TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Oj vad många pensionärshundar som kommer att bli beslagtagna ----

Må så vara om det är så att de inte klarar av att hålla sina hundar på ett bra sätt. Om man inte orkar med den basala skötseln själv (tex. motion och pälsvård) måste man ju ombesörja det på något annat sätt. Tex. be en släkting hjälpa till eller leja ut det.

Att man blir gammal (eller att man är sjuk) är ingen ursäkt för undermålig djurhållning.

Precis vad jag tänkte. Eller sådana som skaffar hundar till sina ungar som tröttnar.

Det tycker jag verkligen man borde! Fy fan vissa hus och lägenheter som man besökt via hemtjänsten, stackars hundar:cry:

...ja och alla andra hundar som folk tycker " intemårbra" för att dom inte aktiveras med spår, sök, tremilapromenader etc etc ...

Är det bara jag som inte kan se avsnitten på TV4play?
Står att dem beklagar och att felet kan bero på att jag är utomlands (?!) eller att filmen inte är upplagd eller avpublicerad?
Den ska vara tillgänglig fr. 9/1-14 och +30dagar.

Vill ju se deeen :arghh:

...ja och alla andra hundar som folk tycker " intemårbra" för att dom inte aktiveras med spår, sök, tremilapromenader etc etc ...

Tror du på fullaste allvar att det är en risk? Att det finns lagstöd för att omhänderta hundar som inte går tremilapromenader?

Jag tycker det är mycket stor skillnad mellan det och hundar som parar sig okontrollerat (med risk för inavel), lever bland skit och sopor, aldrig promeneras, får dålig pälsvård (inte just detta fall dock) och dåligt med mat.

Tror du på fullaste allvar att det är en risk? Att det finns lagstöd för att omhänderta hundar som inte går tremilapromenader?

Jag tycker det är mycket stor skillnad mellan det och hundar som parar sig okontrollerat (med risk för inavel), lever bland skit och sopor, aldrig promeneras, får dålig pälsvård (inte just detta fall dock) och dåligt med mat.

han klarar säkert av en eller två hundar , men inte alla.

Jag ifrågasatte det hela till mina kollegor, som mest ryckte på axlarna och tycke som andra, det är ju synd om tanten/gubben. Är man den enda som tycker att det faktiskt är dåliga förhållanden, så börjar man ju fundera på om det är man själv som överdriver...

Ja det sa ju även personalen i programmet?

Men de ansåg att han inte skulle hinna få en dräglig miljö nog snart för att lämna en hund eller två. Finns ju inget som säger att han inte kan ta en hund när han hunnit städa upp och fått ordning på allt.

Den är inte det allra minsta rolig. Jobbig i format och personen bakom har redan tagit ställning till att djurskyddsinspektörerna i landet är Hin håles hantlangare. Brister stort i saklighet och vetenskaplighet.

:bow: Tack för det!
Min uppfattning är att personen bakom den bloggen är en rättshaverist som på något sätt kommit på kant med länssstyrelsen/djurskyddet.
Påfallande ofta kommer det upp nya blogginlägg om någon "oegentlighet", men om man tittar noga så handlar det om något som hände för flera år sedan. Allt för att blåsa nytt liv i elden, tydligen.

De kan inte tvinga dig att vara med. De måste ha ditt medgivande.

Och folk ställer upp? :eek:

Det förvånar mig ännu mer än att man gör underhållning av djur som far illa. Även om de förhoppningsvis mår bättre efter att inspektören varit där.

Det förvånar mig ännu mer än att man gör underhållning av djur som far illa. Även om de förhoppningsvis mår bättre efter att inspektören varit där.

Programiden är ju rätt gammal, har visats på bland annat animal planet etc.
Är det någon skillnad på detta program vs polisprogrammen som ofta visar misär?

Jag har ingen tv så jag förfasas utan att en aning om programideer eller andra varianter.

Att någon kommer hem till dig för att bedömma om du är lämplig djurägare är ett väldigt direkt maktutövande. Många känner sig väldigt små gentemot dessa myndigheter, och man blir inte större av att allt filmas för bästa sändningstid. Jag hoppas verkligen att de är tydliga med att får lov att säga nej till tv-medverkande. För själva besöket får du ju inte lov att neka till.

Den är inte det allra minsta rolig. Jobbig i format och personen bakom har redan tagit ställning till att djurskyddsinspektörerna i landet är Hin håles hantlangare. Brister stort i saklighet och vetenskaplighet.

Tycker du ja

det tror jag knappast dom får bestämma, t ex insider ..deras fall som var med var ju knappast med på att bli visade för hela landet

KL
Jag kan väl tycka att om en inspektör är rädd för hästar eller ormar eller vad det nu är så är ju inte den personen lämplig att utföra kontrollen på det djurslaget. Kan ju bli hur mycket fel som helst både i kontroll och bedömning. Så det borde ju ligga på arbetsledningen att se till så att en sådan person inte skickas ut på kontroller som personen troligen inte kan utföra.

Sedan kan jag tycka att det fel på fördelningen av samhällets resurser när man lägger så mycket tid och pengar på att omhänderta t ex hundarna i avsnittet eller hästmannens hästar och kokvinnans kor. Jag hade heller sett de resurserna hade lagts på att ge dessa människor hjälp att ta hand om djuren på ett bra sätt. En sorts hemtjänst för äldre med djur så att säga. Jag tror faktiskt att kostnaden för det hade varit lägre än vad det blir med omhändertagande m m. Men framför allt så tror jag att många inspektörer hade mått bättre, för jag tror inte att alla mår så bra av att behöva beröva en gammal människa sin sista livsglädje.
Kokvinnan som exempel där lät det ju som om det blev hennes död att man skulle ta korna. Är det ett värdigt slut för en gammal människa, att behöva dö med den ångesten i kropp och själ?

Värsta skit jag har sett!

Det befäster bara fördomarna mot djurskyddsinspektörer. De visar en otrolig inkompetens i många fall. Att bara komma på tanken att gå in till främmande hästar och ta av ett täcke utan att ens ha en grimma att hålla hästen i. Djurskyddsinspektör som klart uttrycker att hon är rädd för hästar och att hon inte tycker om hästar! Man är väl djurskyddsinspektör för att hjälpa djuren, eller? Då måste man ha kunskap om de djuren och den djurhållning man är satt att granska. Känns som att makten är det centrala...

Sedan undrar jag som t.ex gubben med alla hundarna - hade det inte gått att låta honom behålla en eller två hundar? Hundarna var ju sociala och trevliga och inte precis magra. Stackars gamle man!
Och vem betalar djurambulansen, det ryktas att han tjänar oerhörda pengar på sådana här ärenden. Och vem betalar de omhändertagna djurens uppehälle?

A

Håller verkligen inte med dig. Hon gick ju in till hästarna ändå och utförde sitt jobb, hur kan du då mena att hon inte vill djuren väl? Inspektörerna får utbildning om de flesta djurslag.

Det var inte ett dugg synd om mannen tycker jag. Han hade misskött sina hundar, inte ska han ha några djur. Han kan ju uppenbarligen inte ta hand om dem. Hur kan man försvara det?

Av det jag har sett verkar alla kompetenta nog.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men i så fall får den väl flyttas på helt enkelt! :p Läste i tråden om grimma i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
2 911
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet