TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

För mig så är livsglädje något som är viktigt, tydligen inte för dig! När jag närmar mig slutet skulle jag inte vilja bli av med det som kanske håller mig kvar.

Jag tycker tanken med hemhjälp för äldre djurägare är en lysande tanke, nej man behöver inte ha 11 st hundar men kanske en tex.

Jag säger tanken om det och jo jag anser att samhället kan bidra till det på det ena eller andra sättet vilket säker hade gjort att folk som blir äldre hade haft lite mer livskvalitet och på det viset ett värdigt avslut i livet.

Men det är väl inte så viktigt för många..

Fast ingen vet ju om den här mannen hade den synen och dom känslorna för sina hundar. Han kanske "bara tyckte om dom".
Jag har ridit och haft häst i 30 år men sålde och la av helt...för även om jag älskade min häst och gillade hästeriet så var det inte SÅ stort för mig så jag kände att jag orkade fortsätta när pengar och hälsa började tryta. Sorgligt att skiljas från hästen, ja...men inte från alla måsten och samvetet. Tror många hundägare också kan känna så. Det är ju inte så att alla vill ha djur för alltid......

Våra skattepengar täcker knappt det grundläggande behovet i äldrevården. Vill folk ha djur och inte kan sköta om dom får deras anhöriga sköta det. Tycker inte att det känns rätt att människor som utbildat sig för att ta hand om gamla och sjuka också ska ta hand om djur. De kanske inte alls har ett djurintresse......

Det håller jag med om till 100%. Men så är det med nästan allt. Resursbrist. Jag kan garantera att man hade kunnat minska på medicinering och korta ned vårdtider på psyk ifall det fanns mera personal. Men pengar finns inte.

Om dagisarna hade haft mera personal (engagerad), varje skolklass flera assistenter, om alla hade fått utbildning enligt sitt eget inlärningssätt, om bäddavdelningarna hade haft folk som umgicks och promenerade med patienterna, om psykologer hade varit gratis o.s.v.

Som jag skrivit tidigare så tycker jag allt man kan få assistans i viss mån med djur med några minuter om dagen kanske, det ska inom äldrevården finnas utrymme till aktiviteter som promenader och liknade. Får man livskvalitet på annat vis med liten insats så kan det snarast vara att spara pengar. Jag tänker inte på djur som kräver mycket skötsel utan marsvin, fiskar, undulat eller kanske en katt.

Jag har läst vad du har skrivit och inte haft några synpunker på dina inlägg. Bara allmänna åsikter....... :)

Som jag skrivit tidigare så tycker jag allt man kan få assistans i viss mån med djur med några minuter om dagen kanske, det ska inom äldrevården finnas utrymme till aktiviteter som promenader och liknade. Får man livskvalitet på annat vis med liten insats så kan det snarast vara att spara pengar. Jag tänker inte på djur som kräver mycket skötsel utan marsvin, fiskar, undulat eller kanske en katt.

Dessutom håller sig många äldre mer aktiva om de har nåt djur för att de då har nån annan som beror av dem. Sen när hunden eller katten också blir gammal och måste avlivas och de inte har NÅGON kvar.... då förfaller de snabbt...

Så även om det kanske skulle kosta hemtjänst etc extra pengar för att de skulle lufta en hund i tio minuter eller rensa en kattlåda... så kanske den kostnaden gör att mångdubbelt mer sparas i nån annan instans pga av att den där gamlingen INTE är på sjukhus eller äldreboende.

Rent allmänt kan jag väl känna att om man promt vill ha djur som gammal av olika anledningar så får man kanske börja tänka på det i tid...precis som pensionsförsäkringar och annat som man "vill ha" eller anser sig behöva. Det är ju ingen rättighet att ha det ena å det andra för att man ska må bättre som äldre/sjuk oavsett om det är en jättetv med ljudanläggning, djur eller vad som gör en lycklig.

En bra idé för den som vill ha djur livet ut och inte har anhöriga som kan hjälpa till är att börja spara i tid och sen betala för tjänsten att någon sköter djuret åt en så djurhållingen uppfyller minimumkraven.

Samhället måste också tänka, vad är billigast i längden, långvård eller att städa efter katten? Eller är man så cynisk att man räknar med att folk dör fortare ut sällskapsdjur?

Som jag ser det så är djur en hobby. Alla människor mår bra av en hobby som tillfredställer dom. Men ska djur som hobby gå före en annan hobby? Om vi ska låta vårdutbildad personal rensa kattlådor och gå ut med hundar så ska alla andras hobbyer också läggas vårdtid och vårdpengar på. Därför tycker inte jag att djuren ska ingå i vårdbiten... Hobbys får man betala för själv och ombesörja själv.

Om Elna 92 år helt plötsligt kommer på att "en hund skulle pigga upp mig" får hon då kräva att få skaffa hund? Är det verkligen rimligt att sedan lägga den skötseln på vårdpersonal? Eller gäller det bara de som redan har djur? Har svårt att se hur det här skulle kunna funka rättvist och praktiskt i ett vårdsystem där pengar och ekonomi styr.

Jag förstår absolut det positiva i att ha djur inom vården. Mamma hade tex en liten hund som sällskap sina sista 2 veckor i livet....men det var något vi anhöriga ombesörjde själva. Djurens behov är för individuellt för att de ska kunna styras in i en vårdmall. Tex så har olika hundraser extremt olika behov. Ska bara vissa raser vara tillåtna? Eller är det ok för Elna att vilja ha en BC.....

KL

För att återknyta till vad tråden handlar om så kanske programmet väcker en å annan tanke hos vänner/anhöriga till äldre/sjuka som har den här djurhållningen. "OJ!! Så har ju Gunnars hund/katt/get/underlat det....det är alltså inte okej. Bäst vi hjälper honom lite med skötseln så han får behålla sitt djur"

Djur har medicinsk effekt på måendet hos många människor men de är levande varelser och bör inte delas ut till höger och vänster till alla som anser sig behöva dom.

Jag skriver uttryckligen att jag anser hundar vara för krävande och räknar upp katt, undulat etc. I princip håller jag med kung thule men anser att man får bekosta promenader själv även om man borde få hjälp med inköp av hundmat och städning även efter hunden.

Alla borde få hjälp att utöva sin hobby, exempelvis färdtjänst för att spela bridge eller hjälp att plocka fram frimärksalbummet eller vad det kan vara.

Senast ändrad:

det tror jag knappast dom får bestämma, t ex insider ..deras fall som var med var ju knappast med på att bli visade för hela landet
Insider är ett lysande exempel på hur otäckt det kan bli med oseriös tv,vem som helst av oss kan bli utpekad som hin håle om nån har pengar och rätta kontakter..
Vad som egentligen är sant kommer sällan fram,och de som borde få sin röst hörd får det inte...
I tv kan nån gråta och få sympati fastän det i själva verket är den som gråter som är djävulen själv.
Många av oss vet nog inte hur illa det faktiskt är med vinkling och osanningar som visas ibland,förrän du ser nån du känner bli drabbad.
Man ska inte tro på allt man hör,eller ser.Det är sällan hela sanningen.

Och om man är helt ointresserad av andra djur än hund? Personligen skulle inget annat djur göra mig lycklig. Så råkar man gilla fel djur så får man vara utan :meh:
Då är vi ju där...... Man kan inte tillgodose allas behov. Därför bättre att sköta hobbys privat.

Nej gillar du fel djur så kan du i mina ögon få samma hjälp som alla andra ( hjälp med mat inköp och lite extra städning) men promenader, träning och annan aktivering får du fixa själv. Samma blir det med häst ellr ko, du kan få färdtjänst till och från djuret och hjälp att tvätta kläderna i mina ögon.

Så tycker man om hundar så gillar man automatiskt alla djur så det funkar lika bra med katt?

Ska upplysa min gubbe om det. Enda djur som är okej där är hund. Katt anser han vara äckliga. Annars brinner han för jakt också. Ska bli intressant när han får hemtjänst ;)

Eller så får han bli en olycklig gubbe utan hobbyhjälp......

Det tycker jag verkligen man borde! Fy fan vissa hus och lägenheter som man besökt via hemtjänsten, stackars hundar:cry:

Och varför har inte hemtjänst som uppgift att gå ut med hunden och ge den mat? Det har dom i den kommun som jag jobbar i. Där får de som behöver hjälp att ta hand om sina djur bistånd till det. Det ska inte vara så att bara för att man behöver hjälp ska man behöva göra av med sina djur som ofta är det enda sällskapet som man har.

Så fy fan för den personal som inte ser till att den som behöver hjälp får det bistånd som de behöver.

Vad du säger är upp till dig. Det finns säkert tillfällen man beviljar hjälp med hunden också.

Senast ändrad:

Varför är det en mänsklig rättighet att ha egna djur hemma?

/Djurälskare som pga. ohälsa inte kunde ha kvar varken hund, katt eller smådjur i hemmet (träffade så sent som idag övriga familjens hundar (varav en tidigare i min ägo :love:- till stor glädje)

f.ö hoppas jag som någon ovan nämnde att man hoppas att anhöriga och grannar kanske tänker ett steg till. Särskilt avseende psykiskt sjuka och äldre som
man VET har djur!!

*kl*
jag blir oerhört upprörd över att man "förutsätter" att det är ondska och grymhet bakom allt.
Som hästen under täcket. kanske täcket
låg på eftersom hon var så mager? kanske insatser redan fanns?
Mannen med taxarns i burarna. Förstår ni att han själv levde i den där
misären?? människan var ju svårt sjuk! :(
Ofta är djur som far illa en konsekvens av för gamla eller för sjuka människor. Det är hemskt att det exploateras på det här sättet i ett sånt här program.

Senast ändrad:

När jag jobbade inom hemtjänsten fick man hjälpa till
med djur i nödfall och under korta perioder. Hos en person fick man öppna dörren och släppa ut jycken och sen ropa in den.
Mata en kanin vid extrem väderlek, rasta en hund korta sträckor vid en operation mm.

Jag tycker inte det ingår i hemtjänstens uppdrag stt fixa detta pemamnent.
Då får man leja dogwalkingföretag och andra städföretag mm som fixar diverse.

Våra skattepengar täcker knappt det grundläggande behovet i äldrevården. Vill folk ha djur och inte kan sköta om dom får deras anhöriga sköta det. Tycker inte att det känns rätt att människor som utbildat sig för att ta hand om gamla och sjuka också ska ta hand om djur. De kanske inte alls har ett djurintresse......

Men om man nu har hemtjänst så kunde man ju ha speciell personal med hund! Det är väl ett väldigt trevligt inslag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men i så fall får den väl flyttas på helt enkelt! :p Läste i tråden om grimma i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
2 911
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar