Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna
Tar sista knappen.
Jag tycker att djurskyddsinspektörerna gör ett bra jobb. Mannen med de 11 hundarna klarade uppenbart inte av att ta hand om dem. Hundarna var magra, saknade rent vatten och bra sovplatser. Tänk er den hundgården på vintern!
Kvinnan med de 27 hundarna var en annan situation. Hundarna såg rena, friska och glada ut. Det enda inspektörerna hade att klaga på var källaren och kvinnan höll själv med om att den inte var bra. Trots många hundar såg rastgården och huset OK ut. Inspektörerna hade vissa klagomål och jag anser dem ha rätt.
Glöm inte bonden med de fallfärdiga ladorna. Korna hade det bra, de hade strö och mat. Inspektörerna hade inget att klaga på.
Angående inspektören som inte ville köra pga att hon hade druckit mycket på semestern. SE FILMEN IGEN. Hon hade haft en semester och kommit hem dagen innan. Den andra inspektören sa med ett skratt att du kanske inte ska köra eftersom berusningen kanske sitter kvar. Det var inte allvarligt menat. Har inte ni haft en blöt semester någon gång? Hon drack inte på arbetstid.
Jag tycker att serien är bra. Vi behöver djurskyddsinspektörer, de gör ett enormt viktigt arbete. Tänk bara på gränskontrollerna. Tänk på alla djurtransporter och alla slakttransporter. Tänk er den marknaden om inte inspektörerna hade funnits. Jag tänker på alla mindre seriösa aktörer både vad gäller hunduppfödning och slaktdjur.
Jag anser att djurskyddet bör stärkas, att det ska finnas fler inspektörer, att de har mer tid och resurser till "återbesök". Lagen bör skärpas liksom straffen. Detta skall självklart göras rättsäker. Ett sätt är att fallen ska gå vidare till tingsrätt och även till Högsta domstolen.
Vi i Sverige har ett bra djurskydd, var glada för det! Anonyma anmälningar är jätteviktigt. Det är bara synd att systemet missbrukas. Jag har genom åren varit på en del ställen i Sverige, jag vet vad jag talar om. Jag hade inte velat leva i ett samhälle utan djurskyddsinspektörerna.