Turkiet har öppnat gränserna mot EU

Nu har turkarna öppnat sina gränser mot EU och glada flyktingar och migraner flinar glatt mot kameran på nyheterna.
Samtidigt fortsätter turkarna att bomba i Syrien. Det här känns ju verkligen bra.
Turkarnas dårskap har inga gränser.
Der är nog dags för Sverige att ändra om i reglerna för vilka som har rätt till pension och gratis vård med mera. Jag tycker inte att någon som precis flyttat in i landet från ett annat land och aldrig betalar skatt här ska ha rätt till varesig pension eller skattefinansierad sjukvård, bidrag osv.
Tankar?
Jag tycker det är otänkbart att vägra ge vård till folk i Sverige, oavsett hur länge de varit här eller hur mycket de tjänar.
 
Tycker du att samma sak gäller för mig? Jag är precis en sådan där invandrare som bor i ett land som jag inte är medborgare i men där jag likväl kan gå till läkaren gratis, få medicin gratis, få hjälp med pensionssparande, få socialbidrag, och en massa andra förmåner för att maximera möjligheterna för mig att bygga mig ett bra, tryggt, hederligt liv här. Trots att jag inte är medborgare, och trots att jag bara betalat skatt under knappt hälften av de 8 år jag bott här. Är det också fel?
I ditt exempel så betalar du ju skatt nu, jag antar att du antingen var minderårig de första 4 åren eller att det var den tid det tog för dig att lära dig språket och få ett arbete. Men för övrigt och i princip håller jag faktiskt med @Sporthorse om att betalar man inte skatt och är medborgare så bör man inte få ta del av övriga fördelar.
 
Jag tycker det är otänkbart att vägra ge vård till folk i Sverige, oavsett hur länge de varit här eller hur mycket de tjänar.
Vård får man väl om man betalar för den? Dvs genom att btala skatt eller betala ur egen ficka ifall man aldrig betalat skatt. Ingenting är gratis
 
det mest rättvisa är väl då att eu placerar ut flyktingarna jämt fördelat i ALLA Eu länder. Varför ska Tyskland, Frankrike och Sverige ta emot många medan Litauen, Ungern och Slovakien knappt några?
De som beviljat flest asylansökningar per 10 000 invånare förra året var ju Schweiz.
 
Vård får man väl om man betalar för den? Dvs genom att btala skatt eller betala ur egen ficka ifall man aldrig betalat skatt. Ingenting är gratis
Nej. Jag har både barn (minderåriga) och vänner (långtidssjukskrivna etc) som inte betalar skatt och som får (i princip) gratis vård. Jag har heller aldrig behövt visa upp nån deklaration när jag sökt vård. Såklart.
 
Vad tror du händer nu när flyktingarna redan är satta i utanförskap från förra föyktingströmmen? När tom arbetsförmedlingen diskriminerar invandrare? Så har erdogan öppnat gränserna för att släppa in ÄNNU fler flyktingar från en stor flyktingström på ett redan överbelastat EU. Alltså det kommer knappast göra folk mer öppna.
Men du svarar inte på min fråga.
 
Nu har turkarna öppnat sina gränser mot EU och glada flyktingar och migraner flinar glatt mot kameran på nyheterna.
Samtidigt fortsätter turkarna att bomba i Syrien. Det här känns ju verkligen bra.
Turkarnas dårskap har inga gränser.
Der är nog dags för Sverige att ändra om i reglerna för vilka som har rätt till pension och gratis vård med mera. Jag tycker inte att någon som precis flyttat in i landet från ett annat land och aldrig betalar skatt här ska ha rätt till varesig pension eller skattefinansierad sjukvård, bidrag osv.
Tankar?
Hur tycker du de som kommit och kommer hit ska komma in i samhället då? De ska inte ha rätt till bidrag eller sjukvård. Vad ska de leva på? Har de rätt till utbildning? Hur ska de kunna börja försörja sig själva?
 
Vad tror du händer nu när flyktingarna redan är satta i utanförskap från förra föyktingströmmen? När tom arbetsförmedlingen diskriminerar invandrare? Så har erdogan öppnat gränserna för att släppa in ÄNNU fler flyktingar från en stor flyktingström på ett redan överbelastat EU. Alltså det kommer knappast göra folk mer öppna.
Vad gör du själv för öppenhet? För integration?
 
Ja det tycker jag faktiskt 😄 ifs så arbetar du i Sverige sedan fler år så då betalar du ju skatt, men hade du aldrig arbetat här så anser jag inte att du skulle haft rätt till något av det du nämner. Blir ju dyrt i längden om alla som är här ska ha rätt till exakt samma som dom som är medborgare eller arbetat flera år och skattat i landet.
Misstänkte att du skulle säga det! :D Jag bor dock inte i Sverige utan utomlands, så situationen är omvänd så att säga.
I ditt exempel så betalar du ju skatt nu, jag antar att du antingen var minderårig de första 4 åren eller att det var den tid det tog för dig att lära dig språket och få ett arbete. Men för övrigt och i princip håller jag faktiskt med @Sporthorse om att betalar man inte skatt och är medborgare så bör man inte få ta del av övriga fördelar.
Svar till er båda: Jag förstår vad ni menar, men det blir ju oerhört svårt för folk att skapa ett nytt liv i ett annat land om vi ska ha det så. Om enda möjligheten att flytta till Sverige är att redan innan ankomst ha skaffat sig ett jobb som man kan börja arbeta på dagen efter att man kommer dit, typ. Det leder till en isolering som jag inte tror är nyttig alls.

Anledningen till att jag inte betalade skatt under mina första fyra år här i UK är att jag pluggade till en masters - en masters som jag nu använder för att ge tillbaka till samhället dels i form av skatt, men även i form av kunskap och kompetens. Jag tycker att det vore oerhört synd att förstöra möjligheten att få in en massa bra kompetens från andra länder genom att ta bort deras initiala möjligheter till t.ex. vård och ekonomiskt stöd.

Dessutom är min uppfattning att den andel människor som använder resurserna så pass mycket/länge att det faktiskt blir någon kostnad att tala om, innan de börjar betala skatt, är försvinnande liten. De flesta bidrar liksom med mer än de tar, i slutändan.

Ovanpå detta har vi ju den rent moraliska biten: jag vill inte bo i ett land som har - under omständigheterna - enormt gott om resurser men ändå låter bli att erbjuda stöd till de som verkligen behöver det.
 
Grejen är ju att vi BEHÖVER många av de här människorna.
Jag jobbar på en mekanisk verkstad och det är lögn i helvete att få tag i "svenskar" som vill jobba med ngt så skitigt. Merparten av vår personal kommer från Rumänien och Ungern, vilka vi hyr in av bemanningsföretag. Och så har vi ett par superduktiga killar från Irak som vi har KÄMPAT för att få behålla när migrationsverket tänkte ge avslag.

Vår verksamhet skulle få lägga ner om vi inte hade möjlighet till arbetskraft från andra länder. Och det är inte för att det är dåligt betalt, utan svenska ungdomar (nu generaliserar jag) vill arbeta med sånt som är finare.
 
Problemet är ju att vi tagit emot alldeles för mkt folk helt enkelt. Tex marockanska unga män som försörjer sig på kriminalitet. Det säger väl en hel del om våra resurser? Man kan ju inte ta emot fler än man har råd med

De marockanska gatubarnen är inte några Sverige 'tagit emot' de har sökt asyl, fått avslag varit kvar i Sverige illegalt men inte kunnat verkställas eftersom de saknar alla id-handlingar och Marocko vägrat att utfärda resehandlingar eller erkänt dem som medborgare. De har heller aldrig beviljats ekonomiskt bidrag, men kostar Sverige det stämmer eftersom de begår brott och även många tvångsomhändertagits eftersom de är så brottsbenägna och myndigheterna helt enkelt inte kan göra något annat. Just den gruppen har fö varit uppe på högsta nivå i förhandlingar mellan Sverige och Marocko.

Att Sverige och svenskar skulle låta folk bokstavligt ligga och dö på gatorna om de inte är medborgare och har betalat skatt är så barockt att det tänker jag inte säga något mer om mer än att det inte händer ens i de fattigaste länderna i världen. Personligen är jag glad att Sverige och svenskar äntligen upptäckt missbruket av arbetskraftsinvandring. Tidigare var det behovsprövat, dvs var det personer med kompetens som var svår att hitta i Sverige. Numera är den största gruppen okvalificerad arbetskraft vars arbeten lätt skulle kunna utföras av den gruppen svenskar där arbetslösheten är som störst (inklusive nyanlända). Att dessutom försvåra och begränsa för anhörighetsinvandring till de som genuint tvingats fly från sitt hemland, medan det är helt fritt för anhörighetsinvandring till arbetskraftsinvandrare är absurt.

Sveriges befolkning måste växa, det är i princip alla ekonomer överens om och vi behöver invandring för att ekonomin ska göra det. Frågan är snarare hur arbetsmarknaden mest effektivt kan använda arbetskraft, inhemsk och utländsk. https://www.scb.se/hitta-statistik/...tchning-pa-arbetsmarknaden-for-utrikes-fodda/ är intressant eftersom den visar på den förlust som Sverige gör genom att en större andel utlandsfödda inte arbetar i paritet med sin utbildning och kompetens.

Men den största frågan är inte hur många asylsökande Sverige 'kan kosta på sig' utan hur vi ska lösa problemet med en åldrande befolkning och de höjda samhällskostnader det innebär.
 
Nu har turkarna öppnat sina gränser mot EU och glada flyktingar och migraner flinar glatt mot kameran på nyheterna.
Samtidigt fortsätter turkarna att bomba i Syrien.

Jag antar att när du skriver ”turkarna” så avser du egentligen Turkiets regering. Men varför välja att skriva att flyktingarna flinar - ett ord med väldigt stark negativ konnotation?
Skulle ingen som suttit/sitter fast som flykting och är på flykt, naturligt få känna ett uns av glädje över att en gnista hopp väckts om en fortsatt framtid kanske har öppnat sig?
 
Jag tycker att det är vansinnigt att en sån här tråd finns på Buke, med det språket som används i trådstarten. För 10 år sedan gick de att hitta i någon vrå på Flashback och idag går det inte att öppna upp ett socialt media utan att ”dom” hånas på olika vis. Migration och integration är väldigt komplexa frågor, vem som bär ansvar för vad och vad som händer när ingen vill ta det. Jag är för en konstruktiv och ärlig diskussion där vi på bästa sätt hittar vägar framåt. Men det är människor och deras öden vi pratar om, som har flytt undan krig och sett sina anhöriga och vänner dö. Jag hade en chef för några år sedan som ärligt menade att det är bättre att några båtar får sjunka på medelhavet just nu. Nej integration är inte lätt, men den dagen vi hellre ser människor dö än att rubba lite på vår egen bekvämlighet så kommer jag stå på barrikaderna och skrika rakt ut, och det är nog hög tid för det snart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp