TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Den är inte det allra minsta rolig. Jobbig i format och personen bakom har redan tagit ställning till att djurskyddsinspektörerna i landet är Hin håles hantlangare. Brister stort i saklighet och vetenskaplighet.

Håller med till fullo! Bloggen ignorerar helt att hundgården var skitig, full med skräp och skaderisker, att vissa hundar var synbart magra, att hanar och tikar gick tillsammans vilket redan resulterat i två oönskade valpkullar, att mannen själv ville ha hjälp att omplacera hundar(det nämns inte alls!) och att han verkar tacksam när inspektörerna slutligen ska åka därifrån, trots att de tagit alla hundar.

Visst var det sorgligt att han inte kunde behålla någon hund men jag väljer medvetet just den formuleringen. "Kunde inte" i stället för "fick inte". Hundar får inte hållas enbart i hundgård, lagen kräver att de kommer ut och rastas också.

Kanske vore en katt ett bättre alternativ för den här farbrorn? För han verkade ju onekligen bry sig om djur även om han tyvärr inte hade förmågan att tillgodose sina hundars behov.

+ martha

Men är ni på riktigt?

Visst är det synd om äldre när de blir fråntagna sina djur, men det är ingen rättighet att ha djur om man inte kan sköta dem. Tycker ni på fullaste allvar att människor som inte är kapabla till att sköta om sina djur på ett vettigt sätt ändå ska få ha kvar dem bara för att det är synd om människorna annars? Djuren är det inte synd om då eller?

Bara för att man blir fråntaget just det djurslaget man har så finns det inget som hindrar att man skaffar ett husdjur av en sort som behöver lite mindre skötsel som man kanske kan klara av bättre.

Visst ska man få ha djur om man vill, men jag tycker att det är en djurägares ansvar att skaffa en sort som man vet om att man kan sköta om. Blir man mindre rörlig t.ex. så att man inte kan ha hund som måste promeneras med så kan man kanske istället klara av katt eller gnagare t.ex. Man får väl anpassa sig efter sin förmåga?

Den är inte det allra minsta rolig. Jobbig i format och personen bakom har redan tagit ställning till att djurskyddsinspektörerna i landet är Hin håles hantlangare. Brister stort i saklighet och vetenskaplighet.

:bow: Jag håller verkligen med!

+ martha

Men är ni på riktigt?

Visst är det synd om äldre när de blir fråntagna sina djur, men det är ingen rättighet att ha djur om man inte kan sköta dem. Tycker ni på fullaste allvar att människor som inte är kapabla till att sköta om sina djur på ett vettigt sätt ändå ska få ha kvar dem bara för att det är synd om människorna annars? Djuren är det inte synd om då eller?

Bara för att man blir fråntaget just det djurslaget man har så finns det inget som hindrar att man skaffar ett husdjur av en sort som behöver lite mindre skötsel som man kanske kan klara av bättre.

Visst ska man få ha djur om man vill, men jag tycker att det är en djurägares ansvar att skaffa en sort som man vet om att man kan sköta om. Blir man mindre rörlig t.ex. så att man inte kan ha hund som måste promeneras med så kan man kanske istället klara av katt eller gnagare t.ex. Man får väl anpassa sig efter sin förmåga?

ja jag är i allra högsta grad på riktigt , varför skulle jag inte ? Varför kunde han inte få ha kvar nån av sina hundar ?

Ja jag har sett betydligt mer skrämmande fall där djuren fått vara kvar. Dock inte hundar, men kossor som stod i så mycket skit att de fick ducka för att inte slå i huvudet i taket. Ägaren fick tillsägelse men ingen återkontroll sen dröjde det några år så låg några döda kadaver och då fick personen i fråga djurförbud och böter ca 3000...

Som jag förstod det var detta inte första besöket hos mannen med hundarna och eftersom han sa att han inte kunde fixa till det var det väl bra att de rättade till det INNAN hundarna led?

Ls har svarat öppenhjärtigt på de flesta frågor på sin sida och i mail till folk som undrat.
Hästrädda kvinnan har blivit illa sparkad på inspektion och är därför rädd. Märkligare saker finns.

Tyvärr min erfarenhet också :(

men jag anser att det är hela systemet det är fel på, inte inspektörerna utan det är de lagarna vi har som inte ger tillräckligt med effekt samt att inspektörer inte får utfärda vare sig djurförbud eller omhänderta djur på fläcken heller..de ska till utredningar och diverse, som ibland tar alldeles för lång tid..

ja jag är i allra högsta grad på riktigt , varför skulle jag inte ? Varför kunde han inte få ha kvar nån av sina hundar ?

Det förklarade de ju. De ansåg inte att han kunde skapa en god miljö för någon hund inom rimlig tid. Sedan kanske det framgick saker under besöket som vi inte fick ta del av i inslaget. Kanske var det så att hundägaren inte har ork kvar. Det var ju inte hundar av sällskapstyp han hade direkt.

Varför i hela friden skulle han få ha kvar hundar som han inte hade kunnat sköta ändå? När han själv medgav det dessutom. Det hade ju bara resulterat i att de hade fått komma och hämta även de hundarna vid ett senare tillfälle. Hade det varit bättre då?

Jag undrade också varför han inte fick behålla ett par hundar. Kanske var det av hänsyn till mannen som de inte talade om närmre varför?

Angående den magra hästen och täcket så tror jag att de frågat, men utan grimma verkar dumdristigt. Kan de inte ha med sig några eller i vart fall ett rep för liknade situationer? Däremot tycker jag inte man behöver gilla hästar specifikt för att vara djuskyddsinspektör, hennes räddsla hindrade knappast jobbet vad jag kunde se.

Om resten av hästarna ser bra ut så kan det ju vara på sin plats att fråga först hur det kommer sig att det är en i flocken som är mager/tunn.

Jag tror mannen ville bli hjälpt med att bli av med hundarna faktiskt.

Han såg uppgiven ut visst, men det var inte så att han verkade speciellt panikslagen av beslutet vid deras besök heller eller gjorde några häftiga protester när hundarna lastades in i ambulansen, han hjälpte ju t o m till.

Det kan helt enkelt vara så att han tappat kontrollen över antalet att det blivit för mycket och därefter inte vetat riktigt vem han ska vända sig till, eller våga erkänna att han behövt hjälp.

Om resten av hästarna ser bra ut så kan det ju vara på sin plats att fråga först hur det kommer sig att det är en i flocken som är mager/tunn.

Visst kan de fråga och vad vet vi om vad de pratade om på telefon? De har väl antagligen fått tillåtelse av hästägaren att gå in i hagen och inspektera hästarna, då har djurägaren antagligen förklarat varför hästen är mager (om djurägaren var medveten om det). De behöver dock fortfarande få ett veterinärutlåtande på hästen för att kunna ta ett beslut.

På vilket sätt skulle det bli bättre om det bara var en eller två hundar som satt i rastgården? De rastades alltså aldrig utanför den eftersom mannen inte kunde gå med hundarna.

På vilket sätt skulle det bli bättre om det bara var en eller två hundar som satt i rastgården? De rastades alltså aldrig utanför den eftersom mannen inte kunde gå med hundarna.

Kanske för att han inte skulle ha dem i rastgården hela tiden exempelvis och eftersom det bara var två skulle han haft mer tid med dem och råd att ge dem bra mat. Vi vet för övrigt inte ens om hundarna verkligen tillbringade all tid i hundgården.

Som jag skrev kansek det fanns fler skäl till att alla togs.

Fast djurskyddsinspektören sa ju att mannen kunde ta hand om en eller två hundar, problemet var att han inte skulle kunna göra i ordning hundgården till en okej nivå på några dagar vilket dem krävde och därför fick alla hundarna åka.

Enligt det som står på länsstyrelsens hemsida så rastades hundarna aldrig utanför rastgården.

Jag reflekterade över programmet och inte över länsstyrelsens hemsida.

Det nämndes i programmet också men jag orkar inte kolla på det igen.

Nämndes det verkligen att han inte skulle komma att gå ut med hundarna om han hade 2 istället för 11 att ta hand om? Det var det jag spekulerade över i mitt inlägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men i så fall får den väl flyttas på helt enkelt! :p Läste i tråden om grimma i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
2 911
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet