Tunnt fullblod

Sv: Tunnt fullblod

Många stirrar sig dock blinda på en analys och räknar som sagt inte med att fullbloden inte hör till den "normala" hästtyp som man utgår ifrån när man räknar ut en foderstat. Man kan inte förlita sig helt på siffrorna man kommer fram till oavsett siffersinne...

Varför skulle man inte kunna lita på de siffror man kommer fram till? Om man kommer fram till att hästen behöver 100 Mj i vila för att hålla hull så kommer hästen förmodligen behöva 100 Mj i vila nästa vinter också för att hålla hull. Det ska ju till någon drastisk ändring i klimatet eller sjukdom för att det ska kunna ändras.
Man har analys för att man ska kunna räkna ut vad just ens egna häst behöver för att vara i ett lagom hull. Det enda man har snittsiffrorna till är att utgå ifrån så att man vet var man ska börja. Skulle det inte finnas några snittsiffror att utgå ifrån så hade det ju varit betydligt mycket svårare att veta var man skulle börja eller hur. Du har nog fått det hela om bakfoten, det är inte analysen folk stirrar sig blinda på utan snittsiffrorna. De tror att bara för att de har en svårfödd häst så ska den klara sig på x Mj när den egentligen behöver y Mj och de tänker då inte på att alla hästar är olika individer.

Dodson & Horrell Built up. Ett foder som brukar ge så bra resultat på tunna hästar att jag nästan tror att det kan vara något hemligt mirakelmedel iblandat ibland.

Jag kan bara hålla med!! Köpte till min gamle nästanfullblod häst och kom tillbaka 2 veckor senare (han står inte hos mig längre) och fick en positiv chock, en helt annan häst som fyllt ut över hela överlinjen och rygg och han har inte varit lätt att hålla i hull över åren (är inte heller ett matvrak).

Jag provade först musli varianten men dom är inte alls lika bra som cuberna som jag provade senare.. fick mkt bättre resultat med cuberna.

De tror att bara för att de har en svårfödd häst så ska den klara sig på x Mj när den egentligen behöver y Mj och de tänker då inte på att alla hästar är olika individer.

Hmm, lite vad jag menar kanske. Sen att man inte tolkar mig rätt, det är en annan sak...

Varför skulle man inte kunna lita på de siffror man kommer fram till? Om man kommer fram till att hästen behöver 100 Mj i vila för att hålla hull så kommer hästen förmodligen behöva 100 Mj i vila nästa vinter också för att hålla hull. Det ska ju till någon drastisk ändring i klimatet eller sjukdom för att det ska kunna ändras.
Man har analys för att man ska kunna räkna ut vad just ens egna häst behöver för att vara i ett lagom hull. Det enda man har snittsiffrorna till är att utgå ifrån så att man vet var man ska börja. Skulle det inte finnas några snittsiffror att utgå ifrån så hade det ju varit betydligt mycket svårare att veta var man skulle börja eller hur. Du har nog fått det hela om bakfoten, det är inte analysen folk stirrar sig blinda på utan snittsiffrorna. De tror att bara för att de har en svårfödd häst så ska den klara sig på x Mj när den egentligen behöver y Mj och de tänker då inte på att alla hästar är olika individer.

Tror hon menar att man inte ska lita på behovstabeller, utan räkna fram vad hästen äter, och vad den äter (samt arbetar) när den är i bra hull.

Jag har haft exakt samma problem med mitt gammla fullblod. Prövade ALLT mellan himmel och gjord... Det enda som fungerade vad Spillers Senior Conditioning Mix. Värt var enda krona! :) Lusern ratades efter för stor giva, hippa alfa var gott men då valde han bort hösilaget... Svårt, prova Spillers är allt jag kan säga :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 704
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 987
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: BIMM
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 676
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama