Tunnhårig....?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare lisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 624
L

lisa

Min gammeltant har plötsligt blivit alldeles "tunnhårig" ovanför ögonen, eller nedanför öronen eller hur man skall säga.... Man ser rätt i på huden på båda sidorna, fast lite mer på ena sidan... Svårt att förklara exakt. Det ser ut som en liten tendens till exem/hudflagor där men inte mycket. Någon som vet vad det kan bero på :confused:

Hon har INTE visat några tecken på att klia sig eller verka irriterad av det på något sätt. Jag tycker det är himla konstigt.... Kan man behandla på något sätt??

Sv: Tunnhårig....?

Kanke det... ?

Fast jag har då aldrig lagt märke till det tidigare, katten är 14 år :o
Alltså, om hon skulle klia sig och sånt skulle jag ju tro att det var skabb eller liknande, men hon verkar inte alls märka av det. Det ser mest skojigt ut, flintkisse :p

Är det verkligen ingen som kännerr igen fenomenet...? :(

Det är ju inte det att jag oroar mig egentligen, eftersom hon inte märker av det som sagt. Men jag är ju lite fundersam på om håret kommer växa ut igen, eller om det skall vara såhär :crazy:

Det är normalt att katten är tunnhårig där, och när den blir äldre och mer tunnhårig över hela kroppen syns det ju mest där det är glesast från början.

Låter ju rimligt...

Det är bara det att det blev så helt PLÖTSLIGT. En dag (ca en vecka efter att hon flyttat hit) reagerade jag och sambon på det med några minuters mellanrum, oberoende av varandra. Såg ut som hon hade gnidit av sig allt hår under natten eller nåt :crazy:

Då såg det både lite "skorvigt" ut samt att hon var lite smutsig innuti öronen. Det sistnämnda försvann dock efter någon dag, och jag har som sagt inte sett henne klia på det en enda gång.

Kan katter vara allergiska mot något förresten :confused:

Ja, katter kan vara matallergiska, få eksem, vara pollen- och kvalsterallergiska mm. Dvs de flesta allergier som finns hos människor, men det är inte lika vanligt.
Sedan kan katten tvätta och klia bort pälsen som antingen en reaktion på att huden är irriterad, eller som avstressande beteende. Har hon gnuggat huvudet mot något som är irriterande för huden? Ser öronen fräscha ut nu?

Ja, smutset i öronen är borta.

Matallergi kan det inte vara för vi har inte gett henne något "nytt". Det jag kan tänka mig är om hon har reagerat på något här hemma (flyttade in för ett par veckor sedan). Annorlunda luft, mer damm/kvalster hos oss kanske?? :o

Men om det skulle vara allergi borde det inte klia då..?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 286
Relationer Jag har en person i min närhet som inte verkar kunna se andras behov än sina egna och som inte heller kan känna med andra människor. Hen... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 666
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
11 955
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 533
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka