Turkiet har öppnat gränserna mot EU

Alla kan inte fly bara för att det är krig, vem ska då försvara landet? [...]
Sverige kan heller inte ta hand om allt och alla.

"Bara för att det är krig"? Krig är väl ändå en av det mest fruktansvärda som kan hända människor? Detta även för den som kanske inte lever i själva krigszonen, men i ett land som är drabbat. Om vi relaterar till hur många idag känner oro över Corona (för att ta ett aktuellt exempel) så är de risker för allvarlig skada på människor och egendom inte ens en bråkdel av den som vi skulle stå inför om landet drabbades av krig. Då, när främmande makt går in och når den civilbefolkning som stannat kvar (av vilken anledning det än må vara), sätts ofta lagar ur spel. Ett människoliv är under vissa omständigheter värt ytterst lite. Mord, våldtäkt och plundring går i krigets spår. Under ockupation kan läget stabiliseras, men livet under en ockuperande makt lär inte vara byggt på trygghet direkt. Ser vi till de exempel vi har nära, Norge och Danmark under andra världskriget, tillkom även det sönderslitande i att inte kunna lita på någon. Vilken sida står grannen på? Sådana sår tar decennier för ett samhälle att läka.

Min mamma kom hit som vad vi idag kallar ensamkommande flyktingbarn under andra världskriget. Hon var bara fyra år, men märktes för livet av vissa upplevelser. En av dem var någon form av firande i ett skyddsrum under ett bombanfall. En annan var det livslånga utanförskapet, att ha skickats bort (vilket hennes mamma trodde var det bästa för barnen, pappan var ute i kriget och kunde inte göra så mycket åt det). Då och nu skapar krig trasiga människor. Det är verkligen inte "bara".
 
"Bara för att det är krig"? Krig är väl ändå en av det mest fruktansvärda som kan hända människor? Detta även för den som kanske inte lever i själva krigszonen, men i ett land som är drabbat. Om vi relaterar till hur många idag känner oro över Corona (för att ta ett aktuellt exempel) så är de risker för allvarlig skada på människor och egendom inte ens en bråkdel av den som vi skulle stå inför om landet drabbades av krig. Då, när främmande makt går in och når den civilbefolkning som stannat kvar (av vilken anledning det än må vara), sätts ofta lagar ur spel. Ett människoliv är under vissa omständigheter värt ytterst lite. Mord, våldtäkt och plundring går i krigets spår. Under ockupation kan läget stabiliseras, men livet under en ockuperande makt lär inte vara byggt på trygghet direkt. Ser vi till de exempel vi har nära, Norge och Danmark under andra världskriget, tillkom även det sönderslitande i att inte kunna lita på någon. Vilken sida står grannen på? Sådana sår tar decennier för ett samhälle att läka.

Min mamma kom hit som vad vi idag kallar ensamkommande flyktingbarn under andra världskriget. Hon var bara fyra år, men märktes för livet av vissa upplevelser. En av dem var någon form av firande i ett skyddsrum under ett bombanfall. En annan var det livslånga utanförskapet, att ha skickats bort (vilket hennes mamma trodde var det bästa för barnen, pappan var ute i kriget och kunde inte göra så mycket åt det). Då och nu skapar krig trasiga människor. Det är verkligen inte "bara".
Sedan skall man inte glömma all PTSD som även soldater m.m. får av kriget de kämpat i som märks när de kommer tillbaka till vardagen. Även om det inte ens är krig i deras hemland. Så som du säger krig är inget "bara". Krig medför otroligt mycket följd för många människor runt om i världen.
 
Sedan skall man inte glömma all PTSD som även soldater m.m. får av kriget de kämpat i som märks när de kommer tillbaka till vardagen. Även om det inte ens är krig i deras hemland. Så som du säger krig är inget "bara". Krig medför otroligt mycket följd för många människor runt om i världen.

Jag tror att västvärlden är så distanserade från krig att de fortfarande uppfattar det som t.ex. slaget vid Lutzen eller något. Krig idag är inte "vi ställer oss på ett fält med soldater, last man standing får Skåne genom ett handslag efteråt". Utan det är att ligga i en sjukhussäng och bli bortsprängd av en luftvärnsrobot av en människa som siktat på "en byggnad av värde" genom en skärm utan att ens vara i närheten av dig.
 
Sedan skall man inte glömma all PTSD som även soldater m.m. får av kriget de kämpat i som märks när de kommer tillbaka till vardagen. Även om det inte ens är krig i deras hemland. Så som du säger krig är inget "bara". Krig medför otroligt mycket följd för många människor runt om i världen.
Nej, jag håller med. Jag tog bort en mening i mitt ursprungliga inlägg om just det. Om hur många allierade soldater (som alltså var vinnare och i många av de fall jag stött på benämnda som "hjältar") varit otroligt ovilliga att tala om sina upplevelser. För att de helt enkelt inte klarat av det.

@EZMK - inte västvärlden som helhet tror jag. Jag upplever att spåren efter framför allt Andra världskriget sitter djupt på många ställen. Men definitivt Sverige.
 
Alla kan inte fly bara för att det är krig, vem ska då försvara landet? Skulle du fly Sverige ifall det blev krig här? Varför flyr alltid främst unga män? Vart tog barn och kvinnor och äldre vägen? Hur vet vi vad det är för folk som kommer hit? Folk utan pass och id-handling kan lika gärna vara krigsbrottslingar, mördare och annat avskum som vi välkomnar med öppna armar och det är jag väldigt säker på att ALLT FÖR många av dom så kallade "flyktingarna" är.
Sverige kan heller inte ta hand om allt och alla.
Jag skulle absolut fly om det blev krig och städer bombades, ja.
Jag har heller inte som vana att tro det värsta om människor jag nyss träffat eller utgå från att de är brottslingar för att de är fldda i ett annat land.
 
Orkar inte bemöta folk som slänger ur sig att man är rasist så fort man INTE vill ha hit fler flyktingar.
Bara för att det råder skit och död och misär världen över så betyder det inte att lilla Sverige ska behöva ta hand om allt och alla. Då kommer vi gå under som land.

Ni som tvivlade, nu har satans sändebud Erdogan bekräftat att man har öppnat gränserna. https://omni.se/erdogan-bekraftar-t...97ZZfn9W1hKKG891npGcjMJlXg-ChpAybbrXSody5HhWQ
Du har blivit ifrågasatt, men ingen i tråden har ens kallat dig rasist vad jag kan se.
 
@Sporthorse din trådstart uttryckte stort förakt och noll empati för flyktingarna, och du utrycker både förakt, misstro och en del annat i ditt senaste svar.

Konkreta frågor:
Om Sverige blev försatt i krig:
*Skulle du skicka ut ditt då äldre barn att strida?
*Skulle du vilja att ditt lilla lilla barn som du har i dagsläget, levde med fallande bomber, rasande hus, skottlossning och folk som blir ihjälskjutna framför ögonen i vardagen?
*Skulle du vilja riskera att du och/eller ev partner, eller ni bägge dog, och det lilla lilla barnet riskerade att bli kvar ?

*Skulle du känna att ett liv på flykt vore humant när du stängs in i flyktingläger eller bemöts av dodsfara när du försöker desperat korsa en gräns?

Ang din inställning att ”varför är det mest vuxna män som kommer” : Folk från andra länder är lika intelligenta och pålästa som övriga människor världen runt. De vet att det är svårt att få asyl och uppehållstillstånd, och att få stanna. Däremot finns det en chans att OM det lyckas, att man då även kan ha möjlighet att få hit sin familj.
Så i många fall när man står där i extrema lägen och har att välja på att endera ”kliva iväg före” och att släpa med sig sina små små barn i gummiflotte över havet, eller på lång vandring över gränser som inkluderar minfält osv, så kan man välja det första.

Ang resten av din oerhörda skräck för att det är terrorister, mördare och galningar som ”fritt släpps in” osv så orkar jag knappt bemöta det ens, det blir så absurt i sammanhanget.

Du som skrev om att flyktingarna flinar glatt” : Jag hoppas att du tittar på de flertalet inslag från hur det ser ut vid turkiska/grekiska gränsen just nu, med tårgas, våld, desperata människor och gråtande, livrädda små, små barn.
 
Senast ändrad:
En anledning är förstås att flyktingarna själva mycket hellre vill till Sverige, Tyskland och Frankrike, än till forna östländer.
Skulle du själv vilja komma till de länderna, när andra alternativ finns?
Här finns bättre möjligheter att skapa sig en bra framtid för sig själv, och sin familj.
 
Det blir alltid ställt svart mot vitt att antingen så dör man i krig eller så är man i Sverige för bidrag och välfärd. I Turkiet råder inte krig och man riskerar därmed inte död från direkt krigsföring alltså är inte anledningen till att man vill vidare från Turkiet krig.

Vad är då anledningen? I Turkiet lever de flesta flyktingarna antingen i flyktingläger eller helt enkelt på gatan. Om alternativet då är eget boende eller åtminstone "flyktingförläggning" och möjligheten till en framtid i ett välställt och tryggt land ja då skulle nog de flesta försöka uppnå det istället för liv i ett flyktingläger eller på gatan i ett annat främmande land.

Frågan blir då vilken nivå av "välfärd" och säkerhet dessa flyktingar då ska anses ha rätt till för krig och direkt livsfara har man lämnat bakom sig. Man befinner sig dock i ett läge utan direkt framtid eller välmående där best case scenario är att kriget hemma tar slut om ett, fem, tio år och man kan återvända. Återvända till vad och med vilka tillgångar?

Jag tror mycket av motsättningarna och polariseringen beror på att man väljer en sida, antingen att flyktingarna riskerar ond bråd krigsdöd (vilket man inte gör i Turkiet) eller att man bara kommer till Sverige för att snylta på välfärd (vilket inte är avsikten).

Vilken nivå av välfärd ska de har rätt till? Vad sägs om samma nivå som alla andra. Är det i din mening tillräckligt bra att förvaras i flyktingläger eller bo på gatan, bara de slipper krig?

Varför ska inte flyktingar likt alla andra ha rätt att söka en bättre framtid? Söka mer än mat och tak över huvudet (vilket de på gatan inte har)? Utbildning, arbete, familj... ett gott liv. Varför ska inte flyktingar ha rätt att söka det?

Att sitta i förvaring i väntan på att återvända när kriget är slut kan inte vara målet med att ta emot flyktingar. Krig kan hålla på i decennier. Vad gör det med människor att inte kunna leva en för dem meningsfull tillvaro? Djur på djurparker har det bättre än så...
 
Alltså. Jag vet inte ens vad jag ska säga om tråden. Det är beklagligt att det blivit så normativt med dessa åsikter att man inte drar sig för att starta liknande trådar och bajsa ur sig sådana här grejer på ett hyfsat välstädat forum...

Eftersom ett par av de som skrivit här är ytterst rädda för coronaviruset och till och med avstyrt resor för att deras barn inte ska drabbas av det är det väl inte en alltför kvalificerad gissning att OM det skulle bli krig är dessa de första föräldrar som skulle fly med sina barn, att därför bara tro att föräldrar i andra länder vill att deras söner ska strida är helt jävla befängt på alla sätt och vis. Det handlar inte ens om tankevurpor, det handlar om att inte kunna använda hjärnan alls. Beklagligt var ordet.
 
Vilken nivå av välfärd ska de har rätt till? Vad sägs om samma nivå som alla andra. Är det i din mening tillräckligt bra att förvaras i flyktingläger eller bo på gatan, bara de slipper krig?

Varför ska inte flyktingar likt alla andra ha rätt att söka en bättre framtid? Söka mer än mat och tak över huvudet (vilket de på gatan inte har)? Utbildning, arbete, familj... ett gott liv. Varför ska inte flyktingar ha rätt att söka det?

Att sitta i förvaring i väntan på att återvända när kriget är slut kan inte vara målet med att ta emot flyktingar. Krig kan hålla på i decennier. Vad gör det med människor att inte kunna leva en för dem meningsfull tillvaro? Djur på djurparker har det bättre än så...
Vad innebär alla andra? För alla har inte rätt till välfärd, det är ett antal miljarder som lever i fattigdom som inte har rätt till välfärd.

Jag har inte sagt något om vilken rätt man kan förväntas ha rätt för det är en extremt svår fråga för mig att komma till ett rimligt svar angående. Självklart har alla rätt att söka en bättre framtid och jag skulle göra samma sak men det är inte samma sak som att man kan förväntas få det. Om man inte var flykting utan helt enkelt kom från ett väldigt fattigt land så har man inte rätt till asyl eller att få stanna i Sverige. Är det krig i ens land men man kommer via Turkiet där man har kunnat stanna och leva ett fattigt liv utan framtid i paritet med folk som inte har krig utan bara är extremt fattiga, då har man rätt. Detta är också en nivå av orättvisa.

Det är som Rosling sade, hade vi velat hjälpa säkert på riktigt så hade vi inte haft visumkrav utan helt enkelt flygit in folk, nu vill vi mest hjälpa på papper så folk får ta sig hit via farliga gummibåtar och långa vandringar.
 
Vad innebär alla andra? För alla har inte rätt till välfärd, det är ett antal miljarder som lever i fattigdom som inte har rätt till välfärd.

Jag har inte sagt något om vilken rätt man kan förväntas ha rätt för det är en extremt svår fråga för mig att komma till ett rimligt svar angående. Självklart har alla rätt att söka en bättre framtid och jag skulle göra samma sak men det är inte samma sak som att man kan förväntas få det. Om man inte var flykting utan helt enkelt kom från ett väldigt fattigt land så har man inte rätt till asyl eller att få stanna i Sverige. Är det krig i ens land men man kommer via Turkiet där man har kunnat stanna och leva ett fattigt liv utan framtid i paritet med folk som inte har krig utan bara är extremt fattiga, då har man rätt. Detta är också en nivå av orättvisa.

Det är som Rosling sade, hade vi velat hjälpa säkert på riktigt så hade vi inte haft visumkrav utan helt enkelt flygit in folk, nu vill vi mest hjälpa på papper så folk får ta sig hit via farliga gummibåtar och långa vandringar.

Alla andra betyder just alla andra. Att sedan inte alla har den välfärd de borde vet jag och då har de rätt att söka en bättre tillvaro någon annanstans.

Vilka är det som förväntar sig få välfärd? Mig veterligen så kämpar flyktingar för att skaffa sig ett bättre liv. De sitter inte på arslet och förväntar sig att någon ska ge dem något.

Jag tycker också att vi borde hjälpa människor att komma till Europa på säkra sätt. Jag tycker att det borde finnas möjlighet att söka asyl redan innan de satt sig i en trasig båt på Medelhavet.

Jag tycker inte att vi ska vara nöjda med att förvara människor i väntan på krigets slut och jag tycker inte att vi ska vara nöjda med att flyktingar lever på gatan. Det är ovärdigt och inhumant. Utöver den mänskliga aspekten är det inte särskilt ekonomiskt att bara förvara människor eller låta dem leva på gatan heller då de ju måste livnära sig på något sätt, kanske inte lagligt alla gånger.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp