Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo man vet ju vad grundkostnaden blir utan ev veterinärvård. Det har de väl avtal på...
Jag tycker att även de akuta fallen kan få möjlighet att flytta djuren till det hem som nu inspektörer etc beslutar att de ska till men fortfarande att det ska se samma dag.
Släpper de djuren frivilligt finns det ju ingen anledning till att ta dit vare sig polis eller veterinär bara för att flytta på de och är de i så dåligt skick att de inte går att flytta utan veterinär så låter avlivning mer lämpligt.
Sedan kan de ju lämnas på ett hem rätt lång tid och de är fasiken inte billiga. Och djurägaren verkar ju inte kunna bestämma hur länge ens.
Om det stämmer att transporten av de där hundarna gick på drygt 13000kr så kan man ju undra om de åkte taxi en och en till de som skulle ta hand om hundarna.
Jag upplevde det inte alls så. Jag upplevde mer att de talade i generella termer (där i slutet när de stod och pratade vid bilen). Att en djurägare nog själva har koll på att djur behöver avlivas men att de behöver få beslutet bekräftat via en annan part för att få det gjort. Ibland kan man behöva en knuff i rätt riktning s.a.s.
Det kan jag hålla med om, dock kan det ju vara så att veterinären utgick ifrån att djurägaren vet hur en avlivning går till. Har man haft många djur genom åren brukar man vara bekant med avlivningsprocessen.
Och kunskapen hos just den som omhändertar, det har ju diskuterats förut med ponnyerna från Önnarps. De var inte vackra efter att ha varit omhändertagna i flera månader.
Om inget finns att anmärka på behöver djurägaren inte betala ett öre. Inget har ändrats där.
Vad kostar det?
Om en kontroll kostar eller inte beror på vad det är för typ av kontroll.
Rutinkontroller: Ingen avgift
Uppföljning av brister: Avgift
En anmälan där brist hittats (befogad anmälan) vilken behöver följas upp: Avgift
En anmälan där brist inte hittats (obefogad anmälan): Ingen avgift
Tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen: Ingen avgift
Godkännande enligt 37 § djurskyddförordningen: Avgift
Det kan väl inte komma som en överraskning för någon att man får betala för de omkostnader man orsakar via sin vanvård av djur, eller? Vem annars tycker du ska betala? Ska omkostnaderna betalas med skattemedel?