Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna
Ja det är inget jag skulle välja direkt. Tur att alla är olika
Men 27 hundar!
Ja det är inget jag skulle välja direkt. Tur att alla är olika
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men 27 hundar!
Jag håller med om att det vore rimligt att lämna ut skriftlig information som personerna kan ta del av i efterhand och också i efterhand ska godkänna.
Jag tror att när man står där i en utsatt position anklagad för att missköta sina djur så vill man nog inte börja gaffla med ett produktionsbolag - det skulle inte se särskilt bra ut. Och frågan är om man ens är kapabel att ta in särskilt mycket information (oavsett om anklagelserna är motiverade eller inte) just där och då. Dessutom vet man ju inte på förhand vilka delar som produktionsbolaget lyfter fram och vilka delar som de klipper bort.
I mina ögon är det inget annat än en hundsamlare.
Som sagt, hundarna såg ju ut att må bra på alla sätt. Och priser hade hon ju väggen full av.
Jag bara undrar (inte ur djurskyddsperspektiv) varför man har 27 hundar. Ska de säljas? Om det är så, varför var de yngsta så gamla? Det känns som om hon inte kan sluta skaffa hundar.
Dessutom, är det verkligen SÅ måga hundar när man pratar kennel? Var det inte någon bukare som fick 22 "nya" hundar när kompisen flyttade in med sin kennel? Då var det ingen som höjde på ögonbrynen..
Jag har sett mycket lite av programmet, men delar helt de synpunkter som framförs i denna artikel: http://http://www.lantbruk.com/ledare/tv-sapan-kranker-djuragare
Jag har självklart inget emot varken att djurskyddsinspektionerna sker eller närmare synpunkter på hur de går till, tvärtom, men att ha dessa hembesök som tv-underhållning? Nej tack. Ungefär lika motbjudande som en serie om när kronofogden hälsar på hos folk eller soc kommer på besök för att se hur människor tar hand om (eller inte tar hand om) sina barn.
Många av de som inte klarar av att sköta sina djur är inte genuint onda människor utan har andra personliga problem. Det är givetvis ingen ursäkt för att inte klara av djuren, men det räcker gott med att de förbjuds att ha djur framöver och eventuellt lagförs för brott mot djurskyddslagen eller djurplågeri. Att de och deras hem och tillkortakommanden dessutom ska fläkas ut i tv, är i mina ögon mest exempel på riktigt trist förnedringstv.
Jag håller med, vi har inte skampåle som straff i det här landet, men vad blir det när man gör tv-underhållning av människor som av en eller annan anledning misslyckats med att sköta sina djur.
Det lönar sig föga att sudda någons ansikte när man filmar deras hem, och vi vet var i landet programmet filmas.