Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men biståndshandläggaren måste
väl ändå anpassa sig till kommunens budget??
Men biståndshandläggaren måste
väl ändå anpassa sig till kommunens budget??
I första hand ska man anpassa sig till de direktiv som kommer uppifrån, därutöver ha kommunen om de så önskar rätt att ge mer. Liksom med socialbidrag finns det en miniminorm. Många kommuner försöker komma undan med mindre just pga ekonomin men ger efter om man överklagar om kraven går i linje med officiella riktlinjer.
Tja, här får den äldre/handikappade bara den nödvändigaste. I och ur säng, på och av med kläderna, byta blöja, få mat och medicin. Thats it.
Damen jag hjälpte med trädgården lades isäng före kl 18, eftersom de inte hann komma ut senare än så. Kommunerna har oftast inte pengar mer än till att täcka det absolut nödvändigaste. Tyvärr.
Har man anhöriga eller pengar är det ju inget problem, men är man ensam och utan pengar så är man ganska hjälplös. Då kan man tyvärr inte ha hund, eftersom det inte finns pengar eller andra resurser till att sköta den.
man kan leva ett gott liv utan både hund och mycket pengar....
Precis som Lobelia skrev så ska biståndsbedömaren inte rätta sig efter kommunens budget utan direktiv uppifrån. De får ALDRIG ge bistånd till mindre än miniminormen men kan alltid ge mer.
*kl*
Vad säger ni om gårdagens avsnitt?
Själv tycker jag att det läggs för mycket fokus på fikande och tramsande. Jag förstår att syftet måste vara att de ska kännas mänskliga och som "vem som helst" men jag tycker snarare att det tar udden av deras yrkesutövande.
En bra aspekt var dock att de tog upp okynnesanmälandet. Det känns så himla onödigt att de slösar tid på att åka runt till folk som människor är ovänner med och vill hämnas på.
Nu vet jag visserligen inte vad inspektörerna tittade ur fler vinklar när det gällde de magra fjordhästarna, men personligen kunde jag inte avgöra hullet på så långt avstånd... Förövrigt måste man i så fall ha gett dem väldigt lite mat, med tanke på hur lättfödda fjordingar är.
En bra aspekt var dock att de tog upp okynnesanmälandet. Det känns så himla onödigt att de slösar tid på att åka runt till folk som människor är ovänner med och vill hämnas på.
Fast det stämmer väl inte?