TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

KL

Vid ett tillfälle i programmet nämndes det att mannen hade försökt bli av med hundarna men inte lyckats.
Jag tyckte inte heller att han verkade motsätta sig omhändertagandet även om han såg lite vissen ut. Kanske tyckte han själv att detta var för allas bästa?

Ibland når man ju en punkt när man känner att det är dags att avsluta något trots att man tycker om det......

Jag skulle bli topp tunnor rasande om djurinspektören hade ett tv-team med sig när de kom hit. Även om inget finns att anmärka på är man väldigt liten gentemot myndigheter, att tvingas vara med på tv dessutom skulle jag se som en enorm kränkning.

Precis. Jag blir oroad av att privata bolag får göra nöjesTV av myndighetsutövning.

Nämndes det verkligen att han inte skulle komma att gå ut med hundarna om han hade 2 istället för 11 att ta hand om? Det var det jag spekulerade över i mitt inlägg.

Jag svarade på ditt "Vi vet för övrigt inte ens om hundarna verkligen tillbringade all tid i hundgården.". Jag tror inte att man någonstans i programmet analyserade över hur han skulle ta hand om sina hundar annorlunda om de var 2 i stället för 11.

Att någon kommer hem till dig för att bedömma om du är lämplig djurägare är ett väldigt direkt maktutövande. Många känner sig väldigt små gentemot dessa myndigheter, och man blir inte större av att allt filmas för bästa sändningstid. Jag hoppas verkligen att de är tydliga med att får lov att säga nej till tv-medverkande. För själva besöket får du ju inte lov att neka till.

De bedömer om du följer djurskyddslagen, en av Sveriges lagar. Himla tur att man inte får neka till inspektion enligt min mening.

Jag svarade på ditt "Vi vet för övrigt inte ens om hundarna verkligen tillbringade all tid i hundgården.". Jag tror inte att man någonstans i programmet analyserade över hur han skulle ta hand om sina hundar annorlunda om de var 2 i stället för 11.

Och det var just det jag påpekade, att vi inte fick någon förklaring och att det kan ha varit av hänsyns till mannen.

KL
Jag kan väl tycka att om en inspektör är rädd för hästar eller ormar eller vad det nu är så är ju inte den personen lämplig att utföra kontrollen på det djurslaget. Kan ju bli hur mycket fel som helst både i kontroll och bedömning. Så det borde ju ligga på arbetsledningen att se till så att en sådan person inte skickas ut på kontroller som personen troligen inte kan utföra.

Sedan kan jag tycka att det fel på fördelningen av samhällets resurser när man lägger så mycket tid och pengar på att omhänderta t ex hundarna i avsnittet eller hästmannens hästar och kokvinnans kor. Jag hade heller sett de resurserna hade lagts på att ge dessa människor hjälp att ta hand om djuren på ett bra sätt. En sorts hemtjänst för äldre med djur så att säga. Jag tror faktiskt att kostnaden för det hade varit lägre än vad det blir med omhändertagande m m. Men framför allt så tror jag att många inspektörer hade mått bättre, för jag tror inte att alla mår så bra av att behöva beröva en gammal människa sin sista livsglädje.
Kokvinnan som exempel där lät det ju som om det blev hennes död att man skulle ta korna. Är det ett värdigt slut för en gammal människa, att behöva dö med den ångesten i kropp och själ?

Håller med dig fullt ut!

Fast om man tar mannen i senaste avsnittet t.ex. Ska man betala för någon som rastar, avmaskar, fodrar och sköter hundarna så blir det garanterat dyrare än om de bara tar hundarna. De sa ju att han inte klarade av att rasta hundarna.

Jag tror att de faktiskt oftast och hellre ser till att ägaren får chansen att bättra sig, precis som (tyvärr) hundhandlaren i avsnitt ett, än att de rakt av tar djuren.

Djuren tas ifall ägaren inte har möjlighet att sköta sina djur. Då blir det garanterat dyrare att fixa "hjälp" att ta hand om djuren. Att ha djur är ingen rättighet.

Mår människan dåligt är det någon annan instans som tar över ansvaret. Psyk, hemhjälp eller nåt liknande.

Nej de sa inget om han klarade att rasta hundarna, bara en pasus om att de inte fick komma ut ( tror snarast att det var anmälan som rörde det, osäkert om det stämde) däremot håller jag med om övrigt, jag tycker jag inte att det är lämpligt att samhället betalar för att hålla djur mer än i undantagsfall och då knappast hästa eller kor. Däremot så är det kinkigt att tvinga någon att ta bort sin älskar djur för att man inte kan bära hem mat eller ensam hålla efter buren/lådan eller lite extra städning. Tar det hemtjänsten 5 minuter extra att hjälpa med småsaker så är det väl värt det, de flesta har säkert något utanför mallen de behöver hjälp med.

Om samhället börjar ställa upp med att sköta stall, ladugård eller gå ut med hundar så börjar det gå,för långt. Likaså att sköta ett helt gäng smådjur i hemmet är att gå för långt. Skulle det gälla alla som vill ha kvar sina kossor, hundar eller hästar så lär det bli bra dyrt.

Då har jag väl inbillat mig, men jag tyckte mig höra att de sa att han inte orkar gå ut med hundarna mera.
'
Edit. Kollade igen, och inspektören säger att "han klarar inte av att gå ut med dom, det säger han själv." ) -8.10 i avsnittet

Senast ändrad:

Ja de 11, en viss skillnad mot en eller två. Han såg ut att vara väl kapabel att gå en promenad eller två om dagen, det klara många med rullator och rullstol.

KL

Hundar behöver mer än en 10 minuterspromenad då och då. Såg ut att vara jaktraser i samtliga hundar. De behöver motion. och stimulans. Sen kommer kloklippning, veterinärbesök mm till. Hundarna hade inte ens rent vatten, något av det mest enkla att fixa när det gäller skötsel och vård.

Exakt. Orkar man inte ge hundarna vatten så orkar man inte ha en enda hund.

Men givetvis är det synd om gubben, även om han verkade lättad. Han hade säkert jättedåligt samvete över att inte ha orkat sköta hundarna som han ville.

KL

Hundar behöver mer än en 10 minuterspromenad då och då. Såg ut att vara jaktraser i samtliga hundar. De behöver motion. och stimulans. Sen kommer kloklippning, veterinärbesök mm till. Hundarna hade inte ens rent vatten, något av det mest enkla att fixa när det gäller skötsel och vård.

Av det jag begrep så hade han aldrig hundar inomhus utan bara i hundgården.

Programmet spelades in under sommaren. Det går ju att föreställa sig hur tungarbetat det skulle blivit för honom när vintern kom. Plus att hundarna inte var pälsraser utan ganska korthåriga allihop. De bodde i stort sett under bar himmel, dygnet runt. Många hundar av aktiva raser instängda i en liten "hage". Det är inte OK.

Jag är glad att de togs omhand. Jag uppfattade att han också var nöjd med det.

Ja de 11, en viss skillnad mot en eller två. Han såg ut att vara väl kapabel att gå en promenad eller två om dagen, det klara många med rullator och rullstol.

Fysiskt skulle han säkert klara av att promenera.
Men frågan är om han har så mycket struktur på sitt liv att han fixar de rutinerna?

Och det var därför jag skrev i mitt ursprungliga inlägg att det kanske fanns faktorer de inte visade av hänsyn till mannen. Ingenstans har jag uttryckt att han absolut skulle få ha kvar några hundar och att han garanterat skulle klara av det. Han kanske hade totalt olämplig inomhusmiljö, demens mm som vi inte fick se.

Förlåt, jag missade visst det inlägget. Helt klart tog man säkert hänsyn till vissa faktorer.

KL

Håller med. Vi har ett par här i byn som har en hund. Ingen av dem kan gå ordentligt utan rollator. MEN - hunden de har är en pytteliten hund modell dammvippa som får gå i lagom promenadtempo när de är ute ändå och de är ute varje dag. Jag är facinerad över hur långt ägarna faktiskt går med sin hund, det är uppenbart att den får dem att komma ut och röra på sig. Hunden verkar inte heller vara någon ungdom och den verkar må alldeles utmärkt. Hade det däremot varit en större och mer aktiv ras så hade varken tempot eller mängden räckt till, så man får ju se till vad det är för hund också, precis som du skriver.

Fast om man tar mannen i senaste avsnittet t.ex. Ska man betala för någon som rastar, avmaskar, fodrar och sköter hundarna så blir det garanterat dyrare än om de bara tar hundarna. De sa ju att han inte klarade av att rasta hundarna.

Jag tror att de faktiskt oftast och hellre ser till att ägaren får chansen att bättra sig, precis som (tyvärr) hundhandlaren i avsnitt ett, än att de rakt av tar djuren.

Djuren tas ifall ägaren inte har möjlighet att sköta sina djur. Då blir det garanterat dyrare att fixa "hjälp" att ta hand om djuren. Att ha djur är ingen rättighet.

Mår människan dåligt är det någon annan instans som tar över ansvaret. Psyk, hemhjälp eller nåt liknande.

För mig så är livsglädje något som är viktigt, tydligen inte för dig! När jag närmar mig slutet skulle jag inte vilja bli av med det som kanske håller mig kvar.

Jag tycker tanken med hemhjälp för äldre djurägare är en lysande tanke, nej man behöver inte ha 11 st hundar men kanske en tex.

Jag säger tanken om det och jo jag anser att samhället kan bidra till det på det ena eller andra sättet vilket säker hade gjort att folk som blir äldre hade haft lite mer livskvalitet och på det viset ett värdigt avslut i livet.

Men det är väl inte så viktigt för många..

Jo det är sant, och jättejätteviktigt. Men det är kanske lite utopi? I en perfekt värld hade alla ensamstående fått hemhjälp som faktiskt hade tid att promenera, dricka kaffe, rasta hundar o.s.v. Tyvärr kostar det pengar, och såna pengar finns nog inte.

Om man inte betalar själv då förstås.

Det finns redan husdjurslösa åldringar som inte får nån hjälp alls. Inget sällskap, ingen som pratar med dem. Inget. De är för friska eller så har de inte råd att betala för tjänsterna. Så att börja rasta hundar åt andra åldringar ligger nog ganska långt från vad det finns resurser till idag. Tyvärr.

Och djurskyddsinspektörerna ser till djurens hälsa först och främst, för att det är deras jobb. Sen finns det andra instanser som ser till människans bästa. Om inte de kan hjälpa människan att ta hand om sina djur, och om inte djurskyddet heller kan göra det, så finns det inte så många alternativ, eller hur?

Självklart en utopi, men önskan hade funnits att det hade varit så. Tror att äldre hade mått så mycket bättre med sina djur omkring sig vilket man faktiskt också sett i utredningar om att ha tex en katt på ålderdomshem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men i så fall får den väl flyttas på helt enkelt! :p Läste i tråden om grimma i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
2 911
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar