Turkiet har öppnat gränserna mot EU

Jag har aldrig varit i Turkiet så det kan jag inte svara på. Jag vet därmemot hur vi har det idag och sällan hör jag någon som jublar över fler flyktingar elelr Turkiets korkade agerande i kriget

Nej, det vore väl konstigt att jubla över att människor behöver fly för sina liv? Är alternativet att vi ska tvinga folk som riskerar att dö i sitt hemland stanna kvar där? "Nej, sorry, vi vill inte att du belastar vårt fina välfärdssystem". Det är absolut inte någon lösning i min värld.

Alltså, hur vi har det idag, vad menar du?
 
Det största problemet är själva katastrofen, kriget/krigen. Ekonomin blir en av konsekvenserna av detta. Dock är grundproblemet misären, otryggheten och förstörelsen som dessa människor flyr ifrån.
Ja självklart är det så och hade man tvingat länder som bombar och krigar att själva ta emot samtliga flyktingar så hade krigen kanske stoppats. Att man gav miljarder till en diktator som sedan använt dessa miljarder för att ytterligare bomba sönder ett redan sönderbombat land var knappast det bästa eu kunde göra 😪
 
Problemet är väl egentligen att få Turkiet, USA och Ryssland att sluta bomba sönder Syrien! Hade man slutat med det och låtit Syrien själva hantera sina medborgare så hade inga flyktingar heller sökt sig hit.


Ehh va? Anledningen till förra flyktingströmmen var att Syrien bombade sin egen befolkning. Att låta diktatorer slakta sin egen befolkning utan inblandning låter horribelt.

Att Turkiet öppnar gränsen är för att sätta press på Eu som inte blandar sig i konflikten. Det är ett otroligt allvarligt läge att Ryssland och Turkiet i detta nu i princip krigar mot varandra. Konsekvenserna är oerhört mycket större än Sveriges pensionsbetalningar.
 
Ehh va? Anledningen till förra flyktingströmmen var att Syrien bombade sin egen befolkning. Att låta diktatorer slakta sin egen befolkning utan inblandning låter horribelt.
Det beror väl på vilka medier man väljer att tro på. Finns alltid två sidor i ett krig.

Enligt kurderna som krigat mot is sedan start så har Turkiet redan då varit inblandad i kriget.
 
Jag tvivlar på att den här tråden - heller - kommer att landa i konsensus, eller ens en meningsfull diskussion, kring flyktingpolitiken i sig. Så den biten hoppar jag över, men tycker att frågan om Turkiets relation till EU är intressant.
Ett land med 80 miljoner invånare, som har bönat och bett i femton år om att få vara med i EU och sedan, när medlemskapet inte beviljats fort nog pga detaljer som yttrandefrihet, pressfrihet, rättssäkerhet etc istället hotat(!) med att liera sig starkare åt syd och sydöst. Ett land som EU i någon mån är beroende av apropå just flyktingströmmen, men på goda grunder vill hålla på armlängds avstånd. Hur bör Turkiet behandlas av EU?
 
det mest rättvisa är väl då att eu placerar ut flyktingarna jämt fördelat i ALLA Eu länder. Varför ska Tyskland, Frankrike och Sverige ta emot många medan Litauen, Ungern och Slovakien knappt några?
 
Jag tvivlar på att den här tråden - heller - kommer att landa i konsensus, eller ens en meningsfull diskussion, kring flyktingpolitiken i sig. Så den biten hoppar jag över, men tycker att frågan om Turkiets relation till EU är intressant.
Ett land med 80 miljoner invånare, som har bönat och bett i femton år om att få vara med i EU och sedan, när medlemskapet inte beviljats fort nog pga detaljer som yttrandefrihet, pressfrihet, rättssäkerhet etc istället hotat(!) med att liera sig starkare åt syd och sydöst. Ett land som EU i någon mån är beroende av apropå just flyktingströmmen, men på goda grunder vill hålla på armlängds avstånd. Hur bör Turkiet behandlas av EU?

Skitknepigt. De är med i Nato och kompisar med både USA och Ryssland.
 
Nu har turkarna öppnat sina gränser mot EU och glada flyktingar och migraner flinar glatt mot kameran på nyheterna.
Samtidigt fortsätter turkarna att bomba i Syrien. Det här känns ju verkligen bra.
Turkarnas dårskap har inga gränser.
Der är nog dags för Sverige att ändra om i reglerna för vilka som har rätt till pension och gratis vård med mera. Jag tycker inte att någon som precis flyttat in i landet från ett annat land och aldrig betalar skatt här ska ha rätt till varesig pension eller skattefinansierad sjukvård, bidrag osv.
Tankar?
Mitt tips är att vi kanske ska sluta sälja vapen och annat dårskap till länder och att vi ska sluta kriga.
Så människor får det drägligt och inte tappar hoppet.
 
@BornAgain Det är ju en komplex fråga vilka som ska ha rätt till vilka skattemedel, men enligt mig så blir det inte hållbart att folk som INTE är medborgare i ett land ska ha rätt till det landets skattefinansierade resurser...
Tycker du att samma sak gäller för mig? Jag är precis en sådan där invandrare som bor i ett land som jag inte är medborgare i men där jag likväl kan gå till läkaren gratis, få medicin gratis, få hjälp med pensionssparande, få socialbidrag, och en massa andra förmåner för att maximera möjligheterna för mig att bygga mig ett bra, tryggt, hederligt liv här. Trots att jag inte är medborgare, och trots att jag bara betalat skatt under knappt hälften av de 8 år jag bott här. Är det också fel?
 
Tycker du att samma sak gäller för mig? Jag är precis en sådan där invandrare som bor i ett land som jag inte är medborgare i men där jag likväl kan gå till läkaren gratis, få medicin gratis, få hjälp med pensionssparande, få socialbidrag, och en massa andra förmåner för att maximera möjligheterna för mig att bygga mig ett bra, tryggt, hederligt liv här. Trots att jag inte är medborgare, och trots att jag bara betalat skatt under knappt hälften av de 8 år jag bott här. Är det också fel?
Ja det tycker jag faktiskt 😄 ifs så arbetar du i Sverige sedan fler år så då betalar du ju skatt, men hade du aldrig arbetat här så anser jag inte att du skulle haft rätt till något av det du nämner. Blir ju dyrt i längden om alla som är här ska ha rätt till exakt samma som dom som är medborgare eller arbetat flera år och skattat i landet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp