste ju ha missförstått något eller glömt att informera om någon brist som dom ansåg fanns... Som tidigare sagt så kostar inte rutinbesök och obefogade anmälningar någonting. Ingen avgift, inte ett korvöre. Nada!

Hur länge sen är det? Ni måste verkligen ringa och höra om det gått rätt till. 2,5 lakan kan man göra roligare saker av...

kl

Med fakturan kommer en specifikation och där ska stå exakt vad det tagits betalt för. Det låter faktiskt konstigt att de har skickat en faktura av misstag eftersom för att kunna skicka ut den måste de skriva upp vad som ska tas betalt för, och det gör de ju inte om det inte var något merarbete i samband med inspektionen (dvs brister).

Jag har hela tiden skrivít om hemtjänst som främst riktar sig till pensionärer och nej jag tycker inte att samhället ska betala för att någon ska kunna behålla sin hästar när kroppen inte orkar med längre pga ålder. Ingenstans har jag påstått att det finns någon lag mot att sjuka ska få ha häst, var har du fått det ifrån?

Fast hemtjänst till pensionärer och hemtjänst till yngre sjuka/funktionshindrade har exakt samma utövare så vad menar du är skillnaden?

Du skrev själv att det stod i lagen:
Ursprungligen postat av Lobelia
Nu tycker jag inte att man ska få behålla flera stora hästar (det har man inte laglig rätt till) som husdjur, det finns lite mellanting mellan att inte alls få hjälp och att få en kvarts tjänst eller så för att ta hand om hästarna på äldre dar.

Du kan inte ta ett textstycke ur sitt sammanhang och sedan sätta in den i ett annat sammanhang och tro att den som skrivit även står för åsikterna du själv tillfogar. Här syftar jag på att man inte har laglig rätt att som pensionär få hjälp att behålla flera stora hästar och syftar på exempel hästmannen. Jag diskuterar hemtjänst till pensionärer inte hjälp till funktionshindrade enligt LSS men det går inte att i varje meningen exakt peka på alla omständigheter kring ens åsikter, det bli förbaskat tungrott att både läsa och skriva.

Ingenstans har jag på något vis syftat på att någon vem det än månde vara inte skulle få ha häst på egen bekostnad så länge de kan ta hand om den väl.

Du kan inte ta ett textstycke ur sitt sammanhang och sedan sätta in den i ett annat sammanhang och tro att den som skrivit även står för åsikterna du själv tillfogar. Här syftar jag på att man inte har laglig rätt att som pensionär få hjälp att behålla flera stora hästar och syftar på exempel hästmannen. Jag diskuterar hemtjänst till pensionärer inte hjälp till funktionshindrade enligt LSS men det går inte att i varje meningen exakt peka på alla omständigheter kring ens åsikter, det bli förbaskat tungrott att både läsa och skriva.

Ingenstans har jag på något vis syftat på att någon vem det än månde vara inte skulle få ha häst på egen bekostnad så länge de kan ta hand om den väl.

Då har jag missförstått dig. Så som du skrev det utgick jag ifrån att du menade att man inte har laglig rätt att få hjälp med sina hästar när man har behov av hjälp med dem ifrån hemtjänsten vilket man faktiskt har. Jag har inte hemtjänst enligt LSS, det är det nog ingen som har eftersom hemtjänstinsatserna regleras enligt SOL. När man som funktionshindrad har hjälp enligt LSS så har man personligassistans, inte hemtjänst. Jag menar absolut inte att du eller någon annan ska kunna känna till vilka lagar som reglerar vad men då kanske du förstår varför jag missförstod dig?

Undrar varför djurskyddsinspektörerna inte berättade för honom att han skulle få en faktura på 2750 (tvåtusensjuhundrafemtio) kr om DAGEN för uppstallning samt transport 13750 exkl ev veterinär o övriga kostnader såsom avlivningar, maskmedel osv? Vilken chock fick inte han när den fakturan kom som ska betalas på 30 dagar?

Vad är problemet med att ägaren tillslut fick betala för veterinärvård mm som djuren borde fått för länge sedan under hans omsorg?
Med tanke på hur många hundar det rörde sig om tyckte jag det var väldigt billigt. Djur kostar pengar, något som alla ansvarfulla djurägare vet. Och har man skaffat sig så många hundar så bör man vara beredd på att det kommer att kosta en hel del varjemånad. Farbrorn hade försatt sig i en situation som han inte mäktade med längre och andra fick gå in och lösa det för honom för djurens bästa, och säkert hans med. Självklart kostar det. Vore väldigt naivt att tro något annat. Skulle han få problemet löst gratis eller någon form av rea-pris för att det var synd om honom?

Som djurägare är du SKYLDIG att känna till lagen och följa den. I lagen står också att kontrollmyndigheten tar ut avgifter för sitt arbete. Hade det inte varit några problem med djuren hade det inte kostat djurägaren en krona. Vem tycker du skulle betala för missförhållandena?

:bow::bow::bow:

Nej men han borde fått kostnaderna klart och tydlig förklarade och sen alternativet att avliva direkt på plats.

Jag håller helt med dig isis, även om djurägaren gjort allt fel så tycker jag hen har rätt att veta exakt vad som kommer att hända i steg två. Djuren flyttas blabla det kommer att kosta blablabla. Jätteviktigt att detta är tydligt innan.

För övrigt vidhåller jag att det är helt galet att tvinga människor vara med på tv i samband med myndighetsutövning. Tycker inte om de programidéer där de drar runt på sjukhus heller. Människor i sin svagaste stund har fortfarande rätt till sin integritet!

Jag var inte där. Om de gör så kan det vara lämpligt att vara tydliga med det för alla.

Nej men han borde fått kostnaderna klart och tydlig förklarade och sen alternativet att avliva direkt på plats.

Kanske fick han det. Kanske tog han bara inte in all information...Allt visas ju inte på tvn. Sen har man väl lite egenansvar och kan fråga själv också?
När något omvälvande händer brukar iaf jag ta reda på vad det innebär för mig.
Alla kostnader kanske man inte hade klart för sig hemma på hans gårdsplan. Kan ju var lite svårt att i förväg räkna ut på stående fot vad mat, husrum och vetvård kommer att kosta för 11 eftersatta hundar.

För övrigt vidhåller jag att det är helt galet att tvinga människor vara med på tv i samband med myndighetsutövning. Tycker inte om de programidéer där de drar runt på sjukhus heller. Människor i sin svagaste stund har fortfarande rätt till sin integritet!

Det är ingen som tvingat dem att vara med, de har själva gett sitt godkännande till produktionen. Vuxna människor som kan bestämma själva.

Knapplånar mig själv......

Kom precis in från hundpromenaden. Jag brukar gå igenom ett kommunalt bostadsområde för där finns möjlighet att slänga bajspåsen. Idag vid soptunnorna satt en lapp från Länsstyrelsen. En bild på en katt (taget utomhus) samt ett meddelande att de hade fått in en anmälan om att katten ev var hemlös. Ägaren ombeddes kontakta länsstyrelsen innan ett angivet datum och ett telefonnr samt ärendenummer fanns angivet. Om så inte skedde skulle katten omhändertas. Om ägaren ville ha mer information om vad ett omhändertagande innebar för ägare och djur ombads den ringa Länsstyrelsen.

Som jag uppfattar det av den lappen så är det ägarens ansvar att ta reda på vad som sker inom sitt eget ärende. Tydligen bara att lyfta luren så får man veta....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men i så fall får den väl flyttas på helt enkelt! :p Läste i tråden om grimma i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
2 911
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar