Identifiering av (häst)rymling?

Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Vår sedan en vecka nyinköpta ponny rymde från det likaså för honom nya ridhuset vi kört till för att rida honom för första gången.
Det var mitt i vintern,massvis med snö ,iskallt och mörkt. Han hade varken grimma eller något annat på sej,eftersom min dotter just klätt av honom och skulle få på grimman när min man öppnade dörren till ridhuset och han smet ut.:eek:

Vi var ute och letade och ropade flera timmar ,vi hörde honom gnägga på avstånd,han hittade ju inte tillbaka heller och kolsvart var det.Mitt ute i ingenting inga gatlampor eller grannar och dagarna innan jul.
Jag såg honom för mitt inre sitta fast i taggtråd eller nergången i något dike.

När jag nästan gett upp i kolmörkret på den lilla grusvägen såg jag något svart skymta framför mej och jag tror vi blev lika glada att vi hittade varandra!!!
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

KL
För några år sedan när jag var på väg till jobb såg jag bilarna på vägen körde så konstigt. När jag själv kom fram dit såg jag anledningen som var en ponny. Den sprang i panik kors och tvärs över vägen mellan bilarna.
Själv hann jag aldrig tänka utan stannade bilen och for. Ponnyn verkade uppriktigt glad när den såg en människa bland alla bilar, så den var inte svår att fånga. Det var då problemen började, där stod jag mitt på en nittio väg utan en gård i sikte eller för den delen ett träd eller hage. Vad göra?
Eftersom man har häst så har man ju konstigt nog lite hästsaker i bilen :angel:
Så grimskaft att hålla den i fick jag tag i ganska enkelt. Men sen där stod jag och ingen annan brydde sig ett dugg :confused:
Naturligtvis hade jag ingen telefon heller.... Det var först så jag jag började fundera på vad jag gjort och vad jag skulle göra nu....

Jag hade tur för vi, ponnyn och jag stod nog inte där och funderade mer än kanske tio minuter innan ägaren dök i bil. Jag kunde ju då lämna över problemet till en lycklig ägare och köra till jobbet.
Har ingen aning om vad jag skulle ha gjort om inte ägaren dykt. Men jag kunde bara inte låta den stackaren springa mellan bilarna.
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

Alla mina är chippade, även halvblodet som inköptesl innan chipkrav kom.
 
Sv: Identifiering av (häst)rymling?

KL
Det svåra med chip är att det inte finns något egentligt register är chipen plus att man ju måste ha en läsare för att kunna läsa av chipen på hästen.
Visst ASVH har hästar födda efter 2006 med chip på sin sida, men det finns äldre hästar som inte finns med och även då andra raser. Så för ren identifiering av häst på rymmen fungerar ju inte chipet speciellt bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, det här blir väl mest bara en skriva-av-mig-tråd men jag vet inte riktigt var annars jag ska vända mig. Jag var medryttare åt en...
Svar
11
· Visningar
2 367
Övr. Barn Min tolvåriga dotter rider i samma grupp som en tjej som jag länge tyckt varit lite udda - hon pratar ofta (men inte alltid) väldigt...
2
Svar
30
· Visningar
6 072
Senast: Mirre
·
Träning Detta handlar mer om hästar än hundar så jag hoppas tråden kan få ligga kvar här. :) Jag har funderat lite granna när jag läser vissa...
2
Svar
22
· Visningar
2 326
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp