Tuppkam i blodet vs i leden

Sv: Tuppkam i blodet vs i leden

tott skrev:

Ett medel som egentligen är mot reumatiska besvär och andra ledbesvär för hundar, men som visat sig fungera ypperligt på hästar vid muskulär injektion 1 gång/vecka i 3 veckor åt häst.

Ersätts INTE av försäkringsbolaget! (Eftersom det inte är 'typgodkänt' för häst. Det är inte pronaxen heller - fast DET ersätter dem (Agria) så jag tycker det är en dålig ursäkt. Enligt cartophens tillverkar ska de göra de tester etc som krävs för att det ska stå 'för häst' också i FASS, då kommer bolagen ersätta. Men det är inte klart än).

Här kallar vi cartophen för 'mirakelknark' eftersom det kan ge sådana extremt stora effekter. Min har fått det två ggr, första gången dök en helt NY häst upp med en trav som aldrig förr skådats. Andra gången gav det ingen större skillnad, men då svarade hon å andra sidan inte på någon behandling.

Min gamling brukar få 1 Cartophenspruta med 10-14 dagars mellanrum, ca 2-3 st, i en kur.
Sprutan kostar 500 kr st:eek: + arbetskostnad för vetten.
Nu har jag "kompispris" till min vet, eftersom jag har haft henne till pållen i ca 8 år nu. :banana:
Blir då ca 700-800 kr per gång, då kollar hon även igenom pållen.
Cartophen påverkar hästmagar MKT, så ibland blir det bara 1 spruta, om pållens mage börjar protestera. Pållen har en väldigt känslig mage, så man måste vara väldigt försiktig med ALLT.:(

Ingen häst jag vet har fått minsta magbesvär av cartrophen och det har inte varnats för det heller. Så kanske är så att din lyrik är extra känslig bara?

Och du, VARFÖR ger du inte sprutorna själv??

KLINIKPRISER:

Catrophen, tre flaskor a 582 kr = 1746 kr + moms = 2182,50 kr totalt (exkl klinikavgift och undersökning)

Hyonate 1 dos (2*2 ml) 1224 kr + moms = 1530 kr
Injektion 80 kr + moms = 100 kr
Dexadreson 3 doser a 37 kr = 111 kr + moms = 138,75

Totalt: 1768,75 (exkl klinikavgift etc)

Catrophen och dexadreson ges i.m. och kan alltså göras av djurägare, hyonate ges i.v. och måste altså ges av vet.
Om man inte ger kortisoninjektioner utan kortisontabletter så blir det en högre kostnad då de är dyrare än sprutorna.

Så det skiljer inte så himla mycket i pris mellan cartrophen och tuppkam i blodet + kortison i.m. eller peroralt. Om man ger de i.m. sprutorna själv.

Däremot så om det går på försäkring blir det stor skillnad, då catrophenet som bekant inte ersätts..

Alexandra_W skrev:
Ingen häst jag vet har fått minsta magbesvär av cartrophen och det har inte varnats för det heller. Så kanske är så att din lyrik är extra känslig bara?

Och du, VARFÖR ger du inte sprutorna själv??

KLINIKPRISER:

Catrophen, tre flaskor a 582 kr = 1746 kr + moms = 2182,50 kr totalt (exkl klinikavgift och undersökning)

Hyonate 1 dos (2*2 ml) 1224 kr + moms = 1530 kr
Injektion 80 kr + moms = 100 kr
Dexadreson 3 doser a 37 kr = 111 kr + moms = 138,75

Totalt: 1768,75 (exkl klinikavgift etc)

Catrophen och dexadreson ges i.m. och kan alltså göras av djurägare, hyonate ges i.v. och måste altså ges av vet.
Om man inte ger kortisoninjektioner utan kortisontabletter så blir det en högre kostnad då de är dyrare än sprutorna.

Så det skiljer inte så himla mycket i pris mellan cartrophen och tuppkam i blodet + kortison i.m. eller peroralt. Om man ger de i.m. sprutorna själv.

Däremot så om det går på försäkring blir det stor skillnad, då catrophenet som bekant inte ersätts..

Ingen av våra har haft några magproblem av Cartrophenet...
Däremot hade jag en som blev lös av dexadreson...

Men be om recept nästa gång på Cartrophenet ;)
439.50 kr/flaska på apoteket. Ingen moms...

Min Lyrik är dunderkänslig mot ALLT, även då Cartrophen.
Fick nu sist 1 Cartrophen den 2/2 för hans hbkota har varit konstig senaste tiden ( tjock och svullen ibland, "smal" ibland, både efter hagvistelse, box, efter motion, lever sitt egna lilla liv:( ). Vet trodde även han har lyckats vrickat till den efter vår lilla skentur (bra för en dålig kota - NIX!) Sjukhage i 5 dagar, sedan vanlig hage med sjukpromenad varje dag (kul med vild nordis) och en Pronaxenkur på 2*6 tabl i 13 dagar.
Efter 6 dagar på Pronaxenkuren började magen protestera och det rejält! Skithögar a´la koblajor och häst med magknip. Avbröt gevitvis kuren efter samtal med vet. Det tog ca 1 vecka innan magen lugnade ner sig och blev stabil igen.
Ska höra med min vet igen, nu har det gått några veckor och kotan är ff konstig. Funderar på att åka in till MK och kolla upp den. :confused:
Nackdelen med MK-besök blir förutom att jag måste jaga bil, hästsläp och schafför (har ingen bil, körkort) är att Agria betalar inget, utom jag får ta det ur egen plånbok.:(
Så kommer bonden i helgen med halm, hö och havre till mig = PAANK!!:crazy:

Ja PRONAXEN är inte bra för magen och det kan de reagera på. Men det är ju annat än cartrophenet..

När jag kollade V på MK sist, i oktober förra året (springa gången, böjprov, longering & diskussion samt recept på finadyne) så skrev snällvet det som ÅB (vi var där sist maj 04, när han dömdes ut *vissel*) så summan slutade på 1100 spänn eller vad det var :love:

Alltså varför batalar Agria inget för ett klinikbesök??

Ja men det beror nog mer på att HAN är känslig, än att Cartrophen är döden för hästmagar.

*lånar*

äh men hörrni, vad säger ni, ska vi gå ihop å köpa några liter å smörja alla våra hästar, låter ju som att var å varannan (inkl jag själv) behöver fixa ett å annat på pållen :idea: ;) :p :angel:

Ponera att en häst har blivit behandlad med "tuppkam i blodet" för diffus hälta. Hur ser konvalescenstiden ut?
Vid sprutning i led brukar det ju handla om boxhage och korta skrittpass i ca 3 veckor och sen ny kontroll, och sen sakta igångsättning.

Ja, vet sa att det var att välja mellan pest eller kolera!:(
Nu har han fått en 6-dagars dos med Pronaxen (2*6 tabl) efter samråd med vet. Än så länge är magen lugn;) , men den kan även börja "bråka" långt efter kuren är slut.
Kotan är ff konstig, fast han har fått medicin.:(

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 140
Senast: skuggi
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 234
K
Hästvård Har ett 6-årigt arabsto som i maj drabbades av fång till följd av alltför gott bete. Distriktsveterinären var ute och behandlade henne...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: Kira2002
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama