TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Vilket de var tvungna att räkna på tavlan för att komma fram till...

Jag tror inte nödvändigt att hundarna lider speciellt av den här typen av hundhållning. Betydligt mer stimulerande vardag än hundar som hålls ensamma i små platta rutor till hundgårdar och får en kvarts kissrunda om dagen. Sen kan man kanske fråga sig hur de har råd att hålla så många hundar friska och välskötta om de inte har råd att ha ett uppvärmt utrymme åt dem att sova i...

Jag håller med om att det vore rimligt att lämna ut skriftlig information som personerna kan ta del av i efterhand och också i efterhand ska godkänna.

Jag tror att när man står där i en utsatt position anklagad för att missköta sina djur så vill man nog inte börja gaffla med ett produktionsbolag - det skulle inte se särskilt bra ut. Och frågan är om man ens är kapabel att ta in särskilt mycket information (oavsett om anklagelserna är motiverade eller inte) just där och då. Dessutom vet man ju inte på förhand vilka delar som produktionsbolaget lyfter fram och vilka delar som de klipper bort.

Den utsatta positionen har de själva satt sig i när de exempelvis bosätter sig i ett kyffe tillsammans med 27 stora borzoier. Det är liksom ingen mänsklig rättighet att ha husdjur, den är en möjlighet som innebär stora skyldigheter och stort ansvar. Som människor som dyker upp i detta program inte varit för tydliga med att de tagit.

Jovisst. Hundarna verkade ju må bra. Tänkte väl mera på varför. Och om de säljer hundar och vem som vill köpa av dem.

Nej, det tror jag inte. Jag håller inte med dig helt enkelt, jag tycker att djurägarna har ett alldeles eget ansvar för både sig själva och sina djur. Produktionsbolaget har öppet meddelat sin närvaro och syfte med den, och de har dimmat de som meddelat att de inte vill vara identifierbara.

I mina ögon är det inget annat än en hundsamlare.:crazy:

Sedan mer än 20 år vet jag vem den här kvinnan är. Vi var med i samma klubb och hon bodde i mina trakter.
Hon har alltid haft massor av hundar hemma, men de var (åtminstone förr) väldigt välskötta och trevliga. Och de håvade in massor av priser på utställningar runt om i Sverige.

Som sagt, hundarna såg ju ut att må bra på alla sätt. Och priser hade hon ju väggen full av.

Jag bara undrar (inte ur djurskyddsperspektiv) varför man har 27 hundar. Ska de säljas? Om det är så, varför var de yngsta så gamla? Det känns som om hon inte kan sluta skaffa hundar.

Ja, man kan ju undra.
Som jag skrev så var det länge sedan jag träffade henne, och hon har flyttat.

Som sagt, hundarna såg ju ut att må bra på alla sätt. Och priser hade hon ju väggen full av.

Jag bara undrar (inte ur djurskyddsperspektiv) varför man har 27 hundar. Ska de säljas? Om det är så, varför var de yngsta så gamla? Det känns som om hon inte kan sluta skaffa hundar.

De har två stycken kennlar på samma ställe, därav hundmängden. De ska tydligen vara väldigt framgångsrika inom utställning och har några/någon bra lure coursing hundar. Iaf är det vad andra inom borzoi uppf säger när man kollar runt lite.
Dessutom, är det verkligen SÅ måga hundar när man pratar kennel? Var det inte någon bukare som fick 22 "nya" hundar när kompisen flyttade in med sin kennel? Då var det ingen som höjde på ögonbrynen..

Dessutom, är det verkligen SÅ måga hundar när man pratar kennel? Var det inte någon bukare som fick 22 "nya" hundar när kompisen flyttade in med sin kennel? Då var det ingen som höjde på ögonbrynen..

Det beror väl på yta och miljö?

Buke är också så vitt jag vet en webb-plats med såväl nationell som internationell åtkomst, men nationell tv har liiiite större genomslagskraft än en diskussion på ett häst(hund)forum. (borde alla bukefalosmedlemmar veta om allt som sker om bukefalosmedlemmarna?)

Jag har sett mycket lite av programmet, men delar helt de synpunkter som framförs i denna artikel: http://http://www.lantbruk.com/ledare/tv-sapan-kranker-djuragare

Jag har självklart inget emot varken att djurskyddsinspektionerna sker eller närmare synpunkter på hur de går till, tvärtom, men att ha dessa hembesök som tv-underhållning? Nej tack. Ungefär lika motbjudande som en serie om när kronofogden hälsar på hos folk eller soc kommer på besök för att se hur människor tar hand om (eller inte tar hand om) sina barn.

Många av de som inte klarar av att sköta sina djur är inte genuint onda människor utan har andra personliga problem. Det är givetvis ingen ursäkt för att inte klara av djuren, men det räcker gott med att de förbjuds att ha djur framöver och eventuellt lagförs för brott mot djurskyddslagen eller djurplågeri. Att de och deras hem och tillkortakommanden dessutom ska fläkas ut i tv, är i mina ögon mest exempel på riktigt trist förnedringstv.

Ja, en cynisk "underhållning" där utsatta människor (och djur) görs till sensation och skvallerobjekt.

Media är i dessa avseenden helt ansvarslösa, anser jag. Därmed är inte sagt att inspektörer inte skall göra sina jobb.

(jag tycker detta är lika motbjudande som Jerry Springer etc i USA där man lockar trasiga människor till TV för att vräka ur sig om grannar expartners etc.)

Det beror väl mest på om man har yta nog för alla djur? Folk får ha 100 välskötta hundar bara de har tillräckligt med plats.

Jag håller med, vi har inte skampåle som straff i det här landet, men vad blir det när man gör tv-underhållning av människor som av en eller annan anledning misslyckats med att sköta sina djur.

Det lönar sig föga att sudda någons ansikte när man filmar deras hem, och vi vet var i landet programmet filmas.

Jag håller med, vi har inte skampåle som straff i det här landet, men vad blir det när man gör tv-underhållning av människor som av en eller annan anledning misslyckats med att sköta sina djur.

Det lönar sig föga att sudda någons ansikte när man filmar deras hem, och vi vet var i landet programmet filmas.

För djurens skull, anser jag att programmet behövs! Förtvivlat mycket! Om det så bara är EN människa som av programmet fattar att man inte ska missköta djur och att man inte kan ha egna regler för när ett djur mår dåligt eller inte, så är det bra!

Sen har tydligen just den här enheten av inspektörer hamnat i något slags hat-krig med djurägare och allmänt besserwissrar i skåne, men det är kanske just därför detta program görs med just den utgångspunkten.

Håller helt med. Det är ju bara att läsa den här tråden för att man ska få höra folks okunskap om hur de tror inspektioner går till och att det är inspektörernas "egna tyckande" som avgör djurförbud och inte LAGEN som alla som har ett djur är skyldiga att känna till och följa.

Jerseyko: har du fått någon klarhet i varför din sambo fakturerades ännu?

Hundfolk, hästfolk, kattfolk, bönder - rivjärn och vet BÄST. Sen kommer det en MYNDIGHET och talar om för dem hur de ska sköta sina djur. Klart att det svider.

Djurskyddsinspektörerna arbetar med utgångspunkt djuren. Få här har begripit det.

Jag tror inte det gör någon skillnad på det sättet du önskar, människor som är blinda för sin egen misär kan inte göra kopplingen när de tittar på hur någon annan har det.

Jag tycker att man har gått från utbildning till underhållning och det tycker inte jag myndigheter ska ägna sig åt.

Vilke delar i programmet tycker du är utbildande vs underhållande? Min uppfattning är att personporträtten av inspektörerna är det underhållande, medan inspektionerna är det upplysande (dvs så här ser det ut på den här gården, så här säger lagen om det, så här hanterar vi den situationen med djurägaren).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men i så fall får den väl flyttas på helt enkelt! :p Läste i tråden om grimma i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
2 911
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet