Linduzz

Trådstartare
Hade vetrinären ute i dag och han konstaterade att min lilla gumma har tuppspatt hon skall äta butta i fem dagar sen får vi se om det har blivit bättre. Men varför uppstår Tuppspatt? Är det nått dom kan ha gått med en längre tid? Kan jag göra nått så att hon blir bättre? Jag blev lite chockad eftersom han direkt börja babbla om utdömning och avlivning. Är det verkligen så illa?
Snälla kan nån berätta mera om tuppspatt innan jag blir galen...

Sv: TuppSpatt

butta mot tuppspatt?
tuppspatt är bara en rörelsestörning, något som inte påverkar hästen, dock får man inte tävla dressyr med en häst med tuppspatt då det är en rörelsestörning precis som hälta..

veterinären kan inte ha blandat ihop det med patella upphakningar?

Nej det tror jag inte, Men däremot så nämnde han nått med att tuppspatt hade med nervskada att göra?

ja, tuppspatt Kan ha med en nervskada att göra, men det kommer oftare efter muskel eller senskada som påverkar en av senorna som går från buken och till hasen..
man kan operera och skära av denna sena delvis och få bort tuppspatten..
ibland fungerar inte det och i vissa fall har man upptäckt kronisk inflammation i ryggmärgen..

har din häst ont av detta eller tar han enbart tuppsteg då och då innan han är helt uppvärmd?

Nu är inte hon riden på en vecka sen hon gick som om hn hade transport skydd på det benet, Men det har blivit mkt bättre hon går så hela tiden. Tror vetrinären kör "uteslutingsmetod"

jo, det ser ut så när dom har tuppspatt.. men hon har altså aldrig gjort så förut, det bara dök upp efter en veckas vila?

då kan man ju undra om det kan vara nervskada.. går hon i hagen med andra hästar som kan ha sparkat henne? eller har hon gjort illa sig på bakre delen av buken och mot låret? detta kan ha hänt nångång det senaste halvåret..

nej allstå hon fick det för en vecka sedan, hon hade bara vilat dagen innan annars har hon gått regelbundet.. Nej hon har aldrig gjort så förut, Hon går meed en hag kompis som jag vet aldrig skulle sparka henne, Jag har int sett eller känt någonting på henne.. Men jag skall kolla igenom henne nu när vi skall släppa ut henne..

Hade en fullblodsmärr som fick tuppspatt, det smög sig på och blev värre och värre.. symptomen visade sig mest när hon gick på ojämt underlag tex vid skogsridning och när hon gick i leriga hagar. Till sist gick det bara att rida i padock och ridhus då hon fick väldigt ont av att gå där det var ojämnt. Vi övervägde aldrig operation då hon hade så ont att hon bara blev allt olyckligare. Troligtvis kom det av att hon gått löp fram tills hon var 4år. Kan vara att hon blev övertränad då. Nu galopperar hon på de gröna ängarna. Hoppas att din häst blir bra!

Okej det var väldigt tråkigt att höra:( jag hoppas på det bästa för min llla flicka:(

okai.. men om hästen inte visar att den har ont, utan det bara är själva tuppsteget, ta ut en kiropraktor som kan känna på henne och kolla om det finns förändringar i leder eller senor.. dom brukar vara duktiga på det där..

jag känner för övrigt 2 hästar med tuppspatt.. en gick på ridskola och är nu lycklig privathäst.. han visar tuppstegen mest i skritt och får han värma upp ordentligt så "försvinner" det under träningen..

den andra hästen köptes som dressyrhäst och tävlades när tuppspatten uppkom, han opererades men tuppspatten försvann inte.. jag vet inte riktigt vart hästen tog vägen, men ägaren köpte iaf en ny dressyrhäst..

Nej än så länge har hon ej visat tecken på det.. Men det har vart mkt värre dom tre första dagarna men det har ju blivit bättre..
Men den operationen är den dyr? Är det nått försäkringen täcker?

Men om hästen äter butta är det klart att det ser bättre ut.. Vill inte låta negativ men hur reagerar hon utan butta? har du hästen a1 förs så ska det täcka.

allst¨hon har gått i en vecka utan att vetrinär o mediciner vart inkopplade så att säga, Hon börja äta butta igår..

Jag har haft en häst som var opererad i ena bakbenet för tuppspatt (såg frisk ut) och hade tuppspatt i det andra benet. Han var rätt gammal när han opererades och hade vid det tilfället enbart problem i ena bak benet, men några år efter operationen började han få besvär med tuppspatt även i det andra. När han var igång och uppvärmd såg man knappt tuppspatten och jag red honom som vanligt, men hoppade inte mycket. Han var även tävlad med tuppspatten och vi fick inga komentarer om det.
Det jag funderar på om Buttan är om veterinären vill veta om hästen har ont eller inte? För smärta ska hästarna inte ha när de har tuppspatt, som nån annan innan sa, så är det en rörelsestörning.

Låter konstigt att ge butta för tuppspatt, hade det varit spatt hade jag inte varit lika förvånad.

arabia:
Doneloge:
Hon rör sig inte bättre med buttan det kan jag säga.. Jag tkr oxå att det är mer å mer konstigt varför hon ska äta buttan:confused:

Min nordsvensk har tuppspatt. Konstaterat av mkt duktig vet vid besiktning. Han sa att det är bara en rörelsestörning och vill man inte att hästen ska röra sig på det viset så går det att operera- med skiftande resultat. Hon visar det mest vid vändningar och igångsättningar, och kunde förut få "kramp" i benet och hålla upp det mot kroppen. När jag började rida ordentligt och inte låta henne stå så syns det knappt. Det är ingenting hon har ont av, och jag tycker inte att det gör nått att hon tar höga steg med bakbenen ibland.

Det låter underligt det din häst fått! Tuppspatten- som bör kallas för tuppsteg eftersom det inte har med spatt att göra är någonting som kommer med tiden, inte från en dag till en annan. Du kanske ska konsultera en annan vet och få en annan åsikt på hästen.

Hoppas att det går bra!:)

Min häst gick plötsligt med jätte-tuppsten med ena bakbenet en sommar. Veterinären trodde på "lårkaka" eller iscias och vi tyckta att vi hittade ett ömt område. En teori var också att hästen hade rullat på någonting och fått ont en en nerv... Det såg mycket märkligt ut men hästen verkade inte ha ont - var mest irriterad sv att det var "tokigt". Efter en ungefär en vecka var han i skick igen.

Vid följande skoning hittade hovis en gammal självläkt hovböld som gick runt hela hoven ungefär :eek: Förmodligen var det den som spökade vid "tuppspatten" - utan att visa andra symptom som svullnad mm.

Hoppas det bara är någonting simpelt för din häst också!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 650
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 632
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka