TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Mannen med taxarna i burarna hade valpfabrik ... Det var hundarna som levde i missär, gubbfan hade antagligen hur fint som helst i den del av huset som han bodde i och som de sa i programmet, straffen är alldeles för milda. Förra gången han fälldes fick han 4000 i böter, det räcker med att han sålde en valp för att gå plus! :rage:

Tja, här får den äldre/handikappade bara den nödvändigaste. I och ur säng, på och av med kläderna, byta blöja, få mat och medicin. Thats it.

Damen jag hjälpte med trädgården lades isäng före kl 18, eftersom de inte hann komma ut senare än så. Kommunerna har oftast inte pengar mer än till att täcka det absolut nödvändigaste. Tyvärr.

Har man anhöriga eller pengar är det ju inget problem, men är man ensam och utan pengar så är man ganska hjälplös. Då kan man tyvärr inte ha hund, eftersom det inte finns pengar eller andra resurser till att sköta den.

Men om man nu har hemtjänst så kunde man ju ha speciell personal med hund! Det är väl ett väldigt trevligt inslag!

Säkert jättetrevligt, men någonstans måste gränsen gå för vad man kan hjälpa till med. Många hundar behöver mycket aktivering och prommenader för att må bra. Det skulle just var snyggt om man beviljades 20 timmars hemtjänst varav 10 var för att rasta hunden. En hund är ofta ett krävande husdjur. Däremot är det grymt att ta ifrån en äldre människa sin gamla hund så länge det räcker med hjälp under en jobbig period eller om man bara behöver begränsad assistans exempelvis så man kommer ihåg att gå ut med hunden och ge den mat.

Fast nu syftades det väl på att själva personalen har en egen hund som de har med sig till klienterna?

Så tolkade jag inte det men det vore trevligt om det går organisatoriskt och det rör sig om lämpliga hundar.

Men om man nu har hemtjänst så kunde man ju ha speciell personal med hund! Det är väl ett väldigt trevligt inslag!

Det var ungefär så arrangemanget var för min mamma. Hunden var den personliga assistentens. Den var med på "jobbet" varje dag. 9 timmar om dagen. Då mamma aldrig fick lämnas ensam (hjärntumör och ep) så gick antingen vi anhöriga ut med den eller så "passade" någon mamma medans assistenten gjorde det. De två sista veckorna lät hon hunden bo kvar många nätter eftersom mamma tyckte så mycket om den. Då hamnade all skötsel på oss. Hunden....en liten "vavva" låg gärna i mammas säng och myste.

Det är skillnad på personlig assistent och hemtjänst. De med personliga assistenter har ett helt annat utrymme när det gäller aktiviteter och det sociala, de ska kunna leva ett så normalt liv som möjligt.

Jag tyckte att det såg ut som att de filmade i hans kök .... när de beskrev att han satt ihopkrupen, gömd i källaren med en valp som han försökte gömma tänkte jag att han är sjuk......... det hade säkert varit mer lönsamt att föda upp nåt gulligt och lättsålt (!!) än taxar om det nu var pengarna .....

Jag håller med om att det är milda straff men jag tror ändå inte på okänslig grymhet.

Ja, det vet jag. Och?? Nu handlade det väl inte om den saken utan rätten till ett djur i vårdsyfte?

BTW...Hunden var assistentens. Hon hade hemtjänst övrig tid. De lyfte inte ett finger för hunden eller hennes två katter. Det skötte vi anhöriga. Helt rätt enligt mig.

Så tolkade jag inte det men det vore trevligt om det går organisatoriskt och det rör sig om lämpliga hundar.

Det finns ju vårdhundar redan idag. Vet dock inte det korrekta namnet för det.

Eldsjälar med utbildad hund slipper lämna hunden ensam hemma och det får vara vinsten med all investerad tid. Djur gör så mycket!!

Om det inte vore för alla problem fanns det många lösningar! ;)

Ja, det vet jag. Och?? Nu handlade det väl inte om den saken utan rätten till ett djur i vårdsyfte?

BTW...Hunden var assistentens. Hon hade hemtjänst övrig tid. De lyfte inte ett finger för hunden eller hennes två katter. Det skötte vi anhöriga. Helt rätt enligt mig.

Men det betydde nog väldigt mycket för din mamma! Perfekt om man som PA kan ha med sin hund!

Tja, här får den äldre/handikappade bara den nödvändigaste. I och ur säng, på och av med kläderna, byta blöja, få mat och medicin. Thats it.

Damen jag hjälpte med trädgården lades isäng före kl 18, eftersom de inte hann komma ut senare än så. Kommunerna har oftast inte pengar mer än till att täcka det absolut nödvändigaste. Tyvärr.

Har man anhöriga eller pengar är det ju inget problem, men är man ensam och utan pengar så är man ganska hjälplös. Då kan man tyvärr inte ha hund, eftersom det inte finns pengar eller andra resurser till att sköta den.

En liten hemlighet, den som överklagar och sätter sig på tvären får mycket mer hjälp än så i alla kommuner.

Finns det inte pengar hjälper det inte att sätta sig på tvären och klaga. I vår kommun ska det permitteras över 3000 personer, massvis med miljoner euro ska sparas, det är anställningsstopp, avdelningar läggs ner och folk får gå.

Så att få mer hjälp än grannen lyckas inte genom gnäll.

Som jag skrivit tidigare så tycker jag allt man kan få assistans i viss mån med djur med några minuter om dagen kanske, det ska inom äldrevården finnas utrymme till aktiviteter som promenader och liknade. Får man livskvalitet på annat vis med liten insats så kan det snarast vara att spara pengar. Jag tänker inte på djur som kräver mycket skötsel utan marsvin, fiskar, undulat eller kanske en katt.

Fast det kan man få. Jag har t. ex hjälp med mina hästar 9 timmar i veckan tack vare en medmänsklig biståndshandläggare och jag vet många som har fått beviljat x antal promenader med hunden/dag även när de bor på äldreboenden.

Nog för att det finns mycket övrigt att önska inom äldre/hemtjänstvården idag och kommunerna håller hårt i sina pengar men det finns vägar att gå för att få hjälpen. Jag har hjälpen inom min sociala tid (som alla har rätt att få) som jag ska få lägga upp som jag vill och då har jag valt att lägga den på mina hästar eftersom de är viktigast för mig. Det är tyvärr enklare att få den hjälpen man vill ha inom privata alternativ och det beror mycket på vem som är chef men hjälpen finns att få om man står på sig som sjutton och vet vad man kan kräva att få. Alla gamla har t. ex rätt att få socialtid då de kan få promenader eller bara sitta och umgås en stund men det berättar ingen så man får inte veta det och bland vårdpersonalen är denna kunskap klen har jag märkt för många vet inte att deras klienter kan få det. Som yngre har man också rätt till kontaktperson vilken kan vidga vyerna ännu mer genom att man får hjälp även på helgerna då man vanligtvis inte har rätt till hemtjänst om man inte har behov av hjälp flera gånger/dygn.

Det är min åsikt inte fakta, tyvärr får fok väldigt varierande hjälp. Jag anser att man bör få minimum det jag pekade på men jag ser inget hinder för särskild prövning. Rimligen bör yngre få hjälp så det klarar ett normalt aktivt liv, men när vi blir äldre så begränsas vår förmåga helt naturligt och då ser jag inte det som en självklarhet att skaffa hund men att få behålla sin hund kan vara aktuellt beroende på omständigheterna.

Finns det inte pengar hjälper det inte att sätta sig på tvären och klaga. I vår kommun ska det permitteras över 3000 personer, massvis med miljoner euro ska sparas, det är anställningsstopp, avdelningar läggs ner och folk får gå.

Det här blir väldigt off topic, men det blir ju inte mer pengar om man ställer lägre krav, det enda sättet att få upp ögonen på politikerna är ju att kräva lite mer, då måste de göra något för att tillgodo se sina väljare och det kan skjutas till mer pengar. Höj kommunalskatten tex, lite från var och en ger en hel del in!

Det här blir väldigt off topic, men det blir ju inte mer pengar om man ställer lägre krav, det enda sättet att få upp ögonen på politikerna är ju att kräva lite mer, då måste de göra något för att tillgodo se sina väljare och det kan skjutas till mer pengar. Höj kommunalskatten tex, lite från var och en ger en hel del in!

Man måste skilja på bistånd och vad kommunen tycker att de har råd med. Biståndsbedömaren ska inte utgå från kommunens ekonomi utan efter behovet hos den enskilde individen. Att skylla på att det inte finns pengar är helt fel, utan hemtjänsten får betalt efter antal timmar som är beviljade.

Att utgå från kommunens ekonomi när man beviljar bistånd är lika vansinnigt som att neka folk larm med motiveringen att då behöver vi ha personal som ska svara på larmet. Det är inte den enskildes problem utan det är upp till den som ska utföra tjänsten att lösa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men i så fall får den väl flyttas på helt enkelt! :p Läste i tråden om grimma i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
2 911
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross