TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Men biståndshandläggaren måste
väl ändå anpassa sig till kommunens budget??

I första hand ska man anpassa sig till de direktiv som kommer uppifrån, därutöver ha kommunen om de så önskar rätt att ge mer. Liksom med socialbidrag finns det en miniminorm. Många kommuner försöker komma undan med mindre just pga ekonomin men ger efter om man överklagar om kraven går i linje med officiella riktlinjer.

I första hand ska man anpassa sig till de direktiv som kommer uppifrån, därutöver ha kommunen om de så önskar rätt att ge mer. Liksom med socialbidrag finns det en miniminorm. Många kommuner försöker komma undan med mindre just pga ekonomin men ger efter om man överklagar om kraven går i linje med officiella riktlinjer.

Precis som Lobelia skrev så ska biståndsbedömaren inte rätta sig efter kommunens budget utan direktiv uppifrån. De får ALDRIG ge bistånd till mindre än miniminormen men kan alltid ge mer.
Många kommuner har att du kan söka bistånd för att få hjälp med ditt husdjur. Då handlar det om djur du redan har men får inte skaffa något nytt.

Jag ser det som något skälvklar att man söker bistånd för att kunna ha kvar sitt djur även när man inte klarar av att sköta det själv. Ex en äldre man har hjälp av hemtjänst för att städa och handla men klarar av att gå rundor med sin hund. Han blir sen så dålig så han klarar inte av att gå sina rundor med hunden. Är det då rätt om han inte kan få hjälp av någon annan att han då ska behöva avliva sin hund?

Hittade ett domslut på just rastning av hund.

"Kammarrätten i Stockholm har den 26 september 2008 i dom i mål nr 2212-08 uttalat att hållande av husdjur allmänt sett inte kan anses ingå i skälig levnadsnivå i SoL:s mening. En bedömning av vad som är skälig levnadsnivå måste dock göras utifrån förhållandena i det enskilda fallet. Kammarrätten fann att den enskilde var berättigad till hjälp av hemtjänst med rastning av sin hund som hon hade haft sedan flera år och som var hennes huvudsakliga sällskap."

Senast ändrad:

Tja, här får den äldre/handikappade bara den nödvändigaste. I och ur säng, på och av med kläderna, byta blöja, få mat och medicin. Thats it.

Damen jag hjälpte med trädgården lades isäng före kl 18, eftersom de inte hann komma ut senare än så. Kommunerna har oftast inte pengar mer än till att täcka det absolut nödvändigaste. Tyvärr.

Har man anhöriga eller pengar är det ju inget problem, men är man ensam och utan pengar så är man ganska hjälplös. Då kan man tyvärr inte ha hund, eftersom det inte finns pengar eller andra resurser till att sköta den.

:( fruktansvärt att samhället ser ut så

man kan leva ett gott liv utan både hund och mycket pengar....

Det är väl klart man kan det men nu visar alla forskning på att människor mår bra av husdjur, både äldre och ffa barn

Jag tycker nog att har man slitit hela sitt liv så skall man få chansen att få ett värdigt slut även om man inte är miljonär!

*kl*

Vad säger ni om gårdagens avsnitt?

Själv tycker jag att det läggs för mycket fokus på fikande och tramsande. Jag förstår att syftet måste vara att de ska kännas mänskliga och som "vem som helst" men jag tycker snarare att det tar udden av deras yrkesutövande.

En bra aspekt var dock att de tog upp okynnesanmälandet. Det känns så himla onödigt att de slösar tid på att åka runt till folk som människor är ovänner med och vill hämnas på.:meh:

Nu vet jag visserligen inte vad inspektörerna tittade ur fler vinklar när det gällde de magra fjordhästarna, men personligen kunde jag inte avgöra hullet på så långt avstånd... Förövrigt måste man i så fall ha gett dem väldigt lite mat, med tanke på hur lättfödda fjordingar är.:(

Precis som Lobelia skrev så ska biståndsbedömaren inte rätta sig efter kommunens budget utan direktiv uppifrån. De får ALDRIG ge bistånd till mindre än miniminormen men kan alltid ge mer.

Tyvärr är många av biståndshandläggarna hårt piskade av kommunerna, i min kommun har de nekat många ända tills man drar det vidare till domstol för att få rätt. Men det är många som inte orkar dra det vidare och istället sliter vidare. Nu menar jag inte ang husdjur utan helt vanlig hemtjänst. Svärmors handläggare ljög oss rakt upp i ansiktet och talade om att hon absolut inte kunde få mer hemtjänst för så såg lagen ut, tyvärr för hen så har jag en mamma som jobbar med äldreomsorg i en annan kommun så jag fick rätt mycket underlag av henne att trycka på med och i samma veva fick vi en ny handläggare och helt plötsligt så kunde de lösa väldigt mycket.
Så ja rent teoretiskt sett ska handläggaren enbart se till den sökande och ge bistånd utifrån det, i praktiken är de lika hårt piskade att spara som övriga kommunanställda och försöker på alla sätt de kan.

*kl*

Vad säger ni om gårdagens avsnitt?

Själv tycker jag att det läggs för mycket fokus på fikande och tramsande. Jag förstår att syftet måste vara att de ska kännas mänskliga och som "vem som helst" men jag tycker snarare att det tar udden av deras yrkesutövande.

En bra aspekt var dock att de tog upp okynnesanmälandet. Det känns så himla onödigt att de slösar tid på att åka runt till folk som människor är ovänner med och vill hämnas på.:meh:

Nu vet jag visserligen inte vad inspektörerna tittade ur fler vinklar när det gällde de magra fjordhästarna, men personligen kunde jag inte avgöra hullet på så långt avstånd... Förövrigt måste man i så fall ha gett dem väldigt lite mat, med tanke på hur lättfödda fjordingar är.:(

Håller med om fikandet men övrig så grät ja när de va hos de äldre paret, inte att det gjordes nått fel men för att gubben va så ledsen över att hunden skulle bort :( så hjärtskärandes .

Hos bonden med fåren (som jag för övrigt tyckte såg förjävligt ut) så blev jag lite irriterad att inspektörerna fortsatte att tjata och förklara när man hör bonden säga flera gånger att de ska avliva lammet och dess mamma, för att sedan få det att låta som att det var tackvare deras övertalningsförmåga som gjorde att bonden insåg att det bästa var att ta bort dem. Konstigt var också att veterinären inte innan början av avlivning förklarade för ägaren hur det skulle gå till. Repliken från inspektören "du ägaren vill veta vad du gör?" .

Men jag tycker att det ändå är ett bra program som visar att inspektörerna vill och provar göra det som är bäst för alla ( även om jag fortfarande känner mig frågandes om fåren, för vist fick han ha kvar alla?) på ett så humant sätt som möjligt.

Håller med, det känns som att det läggs onödigt mycket programtid på "dagens fika". Jag är ju intresserad av deras arbete, känns mindre spännande att se när de står och velar inför val av tilltugg till kaffet. Självklart ska de få fika och äta lunch när de arbetar, och jag har heller absolut inget emot att de kör lite practical jokes på kontoret, men det känns lite löjligt av TV4 att fokus ska läggas på det snarare än på det viktiga arbete de utför. Risken finns ju att folk tror att de bara dricker kaffe och larvar sig dagarna i ända, "för det har de minsann sett på tv".

*kl*

Jag måste säga att jag förstår allt filmande på fikande, musik i bil osv. Även om jag tittar på programmet och tycker att dte är intressant så känner jag samtidigt att det är ganska äckligt att man gör underhållning av människor och djurs tragik, och det behöver säkert brytas av med lite "flams" även om det är svårt med vad som är lagom. Liksom att jag kan tänka mig att vissa tror att djurskyddsinspektörerna gillar att "slå undan benen på folk", o det är säkert det som de försöker belysa med alla de här "rensa huvudet"- inläggen.

Jättebra att de tar upp det här med att folk anmäler ogrundat utan att prata med djurägaren, för jag fick en känsla av att vissa människor kommer att anmäla mer efter att ha sett programmet och då är det nog bra att någon har sagt att man bör prata med djurägaren först, så kanske det ligger i bakhuvudet nånstans.
Det fokuseras annars väldigt mycket bland folk att man kan anmäla anonymt och jag förstår det, för i vissa fall behövs det med all säkerhet, men jag tror ju att okynnesanmälandet hade försvunnit om man behövde uppge namn. För om jag ser ett fall som verkligen är illa, och inte att jag är sur på min granne, då kan man väl tycka att jag kan stå för det.

Tycker dom kunde nämna att förutom "kopia på rapporten att allt är okey" så får djurägaren även en faktura på 2.500kr för besöket!:banghead:

*knapplån*

Såg inte senast avsnittet, men hade tyckt det var intressant med lite mer hårdfakta. T ex rättsfall, när domen faller, en förhandling i rätten (för att blanda vilt). Deras fikande och filosoferande känns väl inte så intressant i min värld, inte fritiden heller. Jag är intresserad av det programnamnet antyder, deras arbetsroll. Hur yrkesutövningen ser ut.

Och jag tror nog att det finns fall, kanske som mannen med de många hundarna i hundgård, där ägaren visst tycker det är sorgligt, men samtidigt också känner ett avslut på något som kan vara svårt att avsluta själv. I vissa fall är det ju faktiskt djävligt att själv fatta beslut att lägga av, medan det kan vara en lättnad om någon annan fattar beslutet åt en. En tanke bara. I just det fallet (med hundarna) kändes det inte som ägaren var förtvivlad, mer uppgiven. Kanske för att han visste att hundarna inte hade det bra, men inte hade gnistan att avveckla när hundarna inte gick att avyttra.

Fast det stämmer väl inte?

Nä hon har fel, kollade som snabbast två olika länsstyrelser och båda hade samma. Ingen avgift vid rutinkontroll eller obefogade anmälningar. 800kr/h vid befogade anmälningar samt uppföljning av brister.

Okynnesanmälningaran hade förmodligen försvunnit liksom många andra där folk är rädda för repressalier. Alla ser inte med blida ögon på anmälningar direkt.

Exakt!
Jag har själv sett insidan av hemtjänstens helvete med att försöka få tiden att räcka till, vilket ibland resulterade i att jag fick rycka in när min mamma hade hemtjänst och det bara fanns en som kom (hon behövde 2 eftersom benen inte bar henne). Det hände att jag även åkte med till 2 andra vårdtagare när det var kris och det är INTE okej att ta in utomstående men vi resonerade som så, bättre det än att nån gamling bryter sig och hamnar på sjukan eller bårhuset i förtid.

Om hemtjänstpersonalen ska sköta djur också, tja jag får iallafall inte den ekvationen att gå ihop.

Nej precis. Sen då resurser faktiskt finns till ALLA vårdtagare kan man fundera över vilken tilläggsservice som kan ges för t.ex. djurvård.

Men det är väl ganska långt ifrån verkligheten just nu, tyvärr.

Man hade nog blivit ganska arg om man kämpat för mer vård till sin anhörig, samtidigt som någon annan får hjälp med att rasta sina djur.

Det är inte riktigt så det fungerar. Behov prövas individuellt. Om kommunen har lagt sparbeting så är personalen benägen att ge mindre tid samtidigt som det rent praktiskt kan dras ner när personal är sjuka och så.

Om sedan någon vet sin rätt och kämpar för den kan man knappast klandra denne för attt lyckas att får den tid denne har laglig rätt till.

Precis.
Ett bra sätt skulle ju vara att kommunerna höll i djurskötseln hos dom som inte orkar längre genom att anställa arbetslösa som brinner för djur så bla. Hästmannen kunde haft sina djur kvar. Nu är ju det ganska dödfött för djurägarna har ju ofta en ganska snedvriden syn på djurens krav och behov när dom blivit lite "rötna" i huvet och dom skulle aldrig gå med på att nån utomstående skulle "lägga sig i".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men i så fall får den väl flyttas på helt enkelt! :p Läste i tråden om grimma i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
2 911
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross