Turkiet har öppnat gränserna mot EU

Jag tycker att det är vansinnigt att en sån här tråd finns på Buke, med det språket som används i trådstarten. För 10 år sedan gick de att hitta i någon vrå på Flashback och idag går det inte att öppna upp ett socialt media utan att ”dom” hånas på olika vis. Migration och integration är väldigt komplexa frågor, vem som bär ansvar för vad och vad som händer när ingen vill ta det. Jag är för en konstruktiv och ärlig diskussion där vi på bästa sätt hittar vägar framåt. Men det är människor och deras öden vi pratar om, som har flytt undan krig och sett sina anhöriga och vänner dö. Jag hade en chef för några år sedan som ärligt menade att det är bättre att några båtar får sjunka på medelhavet just nu. Nej integration är inte lätt, men den dagen vi hellre ser människor dö än att rubba lite på vår egen bekvämlighet så kommer jag stå på barrikaderna och skrika rakt ut, och det är nog hög tid för det snart.
Ja, normaliseringen (och hur snabbt det dessutom går) är verkligen skrämmande.
 
Jag hade en chef för några år sedan som ärligt menade att det är bättre att några båtar får sjunka på medelhavet just nu.

Jag minns för övrigt den här situationen väldigt väl. Det var på en konferens efter några glas vin och jag hamnade i diskussion med vår VD och vårt systerbolags VD. Inga gamla gubbar utan män kring 40. Jag tappade verkligen fattningen och fick ur mig ”Hur fan kan du ens säga så?!” innan jag stormade ut, och jag minns så väl att JAG kände mig som en överdrivet idealistiskt naiv ung kvinna. En sån där som inte vill se sanningen i vitögat utan bara fluffar på om människovärde. Så kände jag mig, på grund av att jag blev upprörd när två rika vita män just kläckt ur sig att de hellre ser folk dö än att kompromissa med vår ekonomiska välfärd. Så ja, normaliseringen påverkar oss alla och jag uppmanar alla att VAKNA UPP från den. Det går att vara konstruktiv kring, och även kritisk emot hur integration och migration hanterats de senaste åren utan att vara rasist. Det går att ”öppna våra hjärtan” utan att vara naiv. Så liksom, lyft debatten lite pleeeease.
 
@Voeux jag håller med och jag blir lättad och känner stort hopp om mänskligheten varje gång folk säger emot och dessutom är väldigt kunniga och insatta . Jag själv kan inte låta det stå emotsagt när sånt här förekommer på sociala media och i vardagen. Jag tror det är SÅ viktigt att inte bara ”inte orka” även om det är så man inte sällan känner .
 
Lägger till mitt inlägg :
Tyvärr tror jag inte det är viktigt i det att personer som tänker och tycker x skulle ta till sig eller ändra åsikt. MEN -viktigt i det att det syns att majoriteten ändå har en humanare syn på världen som helhet och insikten att det som idag är ”vi” är viktigt istället för att några andra är ”dem”.
 
@Voeux jag håller med och jag blir lättad och känner stort hopp om mänskligheten varje gång folk säger emot och dessutom är väldigt kunniga och insatta . Jag själv kan inte låta det stå emotsagt när sånt här förekommer på sociala media och i vardagen. Jag tror det är SÅ viktigt att inte bara ”inte orka” även om det är så man inte sällan känner .

Jag håller helt med. Ju fler som säger ifrån ju obekvämare blir det att ha dessa åsikter och det är precis så det ska vara, det ska vara obekvämt. Då kanske de biter sig i tungan nästa gång eller önskvärt kanske till och med funderar på om det fanns en anledning till att någon bet ifrån.

Det här var inte lång tid efter att bilderna på 3-årige Aylan Kurdi som spolats upp på stranden spridits i media. Hur kan någon ens stå bakom detta. Alltså, hur kan man ens? Barn och älskande par har tappat greppen om varandra i strömmen efter sjunkande båtar, och vi låter detta ske. Vissa hånar. Jag saknar ord.
 
Jag håller helt med. Ju fler som säger ifrån ju obekvämare blir det att ha dessa åsikter och det är precis så det ska vara, det ska vara obekvämt. Då kanske de biter sig i tungan nästa gång eller önskvärt kanske till och med funderar på om det fanns en anledning till att någon bet ifrån.

Det här var inte lång tid efter att bilderna på 3-årige Aylan Kurdi som spolats upp på stranden spridits i media. Hur kan någon ens stå bakom detta. Alltså, hur kan man ens? Barn och älskande par har tappat greppen om varandra i strömmen efter sjunkande båtar, och vi låter detta ske. Vissa hånar. Jag saknar ord.

Jag också 😥 Och ännu mer skrämmande att folk med egna små barn och familjer osv, inte kan sätta sig in i hur det skulle vara 😥

För den som inte redan känner till den /sett den och vill se ett ”omvänt perspektiv så är ett tips att se Jimmie .

https://www.google.se/search?q=jimmie+film&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari
 
Problemet är väl mer att det finns vissa partier som spelar på andras rädsla och pekar ut andra i samhället som problem. De bara pekar och skriker utan att komma med något konstruktivt alls.
Vad har du för konstruktiv lösning på de problem som märks? Eller har du åsikten att det inte finns några problem?
 
Jag tvivlar på att den här tråden - heller - kommer att landa i konsensus, eller ens en meningsfull diskussion, kring flyktingpolitiken i sig. Så den biten hoppar jag över, men tycker att frågan om Turkiets relation till EU är intressant.
Ett land med 80 miljoner invånare, som har bönat och bett i femton år om att få vara med i EU och sedan, när medlemskapet inte beviljats fort nog pga detaljer som yttrandefrihet, pressfrihet, rättssäkerhet etc istället hotat(!) med att liera sig starkare åt syd och sydöst. Ett land som EU i någon mån är beroende av apropå just flyktingströmmen, men på goda grunder vill hålla på armlängds avstånd. Hur bör Turkiet behandlas av EU?
Turkiet kan få bli medlemmar så fort de uppfyller EUs krav på medlemsskap, dvs demokrati, rättssäkerhet, religionsfrihet och jämlikhet. I dagsläget ser det inte ut att bli under min livstod.
 
det mest rättvisa är väl då att eu placerar ut flyktingarna jämt fördelat i ALLA Eu länder. Varför ska Tyskland, Frankrike och Sverige ta emot många medan Litauen, Ungern och Slovakien knappt några?
En anledning är förstås att flyktingarna själva mycket hellre vill till Sverige, Tyskland och Frankrike, än till forna östländer.
 
Om man vill utesluta vissa av de som lever i ett land ur välfärdssystemet kommer de istället att dras till samhällets skuggsystem. Jag tror att om man skapar ett samhälle med ett tydligt vi och dom, vi som är inkluderade och dom som inte är det, kommer leda till ett samhälle med mycket större samhällsklyftor och skenande kriminalitet.

Vad ska man göra om man bor i ett land som drabbas av krig? Ska man stanna kvar och låta sig bli dödad eftersom resten av världen tycker att det är för dyrt att skydda en?

Jag undrar om den som blir provocerad av flyktingar som visar glädje har träffat människor som tvingats fly och hört vad de tvingats gå igenom? Själv harjag träffat många i mitt arbete som socialsekreterare och tagit del av många historier där den ena är värre än den andra.
 
Orkar inte bemöta folk som slänger ur sig att man är rasist så fort man INTE vill ha hit fler flyktingar.
Bara för att det råder skit och död och misär världen över så betyder det inte att lilla Sverige ska behöva ta hand om allt och alla. Då kommer vi gå under som land.

Ni som tvivlade, nu har satans sändebud Erdogan bekräftat att man har öppnat gränserna. https://omni.se/erdogan-bekraftar-t...97ZZfn9W1hKKG891npGcjMJlXg-ChpAybbrXSody5HhWQ
 
Om man vill utesluta vissa av de som lever i ett land ur välfärdssystemet kommer de istället att dras till samhällets skuggsystem. Jag tror att om man skapar ett samhälle med ett tydligt vi och dom, vi som är inkluderade och dom som inte är det, kommer leda till ett samhälle med mycket större samhällsklyftor och skenande kriminalitet.

Vad ska man göra om man bor i ett land som drabbas av krig? Ska man stanna kvar och låta sig bli dödad eftersom resten av världen tycker att det är för dyrt att skydda en?

Jag undrar om den som blir provocerad av flyktingar som visar glädje har träffat människor som tvingats fly och hört vad de tvingats gå igenom? Själv harjag träffat många i mitt arbete som socialsekreterare och tagit del av många historier där den ena är värre än den andra.
Alla kan inte fly bara för att det är krig, vem ska då försvara landet? Skulle du fly Sverige ifall det blev krig här? Varför flyr alltid främst unga män? Vart tog barn och kvinnor och äldre vägen? Hur vet vi vad det är för folk som kommer hit? Folk utan pass och id-handling kan lika gärna vara krigsbrottslingar, mördare och annat avskum som vi välkomnar med öppna armar och det är jag väldigt säker på att ALLT FÖR många av dom så kallade "flyktingarna" är.
Sverige kan heller inte ta hand om allt och alla.
 
Orkar inte bemöta folk som slänger ur sig att man är rasist så fort man INTE vill ha hit fler flyktingar.
Bara för att det råder skit och död och misär världen över så betyder det inte att lilla Sverige ska behöva ta hand om allt och alla. Då kommer vi gå under som land.

Ni som tvivlade, nu har satans sändebud Erdogan bekräftat att man har öppnat gränserna. https://omni.se/erdogan-bekraftar-t...97ZZfn9W1hKKG891npGcjMJlXg-ChpAybbrXSody5HhWQ
Alltså, det beror ju på hur man skriver det också. Reaktionerna här är ju ett facit hur det har uppfattats.
 
Alla kan inte fly bara för att det är krig, vem ska då försvara landet? Skulle du fly Sverige ifall det blev krig här? Varför flyr alltid främst unga män? Vart tog barn och kvinnor och äldre vägen? Hur vet vi vad det är för folk som kommer hit? Folk utan pass och id-handling kan lika gärna vara krigsbrottslingar, mördare och annat avskum som vi välkomnar med öppna armar och det är jag väldigt säker på att ALLT FÖR många av dom så kallade "flyktingarna" är.
Sverige kan heller inte ta hand om allt och alla.
Öm det blir krig i Sverige är jag den första att säga att jag inte vill skicka min son ut i krig. Det borde du också vara om du är en god mor. Jag möter föräldrar till barn som är tvungna att leva i konflikt ofta då jag jobbar med projekt i Israel och Palestina. Det är ytterst få föräldrar som resonerar som du när deras barn väl är vid vapentjänst i konfliktområden. Många är skiträdda att deras barn ska dödas och hade hoppas på andra möjligheter. Om det blir krig här hoppas jag verkligen att jag kan skicka iväg sonen så han slipper kriga. Så nationalistisk är jag inte att inte hans säkerhet går först.

Sedan är det som vanligt så mycket skit i dina inlägg som folk besvarat massor av gånger genom åren så det går inte att besvara för du tar inte till det i alla fall men två saker är säkert: a) Sverige tar inte hand om.allt och alla. Finns länk längre upp och enligt fn är vi rätt långt ner så sluta kom med skit. 2) unga män är nog de som framförallt kommer in på arbetsmarknaden. Kvinnor och barn hamnar utanför. Ett svenskfött barn har kostat många miljoner innan de börjar generera pengar till samhället. Många av de ensamkommande som kom 2015 började generera pengar två år efter att de kom genom sommarjobb inom t.ex vården.

Du kanske inte är rasist. Men efter flera trådar här genom åren har du definitivt visat en genomvidrig syn på människor. Oftast baserad på fördomar och rädsla.
 
Det blir alltid ställt svart mot vitt att antingen så dör man i krig eller så är man i Sverige för bidrag och välfärd. I Turkiet råder inte krig och man riskerar därmed inte död från direkt krigsföring alltså är inte anledningen till att man vill vidare från Turkiet krig.

Vad är då anledningen? I Turkiet lever de flesta flyktingarna antingen i flyktingläger eller helt enkelt på gatan. Om alternativet då är eget boende eller åtminstone "flyktingförläggning" och möjligheten till en framtid i ett välställt och tryggt land ja då skulle nog de flesta försöka uppnå det istället för liv i ett flyktingläger eller på gatan i ett annat främmande land.

Frågan blir då vilken nivå av "välfärd" och säkerhet dessa flyktingar då ska anses ha rätt till för krig och direkt livsfara har man lämnat bakom sig. Man befinner sig dock i ett läge utan direkt framtid eller välmående där best case scenario är att kriget hemma tar slut om ett, fem, tio år och man kan återvända. Återvända till vad och med vilka tillgångar?

Jag tror mycket av motsättningarna och polariseringen beror på att man väljer en sida, antingen att flyktingarna riskerar ond bråd krigsdöd (vilket man inte gör i Turkiet) eller att man bara kommer till Sverige för att snylta på välfärd (vilket inte är avsikten).
 
Öm det blir krig i Sverige är jag den första att säga att jag inte vill skicka min son ut i krig. Det borde du också vara om du är en god mor. Jag möter föräldrar till barn som är tvungna att leva i konflikt ofta då jag jobbar med projekt i Israel och Palestina. Det är ytterst få föräldrar som resonerar som du när deras barn väl är vid vapentjänst i konfliktområden. Många är skiträdda att deras barn ska dödas och hade hoppas på andra möjligheter. Om det blir krig här hoppas jag verkligen att jag kan skicka iväg sonen så han slipper kriga. Så nationalistisk är jag inte att inte hans säkerhet går först.

Sedan är det som vanligt så mycket skit i dina inlägg som folk besvarat massor av gånger genom åren så det går inte att besvara för du tar inte till det i alla fall men två saker är säkert: a) Sverige tar inte hand om.allt och alla. Finns länk längre upp och enligt fn är vi rätt långt ner så sluta kom med skit. 2) unga män är nog de som framförallt kommer in på arbetsmarknaden. Kvinnor och barn hamnar utanför. Ett svenskfött barn har kostat många miljoner innan de börjar generera pengar till samhället. Många av de ensamkommande som kom 2015 började generera pengar två år efter att de kom genom sommarjobb inom t.ex vården.

Du kanske inte är rasist. Men efter flera trådar här genom åren har du definitivt visat en genomvidrig syn på människor. Oftast baserad på fördomar och rädsla.
Och du har alltid haft en översittarattityd genom åren så man blir alldeles illamående av att läsa dina uppläxningar.
Det finns 195 länder i världen och lilla Sverige tog in 134240 flyktingar år 2015, så det är verkligen en hel del med tanke på att många andra EU-länder knappt tog emot några alls.
 
Och du har alltid haft en översittarattityd genom åren så man blir alldeles illamående av att läsa dina uppläxningar.
Det finns 195 länder i världen och lilla Sverige tog in 134240 flyktingar år 2015, så det är verkligen en hel del med tanke på att många andra EU-länder knappt tog emot några alls.
Sverige ligger på 24 plats. De flesta flyktingar flyr till sina grannländer fortfarande. Ja. Du brukar tycka det när folk hänvisar till källor med fakta. Hade du gärna skickat ut din son i krig? Ja du brukat tycka det om folk som skickar med vettiga källor i påståendena.
 
Alla kan inte fly bara för att det är krig, vem ska då försvara landet? Skulle du fly Sverige ifall det blev krig här? Varför flyr alltid främst unga män? Vart tog barn och kvinnor och äldre vägen? Hur vet vi vad det är för folk som kommer hit? Folk utan pass och id-handling kan lika gärna vara krigsbrottslingar, mördare och annat avskum som vi välkomnar med öppna armar och det är jag väldigt säker på att ALLT FÖR många av dom så kallade "flyktingarna" är.
Sverige kan heller inte ta hand om allt och alla.

Hur ska jag försvara landet när de bombar min stad? Hytta med näven och säga fy? Nej jag tänker ta min familj till säkerhet vad det än kostar. Sen kommer jag väl möta folk som antar att jag är mer mördare än gemene man pga mitt ursprung. Jag kommer få svårt att finna en gemenskap, ett jobb, en identitet i det landet jag flyr till vilket gör att inte-rasist-men-människor kommer "kolla, vad sa vi! dem är inte som oss utan de funkar inte här" vilket kommer öka min misstro mot dem. Jag kommer inte känna någon solidaritet eftersom klyftorna ökar och mitt liv inte anses vara värt liksom mycket som norm-invånaren och jag får inget jobb pga fördomar och jag fyller då en fördom om att sådana som jag "bara går på bidrag". Detta kommer spä på andras misstro mot mig vilket gör att jag distanseras mot dem. Och så pågår det tills vi dragit hela vårt samhälle ner i träsket.

Alltså, när man drar till med rasistisk retorik som syns i denna tråd och sen undrar varför samhället ser ut som det gör blir man uppgiven. Självuppfyllande profetia och till sist står dessa och ropar "kolla, vi sa ju det!" precis som att NÅGON vunnit på detta till syvende och sist.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp