TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Men var det något mer fikande i gårdagens program utöver kaffet de drack kvart över sju på morgonen när programmet startade upp? Det var väl inte ens fem minuter av de ca 50 min programmet är på? Jag kan förstå produktionen att de vill ge intrycket av att nu börjar en ny dag och så vad som händer under den dagen.

Nu tycker jag inte att man ska få behålla flera stora hästar (det har man inte laglig rätt till) som husdjur, det finns lite mellanting mellan att inte alls få hjälp och att få en kvarts tjänst eller så för att ta hand om hästarna på äldre dar.

Senast ändrad:

Inte här. Vi har en anmälningsglad granne som för tillfället har uttömt allt han kan anmäla och varken länsstyrelsen eller kommunen tar betalt när de åker ut till oss och kollar att grannen har fel. Eller ja, nu kommer de ju inte längre men innan.

Trist för grannen att jag har bättre koll än vad han har...

Hos bonden med fåren (som jag för övrigt tyckte såg förjävligt ut) så blev jag lite irriterad att inspektörerna fortsatte att tjata och förklara när man hör bonden säga flera gånger att de ska avliva lammet och dess mamma, för att sedan få det att låta som att det var tackvare deras övertalningsförmåga som gjorde att bonden insåg att det bästa var att ta bort dem.

Jag upplevde det inte alls så. Jag upplevde mer att de talade i generella termer (där i slutet när de stod och pratade vid bilen). Att en djurägare nog själva har koll på att djur behöver avlivas men att de behöver få beslutet bekräftat via en annan part för att få det gjort. Ibland kan man behöva en knuff i rätt riktning s.a.s.

Konstigt var också att veterinären inte innan början av avlivning förklarade för ägaren hur det skulle gå till. Repliken från inspektören "du ägaren vill veta vad du gör?" .

Det kan jag hålla med om, dock kan det ju vara så att veterinären utgick ifrån att djurägaren vet hur en avlivning går till. Har man haft många djur genom åren brukar man vara bekant med avlivningsprocessen.

Fast det kan man få. Jag har t. ex hjälp med mina hästar 9 timmar i veckan tack vare en medmänsklig biståndshandläggare och jag vet många som har fått beviljat x antal promenader med hunden/dag även när de bor på äldreboenden.

Nog för att det finns mycket övrigt att önska inom äldre/hemtjänstvården idag och kommunerna håller hårt i sina pengar men det finns vägar att gå för att få hjälpen. Jag har hjälpen inom min sociala tid (som alla har rätt att få) som jag ska få lägga upp som jag vill och då har jag valt att lägga den på mina hästar eftersom de är viktigast för mig. Det är tyvärr enklare att få den hjälpen man vill ha inom privata alternativ och det beror mycket på vem som är chef men hjälpen finns att få om man står på sig som sjutton och vet vad man kan kräva att få. Alla gamla har t. ex rätt att få socialtid då de kan få promenader eller bara sitta och umgås en stund men det berättar ingen så man får inte veta det och bland vårdpersonalen är denna kunskap klen har jag märkt för många vet inte att deras klienter kan få det. Som yngre har man också rätt till kontaktperson vilken kan vidga vyerna ännu mer genom att man får hjälp även på helgerna då man vanligtvis inte har rätt till hemtjänst om man inte har behov av hjälp flera gånger/dygn.

**gilla**...

Det finns ju vårdhundar redan idag. Vet dock inte det korrekta namnet för det.

Eldsjälar med utbildad hund slipper lämna hunden ensam hemma och det får vara vinsten med all investerad tid. Djur gör så mycket!!

Om det inte vore för alla problem fanns det många lösningar! ;)

Det heter vårdhund fortfarande, min kompis har utbildat sin hund till det

Hennes hund fick vara med i livets slutskede med en brukare förra veckan , verkligen jättefint

Dagens arbete :love:

1619577_10152270438474017_1933849555_n.jpg

Säkert jättetrevligt, men någonstans måste gränsen gå för vad man kan hjälpa till med. Många hundar behöver mycket aktivering och prommenader för att må bra. Det skulle just var snyggt om man beviljades 20 timmars hemtjänst varav 10 var för att rasta hunden. En hund är ofta ett krävande husdjur. Däremot är det grymt att ta ifrån en äldre människa sin gamla hund så länge det räcker med hjälp under en jobbig period eller om man bara behöver begränsad assistans exempelvis så man kommer ihåg att gå ut med hunden och ge den mat.

Fast nu är vi ju inne på en annan diskussion, såklart tar man väl med brukaren ut på promenaderna ....eller ? ...

I vår kommun (karlstad) är det stopp för all hjälp med sällskapsdjur, en tant fick igenom för att vi skulle få ge hennes katt mat och vatten men det är väldigt ovanligt.
Om man vill ha hjälp med liknande finns det privata aktörer.
Och jag tycker inte det är fel, med tanke på hur jävla mycket vi har att göra. Att ta ut en hund när man inte ens har tid att stanna hela besöket skulle bli för mycket. Detta är på mycket på grund av att vi ska kunna köra distanser på ca en mil på 1 min.

Jag får dock ta med min hund och hälsa på hundkära brukare på min fritid.

Senast ändrad:

och att de börjar halv sex på morgonen för att hinna allt under dagen..

Jag har också haft en tjänst som innebar att man var på resandefot hela dagen, det var omöjligt att veta hur lång tid ett "uppdrag" skulle ta i anspråk.
Alltså började jag och mina arbetskamrater alltid arbetsdagen med en kopp kaffe medan vi la upp planerna för dagen. Ofta blev detta den enda "rasten" vi hade på ett helt arbetspass, jag antar att det är detsamma för djurskyddsinspektörerna.

*KL*

en gubbe i mammas byn har misskött djur hela livet, säket haft djurskyddsinspektörn där 10-20 ggr, och ibland undrar man ju hur dumma de är..

Det fanns inget vatten till hästarna, vissa var dräktiga, men det var helt ok, för det var ju sommar och det fanns ju dagg i gräset på morgonen tyckte inspektören..

Till slut lyckades han få djurförbud, men har än idag flertalet olika djursorter hemma, och han bor i en liten by på landet, och alla vet om det, förmodligen djurinspektörerna också eftersom folk fortfarande ringer och anmäller honom.

I vår kommun (karlstad) är det stopp för all hjälp med sällskapsdjur, en tant fick igenom för att vi skulle få ge hennes katt mat och vatten men det är väldigt ovanligt.
Om man vill ha hjälp med liknande finns det privata aktörer.
Och jag tycker inte det är fel, med tanke på hur jävla mycket vi har att göra. Att ta ut en hund när man inte ens har tid att stanna hela besöket skulle bli för mycket. Detta är på mycket på grund av att vi ska kunna köra distanser på ca en mil på 1 min.

Jag får dock ta med min hund och hälsa på hundkära brukare på min fritid.

Jag jobbar för privat som PA i Karlstad

Och jag pratar om det kommunala, dessutom är och borde det vara milsvidd skillnad mellan PA och hemtjänst när det gäller vad för hjälp man kan ge

Och jag pratar om det kommunala, dessutom är och borde det vara milsvidd skillnad mellan PA och hemtjänst när det gäller vad för hjälp man kan ge

ja det tror jag också , de ggr som jag haft problem med hundvakt har jag fått tagit med mig hunden på jobbet , men dom själva har inga djur ...men om dom hade det så tror jag dom bara valt assistenter som själv vill ha med djuren att göra ...fast hund är ju lite bökigt

Precis.
Ett bra sätt skulle ju vara att kommunerna höll i djurskötseln hos dom som inte orkar längre genom att anställa arbetslösa som brinner för djur så bla. Hästmannen kunde haft sina djur kvar. Nu är ju det ganska dödfött för djurägarna har ju ofta en ganska snedvriden syn på djurens krav och behov när dom blivit lite "rötna" i huvet och dom skulle aldrig gå med på att nån utomstående skulle "lägga sig i".

Fast i fallet "Hästmannen" ändrade jag en hel del uppfattning när jag läste rapporterna kring Inspektörernas besök.

Det är milsvid skillnad på en PA och hemtjänsten. En PA har en person att ta hand om, jobbar du i hemtjänsten har x antal personer som bor på olika ställen. En PA ska göra det brukaren vill, hemtjänsten ska utföra det brukaren har fått beviljat på exakt uträknad tid.

En brukare med PA har ett begränsat antal folk kring sig, en med hemtjänst kan få träffa nya om inte dagligen så varje vecka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men i så fall får den väl flyttas på helt enkelt! :p Läste i tråden om grimma i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
2 911
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.