Tuppkam,kortison eller DMSO?

FUNNY

Trådstartare
Det är dax att behandla kusen igen....
Har en spräckt minisker bak som gör att han får inflammationer i knät och som i sin tur måste behandlas för att blir bra.
Han är i dec behandlad med DMSO hos vet i Halmstad, (som enl min husveterinär hemma inte är tillåtet ?!) Men det enda jag vet är att hästen faktiskt blev bra!!! Nu ska jag upp till klinik i Kalmar som troligtvis inte har DMSO så då blir det ju tuppkam eller kortison. Har fått för mig att kortison i det långa loppet (vilket det nog lär bli på kusen, är endast 5 år :cry: ) inte är bra (varför? förlorar det värkan eller skadar det leden?). Vilket preparat ska man använda tycker ni?

Sv: Tuppkam,kortison eller DMSO?

Ingen som ens har en kommentar? ovanligt här på Buke ;)

Jag är ingen expert men jag har sett bra resultat av både DMSO och komb tuppkam & kortison. DMSO är dock en aning omdiskuterat och anses fortfarande kontroversiellt av en hel del veterinärer (tillåtet är det dock).

Jag skulle låta kliniken behandla med det de anser. Kortison ihop med tuppkam lokalt i leden ska du hålla på lääänge med innan du får kortisonets negativa effelter, de är större när det gäller allmän behandling med kortison över lång tid då du har biverkningar som kraftigt ökad fångrisk bland annat. Men det är inte alls samma sak när det ges lokalt i led, och kortison i kombination med tuppkam eller ensamt är den mest vedertagna behandlingen mot ledinflammationer och har generellt sett inga direkta biverkningar vid normal behandling (som kan vara upprepad). Däremot har du ju alltid en risk vid ledinjektion men den är densamma med DMSO.

SVS hästsektion anser inte att ledbehandling med DMSO är acceptabelt men som sagt det finns inget förbud. Det finns heller ingen beredning av DMSO för ledinjektion så jag undrar hur sterilitetskraven uppfylls.
PL

peter_lundin skrev:
Det finns heller ingen beredning av DMSO för ledinjektion så jag undrar hur sterilitetskraven uppfylls.
PL

Det var intressant.
Om det nu inte är förbjudet att spruta med DMSO så borde det väl vara förbjudet att spruta med icke-sterila preparat, eller?

FUNNY skrev:
Det är dax att behandla kusen igen....
Har en spräckt minisker bak som gör att han får inflammationer i knät och som i sin tur måste behandlas för att blir bra.
Han är i dec behandlad med DMSO hos vet i Halmstad, (som enl min husveterinär hemma inte är tillåtet ?!) Men det enda jag vet är att hästen faktiskt blev bra!!! Nu ska jag upp till klinik i Kalmar som troligtvis inte har DMSO så då blir det ju tuppkam eller kortison. Har fått för mig att kortison i det långa loppet (vilket det nog lär bli på kusen, är endast 5 år :cry: ) inte är bra (varför? förlorar det värkan eller skadar det leden?). Vilket preparat ska man använda tycker ni?

Samma har hänt min häst, fast hans minisk är krossad. Har oxå varit i halmstad, men min kuse blev nog behandlad med antiinflammatoriskt (kortison?).. Blir tyvär rinte frisk, förmodligen avlivning framåt hösten. Bara 12 år gammal.

Usch då vad tråkigt...... :cry:
Hur länge har du hållit på och behandlat honom? Har han aldrig blivit bra sedan ni upptäckte skadan? Du får gärna skriva o berätta lite om hur allt har gått till. Vill gärna ha så mycket input som möjligt. Min kuse är bara 5 :crazy: och har nog haft skadan sen föl/unghäst.....
/Anna

HannaZ skrev:
Enligt halmstad-klinikens hemsida så är det större risk för infektion efter injektion med Tuppkam/kortison än med DMSO eftersom den har antibiotiska egenskaper.

http://www.euro-vets.com/sidor/main.html

Minns jag galet eller är inte den kliniken en av de första som började med DMSO och ett tag hade rent ut sagt pippi på DMSO?

Det JAG tycker är läbbigt med DMSO är att det är så enormt starkt retande i 'grundform' så att säga. Och att då spruta det i led (eller som underhudsblister) känns lite nervöst. Dock kan jag inte säga annat än att den gång valacken sprutades med DMSO (i armbågsleden samt subkutant kring vänster bakknä) var resultaten helt förbluffande. Ffa den subkutana behandlingen.

Dock blev nästa klinikbesök (för annan sak) på kliniken med mer traditionell behandling. Och jag skulle nog gärna behandla subkutant med DMSO igen, men känns fortfarande lite nervigt ang led tack vare att det är så enormt retande i 'grundform'. Men jag kkan inte förneka resultatetn (och tyvärr inte heller jmf dem med trad behandling)

DOCK, veterinären som sprutade med DMSO ansåg att det var förstahandsvalet på 'färska' ledinfl, men när det var äldre diton föredrog hon trad. behandling. och om valacken inte svarat på DMSO:n så hade behandling nummer 2 blivit en traditionell eftersom vet ansåg att det traditionella var eg mer potent.

(Valacken behandlades i armbågsleden för armbågsledsinflammation efter en bogsträckning på HF, samt subkutant kring vänster bakknä pga att han var muskulärt överansträngd där. Reagerade ganska häftigt på böjprov båda benen)

vad är DMSO egentligen? min häst blev sprutad med det i.m. i en armbåge och bbknäna pga han överbelastat där. mkt bättre blev han iaf... veterinären berättade säkert då men kommer inte ihåg iaf...

Apropå DMSO så folksam ersätter t ex inte DMSO-behandling i led.

Ang veterinär anv av DMSO kan man läsa här om vad Sveriges Veterinä'rförbund sagt i frågan: http://www.svf.se/Förbundet/Organis...r/Användningsområden för dimetylsulfoxid.aspx

Dimetylsulfoxid

I enkelhet ett lösningsmedel som dessutom har egenskapen att kunna perforera människans hud.

Men sök på DMSO eller dimetylsulfoxid så hittar du massor, både info, ursprung och ren propaganda.

Har också varit i Halland med min häst och fick diagnosen sprucken menisk. Ytterligare 2 hästar i grannstallet fick diagnosen trasig menisk vid ungefär samma tillfälle. För samtliga var det inte särskilt hoppfullt- snarare att det var lika bra ta bort dem.
Dock gjorde jag operation på min häst på annan klinik och menisken var inte sprucken, bara svullen pga infl. i leden. Min häst är nu frisk och igång. Dock var det egentliga problemet en ledbroskskada så han får bara hoppa LB.
De övriga 2 hästarna är friska och fullt igång och deras ägare ger inte heller mkt för menisken teorin. Detta var för 2 år sedan ca...
Tänk om jag tagit bort min häst pga sprucken menisk...

Den ledboskskadan min häst hade syntes inte på röntgen och han var inte halt vid böjprov. Upptäcktes vid ultraljud av samma veterinär som sa att menisken var av.

Senast ändrad av en moderator:

Vaa :eek:

"min" gammla ponny har fått den dignosen med minisken :crazy:

Han har boxvilla nu ochh ska ha det ca 3 månader till innan återbesöket..

Jag vill inte påstå att det inte finns meniskskador för det gör det absolut, eller att det skulle vara något påhitt utan det är säkert rätt diagnos i de flesta fall. I mitt fall var det fel.
Vad gäller de andra två hästarna jag känner till så har de inte gjort operation, men båda hästarna tävlar nu dressyr på LA nivå, samt hoppar. De har inte varit något skadade det senaste 1,5-2 åren.
Om jag hade en yngre häst och det fanns minsta tvekan i diagnosen skulle jag låta operera med titthål i knäleden för att vara säker.

Min häst har blivit behandlad med DMSO och jag fick ersättning från Folksam utan några problem.

FUNNY skrev:
Min kuse är bara 5 :crazy: och har nog haft skadan sen föl/unghäst.....
Har man hittat några röntgenfynd på din häst, eller behandlar man "bara" symptomen utan att veta varför hästen får ledinflammationer?

/JES

Ledinflammationsbehandlingar gör man inte grundat på röntgenfynd.
Tyvär har man ännu inga bra marörer för ledinflammation utan får gå på symtomen.
Inom en snar framtid kommmer vi nog att på ett blodprov kunna se om hästen har ledinflammation i någon led.
PL

Det enda som syns på röntgen är lite pålagring på bakknät, men minisken syns inte på röntgen? Men det har konstaterats vid ultraljud och jag har själv sett bilden på det. Men jag blir ju väldigt osäker nu med tanke på att fler fått samma diagnos som mig och den var felaktig :confused:
Jag diskuterade med den veterinären som jag ska till på måndag ang.att gå in med titthål för att konstatera hur mycket som är skadad osv Hon rekommenderade Helsingborg på detta område.
Med tanke på att hästen är så ung och har så stor potential så kommer jag att gå alla tänkbara vägar för att få honom frisk. Finns det minsta möjlighet att operera och att få honom bra så kommer jag att ta den chansen. Men som läget är nu så kommer jag nog att behandla inflammationen några gånger och under tiden bygga muskler runt skadan och se ifall det hjälper. Jag är mycket tacksam för alla tips och erfarenheter på detta område. Jag satsar främst på dressyr men kommer att studsa honom emellanåt. Jag försöker oxå att klättra så mycket som möjligt. Jag rider mycket ut med honom, tyvärr inga fina skogsvägar utan mycket hårda grusvägar så det blir mycket skritt. Vi tränar dressyr på ca idag LB/LA nivå,men det ska ju förhoppningsvis bli högre i framtiden, han är ju som sagt var bara 5 och mycket lugnt tagen....men otroligt lätt för att lära.....

Peter - är du veterinär?
Isåfall känner du till några som är opererade i minisken och har blivit bra av detta? Enl.vet i Halmstad så var det endast en som blivit opererad i Sverige och den funkade ändå bara som promenadhäst?

Hur många behandlingar gjorde de och hur har de tränat sen dess?

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 109
Senast: Ray
·
M
Hästvård Lång men snälla hjälp mig!!! Jag har en D-ponny import som för närvarande är sjuk i kotledsinflammation och knäledsinflammation båda...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: mimmi_pippi
·
Hästvård Hur mycket ska man stå ut med innan man ger upp om sin kuse? Hösten 2003 konstaterades det på klinik att min pålla hade hov- och...
Svar
19
· Visningar
1 937
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka